هر آنچه که باید قبل از سفارش طراحی سایت بدانید
طراحی وبسایت، یکی از کارهای مهمی هست که هر کسبوکاری باید انجام بده. اگه تو صاحب یه کسبوکار هستی و خودت با طراحی وبسایت آشنایی نداری، باید اینکار رو به یه شرکت یا تیم متخصص واگذار کنی؛ ولی قبل از اینکه بخوای برای کسبوکارت سفارش طراحی وبسایت بدی، یهسری اطلاعات رو باید بدونی. اگه تو با دانش کامل بهسراغ طراحهای وبسایت بری، قطعاً نتیجهی بهتری میگیری و با اصطلاحاتی که اونها بهکار میبرن آشنایی پیدا میکنی و تجربهی موفقتری داری.
هروقت که میخوای سفارش طراحی وبسایت رو ثبت کنی، طراحها ازت میپرسن که این سایت رو برای چه کسبوکاری میخوای و بودجهت چقدره. اینها سؤالات سطحی هستن که شاید جواب دقیق اونها رو ندونی؛ ولی جدای از این سؤالها، یهسری چیزهای دیگه هم هستن که به نفعته باهاشون آشنایی داشته باشی.
اول از هر چیزی تو باید یه درک کامل از اون چیزی که میخوای داشته باشی. منظورم اینه که تو یه ایدهی واضح درمورد وبسایتی که میخوای داشته باشی و بدونی که طراحیش باید چطوری باشه.
طراحی وبسایت، یه صنعت روبه رشده و انتظار میره که تا سال ۲۰۳۱، این صنعت ۲۳ درصد رشد کنه؛ پس توی این دنیای شلوغ، خیلی خوب میشه که تو با پیشنیازهای طراحی وبسایت آشنایی داشته باشی تا بدونی دقیقاً باید چه چیزی رو سفارش بدی.
قبل از اینکه بخوام درمورد چیزهایی که قبل از سفارش طراحی وبسایت بدونی صحبت کنم، میخوام بهت بگم که اصلاً چرا نیاز داری طراحی وبسایت رو به یه شخص یا شرکت دیگه واگذار کنی.
بعد از این، درمورد نکاتی که باید قبل از ثبت سفارش طراحی سایت بدونی با هم حرف میزنیم تا تو بتونی از بین گزینههای مختلف، بهترین تیم طراحی رو با معقولترین هزینه انتخاب کنی و به اهدافی که توی ذهنت داری برسی.
بیا شروع کنیم!
چرا باید طراحی وبسایت رو به یه شخص دیگه واگذار کرد؟
سفارش طراحی وبسایت برای هر کسبوکاری لازمه و شاید یکی از بزرگترین تصمیمهایی باشه که میگیری. درسته که طراحی وبسایت ظاهراً کار سادهایه؛ ولی اگه تو توانایی و تخصص لازم رو توی این زمینه نداشته باشی، به مشکل میخوری. بهطورکلی، بهتره که طراحی وبسایت رو بهعهدهی یه متخصص بذاری؛ چون اینکار میتونه سرنوشت کسبوکار تو رو توی دنیای اینترنت مشخص کنه.
من میخوام توی این مرحله از صحبتهامون، بهت بگم که چرا تو باید طراحی وبسایت رو به یه تیم یا شرکت متخصص واگذار کنی.
اول از همه اینکه تو زمان یا مهارتی برای طراحی وبسایت نداری: این احتمالاً اصلیترین دلیلی هست که باعث میشه مردم برای طراحی وبسایت بهدنبال یه تیم متخصص باشن. این دلیل کاملاً موجه هست؛ چون تو وقتی زمان یا تمایلی برای یادگیری نحوهی طراحی وبسایت نداشته باشی، منطقیه که اینکار رو به کسی واگذار کنی که متخصصه و چندین سال سابقهی طراحی وبسایت داره.
تو نمیدونی که باید از کجا شروع کنی: این هم یکی دیگه از دلایل رایجی هست که باعث میشه مردم به سراغ طراحهای وبسایت برن. تو میدونی که به یه وبسایت نیاز داری؛ ولی نمیدونی که باید از کجا شروع کنی، چه وبسایتی میخوای و اینکه طراحی مدنظرت چه ویژگیهایی داشته باشه. توی این مورد، تو باید از متخصصهای طراحی وبسایت کمک بگیری؛ چون اونها میتونن بهت کمک کنن تا بفهمی دقیقاً چه وبسایتی میخوای و چه نیازهایی داری.
وبسایت تو به طراحی مجدد نیاز داره: یکی از دلایل دیگهای که تو رو وادار میکنه که به سراغ یه طراحی وبسایت بری، اینه که وبسایت تو دیگه قدیمی شده باشه. دنیای فناوری بهصورت ثانیهای تغییر میکنه و اگه تو ۵ سال پیش یه وبسایت داشتی و پول دادی برات طراحی کردن، دلیل بر این نیست که اون وبسایت تا ابد برات کار کنه. وبسایتهایی که سال ۲۰۱۸ خوب بهنظر میرسیدن دیگه توی ۲۰۲۳ قدیمی شدن. اگه تو هم احساس میکنی که وبسایتت قدیمی شده و دیگه کاربرپسند نیست، بهتره که بهسراغ یه طراح وبسایت بری تا وبسایت تو رو از صفر بازسازی کنه.
میخوای یه ویژگی جدید به وبسایت خودت اضافه کنی: اگه یه وبسایت داری که ازش راضی هستی؛ ولی میخوای ویژگیهای جدیدی مثل فروشگاه اینترنتی یا وبلاگ بهش اضافه کنی، میتونی به سراغ یه طراح وبسایت بری تا ویژگیهای جدیدی که مدنظر داری رو بدون ایجاد اختلال روی قابلیتهای قبلی، برات اضافه کنه.
اگه حالا تو به این نتیجه رسیدی که به یه طراح وبسایت نیاز داری و اینکار یه تصمیم درسته، قدم بعدی اینه که شرکتها و تیمهای مختلف رو بررسی کنی و ببینی چه مزایا و معایبی دارن و اینکه میتونن اهداف و انتظارات تو رو برآورده کنن یا نه.
قبل از اینکه بخوام درمورد طراحهای وبسایت مختلف با تو صحبت کنم، اجازه بده یکمی قضیه رو بازتر کنم و بهت بگم که یه طراح وبسایت خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشه.
ویژگیهای کیفی طراح وبسایت
موقع جستجوی طراح مناسب، حتما این ویژگیهای کیفی رو مدنظر داشته باش. وقتیکه تو بهعنوان کارفرما میخوای یه پیمانکار طراحی وبسایت رو انتخاب کنی، باید بهدنبال ویژگیهای کیفی خاصی توی اونها باشی.
من در ادامه بعضی از این ویژگیها که باید حتماً بهدنبال اونها باشی رو برات نوشتم.
خلاقیت: یه طراح وب خوب، باید حس خلاقیت داشته باشه و بتونه طرحهای منحصربهفردی رو ارائه بده که وبسایت تو رو از رقبا متمایز کنه.
مهارتهای فنی: هر شخص یا تیمی که انتخاب میکنی، باید درک کاملی از HTML، CSS و بقیهی فناوریهای توسعه وب داشته باشه.
ارتباطات: همیشه سعی کن شخص یا گروهی رو انتخاب کنی که راههای ارتباطی ریادی داره و میتونه ۲۴ ساعته به پرسشها و نیازهای تو جواب بده. اینطوری میتونی نظر خودت رو درمورد وبسایتی که میخوای به گوش اونها برسونی و اونها هم میتونن نیازهای تو رو کاملاً درک کنن.
خدمات مشتری: یه تیم طراح حرفهای، همیشه به نیازهای تو جواب میده و اگه از نتیجهی نهایی راضی نباشی، تغییراتی که میخوای رو برات اعمال میکنه.
حالا میرسیم به قسمتی که میدونم خیلی منتظرش بودی. اینجا من میخوام درمورد جنبههای مختلفی که قبل از استخدام یه طراح وبسایت در نظر بگیری باهات صحبت کنم. چندتا نکتهی خیلی مهم هست که باید قبل از استخدام طراح وبسایت در نظر بگیری.
قبل از اینکه به یه شرکت یا تیم سفارش طراحی سایت بدی، چندتا کار هست که باید حتماً اونها رو انجام بدی.
من میخوام توی این بخش چندتا نکتهی مهم رو بهت بگم و ازت میخوام که خوب درموردشون فکر کنی و سعی کنی انجامشون بدی؛ چون کمک بزرگی به خودت میکنی. پس با من همراه باش تا این نکات مهم رو بررسی کنیم.
تحقیقات خودت رو انجام بده
قبل از اینکه به یه تیم یا شرکت سفارش طراحی وبسایت بدی، باید تحقیقاتی رو انجام بدی و ببینی که چه چیزی از یه وبسایت انتظار داری. این تحقیقات چندتا جنبهی مختلف داره که باید روی اونها حتماً تمرکز کنی.
چرا به یه وبسایت نیاز داری؟
قبل از اینکه سفارش طراحی وبسایت رو ثبت کنی، باید بدونی که اصلاً چرا به یه وبسایت نیاز داری. آیا تو میخوای یه وبسایت برای فروش محصولاتت داشته باشی، میخوای مشتریهای جدیدی جذب کنی یا اینکه میخوای کارهای خودت رو به نمایش بذاری؟ تو باید توی این مرحله حتماً مشخص کنی که هدفت از ایجاد یه وبسایت چیه.
وقتیکه هدف خودت از ساخت یه وبسایت رو مشخص کردی، میتونی بهدنبال شخص یا گروهی باشی که توی اون زمینهی مدنظر تو، سابقهی طراحی وبسایت داشته باشن.
۱: انواع وبسایتها رو بشناس و ببین به کدومش نیاز داری
انواع مختلفی از وبسایتها وجود داره که برای کارهای مختلفی طراحی میشن. ما وبسایتها فروشگاهی داریم، وبسایتهای شخصی داریم و حتی ویترین محصولات هم داریم. تو باید بدونی که کدومش رو میخوای. قبل از اینکه سفارش طراحی وبسایت رو ثبت کنی، باید بدونی به چه نوعی از وبسایت نیاز داری. این بهت کمک میکنه تا بتونی شخص یا تیم باتجربه رو پیدا کنی.
این روزها وبسایتها انواع مختلفی دارن و بر اساس پلتفرمهای مختلفی هم ساخته میشن. وردپرس، جوملا، ویکس و... همهشون سیستمهای کنترل محتوای (CMS) آمادهای هستن که بهت این امکان رو میدن تا وبسایت خودت رو طراحی کنی. سیستم مدیریت محتوا، یه نرمافزاره که روی بستر وب اجرا میشه و بهت این اجازه رو میده تا محتوای دیجیتالی (عکس، ویدیو، صدا و...) رو بسازی، اصلاح و منتشر کنی. بهکمک یه سیستم مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس، جوملا، ویکس و... میتونی بهسادگی بدون انجام یه خط کدنویسی، وبسایت خودت رو راهاندازی کنی.
از طرف دیگه، وبسایتهایی هستن که از صفر بهصورت اختصاصی و بر اساس نیازهای صاحب وبسایت کدنویسی میشن. این وبسایتها رو با زبانهای برنامهنویسی وب راهاندازی میکنن و ساختن اونها کار خیلی سخت و زمانبری هست و به دانش برنامهنویسی نیاز داره. این وبسایتها معمولاً هزینهی خیلی بالایی دارن؛ ولی از طرفی هر امکاناتی که نیاز داشته باشی میتونی به اون اضافه کنی؛ ولی وبسایتهای وردپرسی و... این قابلیت رو ندارن و امکانات اونها به افزونههایی که براشون ساخته شده، محدود میشه.
من توی این مقاله درمورد وبسایتهای کدنویسی شده و مبتنی بر CMSهای آماده خیلی کامل توضیحاتی رو برات ارائه کردم که پیشنهاد میکنم حتماً اون رو مطالعه کنی.
انواع وبسایتها:
- فروشگاه اینترنتی
- شرکتی
- شخصی
- اشتراکگذاری عکس
- اشتراکگذاری فیلم
- وبلاگها
- دایرکتوری
- شبکههای اجتماعی
- آموزشی
معمولاً اونهایی که بهدنبال طراحی وبسایت هستن، با سه نوع اول سروکار دارن. بههمیندلیل باید بدونی که وبسایت شرکتی، فروشگاه اینترنتی یا شخصی دقیقاً به چه وبسایتی گفته میشه.
فروشگاه اینترنتی چیه؟
فروشگاه اینترنتی همونطوری که از اسمش پیداست، یه بستره که تو میتونی محصولاتی رو توی اون عرضه کنی و بفروشی. این فروشگاهها خودشون انواع مختلفی دارن؛ ولی کلیت اونها یکیه. نوع اول فروشگاههای اینترنتی، نوع شخصی اونهاست. بهعنوانمثال تو یه محصولی رو تولید میکنی و میخوای اون رو از طریق اینترنت بفروشی، دراینصورت، میتونی فروشگاه اینترنتی مخصوص خودت رو داشته باشی. نوع دوم فروشگاههای اینترنتی، نوع عمومی اونهاست. توی این فروشگاهها، تو محصولات خودت رو عرضه نمیکنی، تو از تولیدکنندههای مختلف محصولاتی رو میخری و اینجا برای فروش میذاری (دیجیکالا یکی از این وبسایتهاست). نوع سوم فروشگاههای اینترنتی، مثل یه بازار سنتیه. توی این فروشگاهها هر فروشندهای میتونه محصولات خودش رو برای عرضه قرار بده (باسلام یکی از این وبسایتهاست).
همونطوری که گفتم، فروشگاه اینترنتی انواع مختلفی داره؛ ولی ماهیت اصلی اونها یکسانه. تو باید به طراح وبسایت بگی که کدوم نوع از فروشگاه رو مدنظر داری.
وبسایت شرکتی چیه؟
بیشتر شرکتها برای اینکه توی دنیای اینترنت برندسازی کنن، برای خودشون یه وبسایت ایجاد میکنن. توی این وبسایتها، معمولاً صفحههای مختلفی وجود داره که خدمات شرکت، تاریخچه، محصولات و... رو معرفی میکنن. وبسایت شرکتی در واقع یه بروشور آنلاین برای اون شرکت محسوب میشه.
یکی از مزایای برندسازی توی دنیای اینترنت اینه که هزینهی تبلیغات آنلاین خیلی کمتر از تبلیغات فیزیکیه و شرکت میتونه با هزینهای کمتر، مشتریهای بیشتری رو بهدست بیاره. یکی از مزایای داشتن وبسایت شرکتی اینه که فقط اونهایی که به کسبوکار تو علاقه دارن جذب برند تو میشن و مشتری متفرقه بهسراغت نمیاد.
اگه تو یه کسبوکار داری و میخوای یه وبسایت هم داشته باشی، من بهت پیشنهاد میکنم که وبسایت شرکتی راهاندازی کنی تا علاوهبر معرفی شرکت، بتونی یه برندسازی قوی داشته باشی و مشتریهای زیادی رو بهدست بیاری.
وبسایت شخصی چیه؟
اگه نظر من رو بخوای، هر آدم متخصصی به یه وبسایت شخصی نیاز داره. فرض کن تو یه تخصص خاص داری و مثلاً عکاسیت خوبه. میتونی با ساختن یه وبسایت شخصی و ارائهی نمونهکارها، خودت رو توی دنیای اینترنت در معرض دید بقیه بذاری و حتی برای انجام کارهای عکاسی مشتری جمع کنی!
بهخاطر همینه که من میگم هر آدم متخصصی به یه وبسایت نیاز داره. تو اینطوری میتونی مشتریهای خیلی بیشتری رو بهدست بیاری و شناخته بشی. تو حتی میتونی به کمک وبسایت شخصی خودت یه بستر آموزشی ایجاد کنی و به بقیه هم تخصص خودت رو یاد بدی و از این طریق کسب درآمد کنی.
اگه میخوای برای کسبوکار نوپای خودت یه وبسایت کوچیک بسازی، بهت پیشنهاد میکنم که از CMSهایی مثل وردپرس استفاده کنی. البته این نکته رو هم بهت بگم که طراحی سایت وردپرسی شاید خیلی ساده بهنظر بیاد؛ ولی روشها و ترفندهای خاص خودش رو داره و تو به تنهایی نمیتونی وبسایت رو ایجاد کنی و قدرت دامنهی اون رو افزایش بدی. برای این مورد هم به یه تیم متخصص نیاز داری.
میخوای چه محتوایی رو توی وبسایتت منتشر کنی؟
نوع محتوایی که میخوای توی وبسایت منتشر کنی هم توی نوع طراحی اون نقش داره. بهعنوانمثال، اگه میخوای توی وبسایت خودت طرحها و عکسهای زیادی رو منتشر کنی، باید این موضوع رو با طراح مطرح کنی تا نوع طراحی رو متناسب با نیاز تو انجام بده.
اگه قصد داری به وبسایت خودت فروشگاه آنلاین اضافه کنی، دایرکتوری یا تالار گفتمان هم اضافه کنی، باید حتماً به طراح بگی؛ چون هر کدوم از اینها، نوع طراحی متفاوتی دارن.
اگه میخوای یه وبسایت بسازی که قابلیتهای زیادی داشته باشه، باید به سراغ طراحی بری که با پلاگینها آشنایی داره یا سابقهی طولانی توی ساخت وبسایتهایی با کدنویسی اختصاصی داره.
هاست و دامنه چیه؟
بهطور ساده، دامنه همون آدرس وبسایت هست. وقتیکه میخوای وارد سایت گوگل بشی، توی مرورگر تایپ میکنی www.google.com و به این میگن دامنهی سایت گوگل. انتخاب دامنه، یکی از بخشهای خیلی مهم طراحی سایت بهشمار میره و اگه دامنهی مناسبی انتخاب کنی، میتونه به رشد سریعتر کسبوکار تو کمک کنه.
دامنه، انواع مختلفی داره که برای کاربردهای مختلف طراحی شدن. وبسایتهای سازمانی معمولاً پسوند org دارن و بقیهی وبسایتها توی ایران معمولاً از دامنههای عمومی با پسوند ir استفاده میکنن. اگه قصد داری یه کسبوکار بینالمللی راهاندازی کنی، باید از دامنههای بینالمللی مثل com استفاده کنی.
تا اینجای کار تقریباً با دامنه آشنا شدی، حالا بریم سراغ هاست و بینیم که هاست چیه و انواع مختلف اون رو بشناسیم.
همیشه وقتیکه میخوای یه وبسایت رو راهاندازی کنی، به هاست خوب نیاز داری. هاست (میزبان) به فضایی گفته میشه که بهصورت ۲۴ ساعته در اختیار تو قرار میگیره و تو سایت خودت رو روی اون بارگذاری میکنی و تمام فایلهایی که توی سایت قرار میدی، روی هاست قرار میگیرن. در واقع یه وبسایت برای اینکه بتونه وجود داشته باشه، به فضای هاست نیاز داره تا روش بارگذاری بشه و توی اینترنت در دسترس بقیه قرار بگیره.
بههمیندلیل تو نمیتونی بدون داشتن هاست، وبسایت راهاندازی کنی و اون رو در دسترس عموم قرار بدی.
انواع مختلفی از هاستهای ویندوزی و لینوکسی وجود داره که تو با توجه به نیاز خودت میتونی اونها رو خریداری کنی. درمورد انواع هاست توی سایتهای فروشندهی هاست توضیحاتی ارائه شده که بهت کمک میکنن تا بتونی انتخاب خوبی داشته باشی.
وبسایت ریسپانسیو چیه؟
ریسپانسیو (Responsive) که توی زبان فارسی بهش واکنشگرا هم میگن، یه روش جدید برای طراحی وبسایته که باعث میشه وبسایت توی دستگاههای مختلف با نمایشگرهایی با ابعاد مختلف، خیلی خوب نمایش داده بشه. وقتیکه میگن یه وبسایت ریسپانسیوه، یعنی برای نمایش توی دستگاههای مختلف (موبایل، تبلت، کامپیوتر و...) مناسب و بهینهست.
این روزها بیشتر کاربرها برای گشت و گذار توی دنیای اینترنت از موبایل و تبلت استفاده میکنن و بههمیندلیل طراحی سایت باید طوری باشه که کاربرها نیازی به زوم کردن نداشته باشن و سایت کاملاً واضح و خوانا باشه.
تِم آماده چیه؟
به شکل ظاهری یه وبسایت «تِم» یا «پوسته» میگن. این پوستهها توی دو نوع حاضری و شخصی وجود دارن. اگه میخوای وبسایت تو ظاهر متفاوتی داشته باشه، میتونی از طراحی اختصاصی استفاده کنی یا پوستههای آماده رو شخصیسازی کنی. این به نیاز تو و همینطور بودجهی تو بستگی داره؛ چون پوستههای اختصاصی، از صفر طراحی میشن و هزینهی زیادی دارن. یه طراح وب در این مورد ازت سؤال میپرسه و خوبه که بدونی داره درمورد چی صحبت میکنه. حتماً درمورد پوستهها و انواع اونها یه تحقیقی انجام بده تا بهتر متوجه بشی کدومش با نیازهای تو همخوانی داره.
۲: به نیازهای خودت توی طراحی وبسایت خوب فکر کن
حالا میدونی که به چه نوع وبسایتی نیاز داری؛ پس وقتشه که به طراحی اون خوب فکر کنی.
توی این بخش میخوام عواملی که باید توی انتخاب طراحی سایت در نظر بگیری رو باهات بهاشتراک بذارم.
چه سبکی رو دوست داری؟
آیا طراحی تمیز و مینیمال رو ترجیح میدی یا یه چیز رنگارنگتر و پُر زرقوبرقتر؟ این کاملاً سلیقهایه و نمیشه بهت جواب قطعی داد. همهچی به سلیقهی تو بستگی داره.
ازت میخوام به رقبای خودت نگاه کنی و ازشون الهام بگیری. وقتی به کارهای اونها نگاه کنی، متوجه میشی که خودت هم حدوداً به چه چیزی نیاز داری.
میخوای وبسایت تو چه احساسی رو توی مخاطب ایجاد کنه؟
وبسایت تو باید لحن و حس کلی برند تو رو منعکس کنه. بهعنوانمثال، اگه یه شرکت بزرگ داری که تجارت گستردهای رو انجام میده، باید طرحی رو برای وبسایت شرکتت انتخاب کنی که این حس رو به مخاطب منتقل کنه.
از طرف دیگه اگه میخوای به مخاطب خودت احساس آرامش بدی، باید طرحی رو انتخاب کنی که این حس رو منتقل میکنه.
میخوای از چه رنگهایی استفاده کنی؟
رنگ، یکی دیگه از جنبههای مهم طراحی وبسایت بهشمار میره. رنگهایی که انتخاب میکنی باید نشاندهنده برند تو و احساساتی باشن که میخوای به مخاطب القا کنی.
بهعنوانمثال، رنگ آبی بیشتر وقتها با اعتماد و قابلیت اطمینان همراهه و همین باعث شده تا توی صنعت مالی و تجاری، به شکل گستردهای ازش استفاده کنن.
از طرف دیگه، رنگ زرد اغلب بهعنوان یه رنگ خوشبینانه و شاد دیده میشه و برای کسبوکارهایی که میخوان حس دوستانهای رو منتقل کنن، انتخاب خوبیه.
بهت پیشنهاد میکنم که حتماً درمورد روانشناسی رنگها تحقیق کنی؛ چون شناخت رنگها میتونه برای برند تو یه وجههی مناسب ایجاد کنه. از طرفی وقتیکه با رنگها آشنایی داشته باشی، میتونی تصمیمگیری آگاهانهای برای طراحی وبسایت داشته باشی.
مخاطبهای خودت رو بشناس
وقتیکه میخوای یه وبسایت رو طراحی کنی، باید مخاطبهای خودت رو هم توی این طراحی دخالت بدی. تو باید مخاطبهای خودت رو بشناسی و وبسایت رو طوری طراحی کنی که برای اونها جذاب باشه.
بهعنوانمثال، اگه مخاطبهای تو جوان هستن، باید وبسایت تو برای این قشر طراحی بشه. منظورم اینه که باید توی وبسایت از رنگهای روشنتر و فونتهای مدرنتر استفاده بشه.
اگه مخاطبهای تو افراد مسنتری هستن، توی طراحی وبسایت از رنگهای تیرهتر و فوتهای سنتیتر استفاده کن.
قبل از اینکه سفارش طراحی وبسایت رو ثبت کنی، درمورد زیباییشناسی یه تحقیق انجام بده تا بتونی نیازهای طیفهای مختلف افراد رو درک کنی و با روانشناسی اونها آشنا بشی.
۳: یه قرارداد استاندارد با پیمانکار ببند
حالا که میدونی توی طراحی وبسایت به چه چیزهایی نیاز داری، وقتش رسیده که به ریزهکاریها توجه کنی. حالا میخوام بهت بگم که وقتی میخوای با یه طراح وبسایت قرارداد ببندی، دقیقاً باید چه نکاتی رو در نظر بگیری.
محدودهی کار رو مشخص کن
اولین کاری که باید انجام بدی اینه که محدودهی کار رو مشخص کنی. بذار سادهتر بگم: تو باید دقیقاً بگی که میخوای طراح چه کارهایی رو برات انجام بده.
بهت توصیه میکنم که توی این مرحله تا جای ممکن خاص و ریزبین باشی.
برای جلوگیری از گسترش دامنه (گسترش دامنه به شرایطی میگن که کار مدنظر تو فراتر از چیزیه که توی توافق ذکر شده)، سعی کن قبل از بستن قرارداد تمام جوانب کار رو در نظر بگیری و خیلی واضح بگی چه چیزهایی رو میخوای و چه چیزهایی رو نمیخوای. این هم به تو کمک میکنه و هم از سردرگم شدن طراح جلوگیری میکنه.
بهعنوانمثال، اگه میخوای که طراح فقط اساس وبسایت تو رو ایجاد کنه و بقیهی تغییرات رو خودت ایجاد کنی، حتماُ توی قرارداد بهش اشاره کن یا اگه میخوای طراح فقط یهسری بازبینیها رو انجام بده، حتماً توی قرارداد ذکر کن. اگه اینکارها رو نکنی بعداً نمیتونی از هزینههای اضافهی ایجاد شده شکایتی داشته باشی؛ پس حواست رو خوب جمع کن و همهچی رو در نظر بگیر.
شرایط پرداخت رو بررسی کن
دروغ چرا، همیشه مهمترین چیزی که هست، مسئلهی مالیه! اول از هر چیزی شرایط مالی خودت رو بررسی کن و ببین که توانایی پرداخت هزینههای طراحی سایت رو داری یا نه. این روزها هزینهی طراحی سایت خیلی بالا رفته و اگه تو شرایط مالی مناسبی نداری، باید بهدنبال شرکت طراحی باشی که شرایط پرداخت متنوعی داره.
اگه میتونی هزینهی طراحی سایت رو بهطورکامل پرداخت کنی که هیچ؛ ولی اگه نمیتونی اینکار رو انجام بدی، بهدنبال تیم یا شرکتی باش که امکان پرداخت اقساطی دارن. مجموعهی سایتلاینر یکی از معدود تیمهای طراحی سایت توی ایرانه که امکان پرداخت اقساطی رو هم برای مشتریها فراهم کرده؛ اینطوری تو میتونی با خیال راحت و بدون دغدغهی مالی، وبسایت مورد نظرت رو بهدست بیاری.
۴: بهدنبال تیمهای باتجربه بگرد
حالا میدونی چی میخوای، چه شرایطی رو باید توی قرارداد ذکر کنی و اینکه وضعیت مالیت چطوره. وقتش رسیده که جستجوی خودت رو شروع کنی.
یکی از اولینکارهایی که توی این مرحله انجام بدی اینه که بهدنبال تیمهایی باشی که درمورد نوع پروژهای که توی ذهنت داری تجربهی کافی داشته باشن.
اگه قصد داری یه وبسایت ساده رو راهاندازی کنی، دنبال تیمهایی بگرد که سابقهی طراحی این وبسایتها رو دارن و برای اثباتش هم بهت نمونهکارها رو نشون بدن.
از طرف دیگه اگه بهدنبال تیمی هستی که بتونن برات یه وبسایت فروشگاهی رو راهاندازی کنن، حتماً ازشون بخواه چندتا نمونهکار معتبر بهت نشون بدن؛ چون اینکار تخصصیتره و به دانش بیشتری نیاز داره.
سعی کن که همیشه بهدنبال طراحهای باتجربه باشی؛ چون احتمال برآورده نشدن نیازهات خیلی کمتر میشه.
فرض کن که یه کسبوکار داری و محصولات بهداشتی میفروشی. تو باید بهدنبال تیمی باشی که سابقهی طراحی فروشگاه اینترنتی رو داره، تیمی که فقط وبسایتهای شخصی، عکاسی و... میسازه بهدرد تو نمیخوره. شاید این تیمها هم بتونن برای تو سایت طراحی کنن؛ ولی همیشه بهتره روی تیمهایی که باسابقه هستن سرمایهگذاری کنی.
۵: نمونه کارها رو بررسی کن
بعد از اینکه چندتا طراح پیدا کردی که میتونن معیارهای تو رو برآورده کنن، وقتش رسیده که نمونهکارهای اونها رو بررسی کنی.
نمونهکارهای یه طراح، ایدهی خوبی از تجربه، مهارت و سبک طراحی اون به تو میده.
وقتیکه نمونهکارهای یه طراح رو بررسی میکنی حتماً به نکات زیر توجه کن:
- پروژههایی که اونها انجام دادن
- صنایعی که توی اونها کار کردن
- سبک طراحی اونها
اگه تو توی صنعت محصولات بهداشتی کار میکنی، حتما از طراح بخواه که نمونهکارهایی که توی این زمینه دارن رو در اختیارت بذارن تا بتونی بررسیشون کنی.
کلام آخر
توی این مقاله سعی کردم یهسری چیزهایی که قبل از ثبت سفارش طراحی وبسایت باید در نظر بگیری رو بهت بگم. طراحی وبسایت یکی از بخشهای مهم برای هر کسبوکار بهشمار میره و تو باید قبل از هرکاری، تحقیقات خودت رو کامل کنی و نیازهای خودت رو بشناسی. اگه قبل از ثبت سفارش طراحی وبسایت اطلاعات کاملی درمورد اصطلاحات تخصصی این حوزه داشته باشی، انتخاب بهتری داری و میتونی دقیقاً بر اساس نیازهای خودت به طراح بگی که چه وبسایتی میخوای.