ورود / عضویت

وب‌سایت وردپرسی یا کد نویسی اختصاصی؟ مزایا، معایب هر کدام

وردپرس یا ASP.Net؟ این سؤالی است که بسیاری از افرادی‌که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود را دارند یا به فکر ساختن یک وب‌سایت برای خود هستند، با آن مواجه می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، امروزه بسیاری از کسب‌وکار‌های سنتی جای خود را به کسب‌وکار‌های اینترنتی داده‌اند. دلیل این امر، کسب درآمد بالا از طریق کسب‌وکار اینترنتی است. امروزه اکثر مردم قبل از خرید یا استفاده از هر سرویس، هر سؤالی را که ممکن است داشته باشند در اینترنت جستجو می‌کنند. چرا شما در این فضا نیاز کاربران را رفع نکنید؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است و ASP.Net یک محیط توسعه است. آن‌ها کاملاً متفاوت هستند.

بنابراین اگر به‌دنبال راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب‌وکار خود هستید، احتمالاً با این سؤال مواجه شده‌اید که وب‌سایت خود را با سیستم‌های مدیریت محتوای آماده‌ای مانند وردپرس طراحی کنید یا به‌سراغ کدنویسی اختصاصی با ASP.Net بروید؟ ابتدا می‌خواهیم درمورد راه‌اندازی یک وب‌سایت با شما صحبت کنیم. به‌طور کلی، دو راه برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت وجود دارد:

اولین روش، طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند جوملا، دروپال، وردپرس و... است.

روش دوم، طراحی سایت اختصاصی با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا اسکریپت، پایتون یا برنامه‌نویسی با ASP.Net است.

در این مطلب می‌خواهیم وردپرس و ASP.Net را بررسی کنیم و ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر کدام را بشناسیم. اگر شما نیز قصد راه‌اندازی وب‌سایتی برای خود دارید، خواندن این مقاله مفید خواهد بود.

وردپرس یا ASP.Net؟

سیستم مدیریت محتوا یا CMS، یک نرم‌افزار مبتنی بر وب است که محتوای دیجیتالی مانند متن، عکس، صدا، ویدئو و غیره را می‌سازد، اصلاح می‌کند، ویرایش می‌کند و منتشر می‌کند. به عبارت ساده‌تر، CMS سیستمی است که برای مدیریت آسان محتوای وب‌سایت استفاده می‌شود. با سیستم‌های مدیریت محتوا به‌راحتی می‌توانید بدون اطلاع از علم کد‌نویسی، یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید. از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به جوملا، دروپال و وردپرس اشاره کرد که محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در بین کاربران هستند.

وردپرس چیست؟

وردپرس بهترین و معروف‌ترین سیستم مدیریت محتوا برای طراحان وب است. می‌توانید انواع سایت‌ها اعم از فروشگاهی، خبری، آموزشی، شخصی، شرکتی، وبلاگی و... را در کمترین زمان ممکن بدون نوشتن یک خط کد راه‌اندازی کنید. اگر بخواهیم وردپرس را کمی تخصصی‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که وردپرس یک نرم‌افزار رایگان و منبع‌باز است که بر اساس زبان PHP و پایگاه داده MySQL توسعه یافته است. وردپرس به دلیل رایگان و منبع‌باز بودن آن در بین کاربران بسیار محبوب است؛ زیرا ۴۰ درصد از سایت‌های جهان از وردپرس استفاده می‌کنند.

مزایای وردپرس

وردپرس مزایای زیادی دارد. این ویژگی‌ها و مزایا باعث محبوبیت آن در بین کاربران شده‌اند و افراد زیادی از وردپرس برای ساخت وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. در زیر به بررسی مهم‌ترین مزایای وردپرس می‌پردازیم.

استفادهی آسان و راحت

یکی از ویژگی‌های محبوب وردپرس سهولت کار با آن است به‌طوری‌که هرکسی می‌تواند به‌سرعت و با دیدن چند ساعت آموزش در اینترنت با آن کار کند. همچنین با وردپرس به‌راحتی می‌توانید بدون اطلاع از علم برنامه‌نویسی و کدنویسی سایت خود را طراحی و راه‌اندازی کنید. همچنین می‌توانید از قالب‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی آماده وردپرس برای طراحی سایت خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید ویژگی یا قابلیتی را به بخشی از سایت خود اضافه کنید، طراحی و پیاده‌سازی آن قسمت از سایت را با هزینه‌ای ناچیز به توسعه‌دهنده بسپارید.

نصب آسان

برای نصب وردپرس به سایت wordpress.org رفته و وردپرس را به سرعت و با چند کلیک روی سیستم خود نصب کنید. این یکی از مزایای منحصربه‌فرد وردپرس است. همچنین باید توجه داشته باشید که نصب وردپرس هزینه‌ای ندارد و عمده‌ی هزینه‌ی طراحی سایت، به‌دلیل هزینه‌های جانبی آن خواهد بود.

رایگان بودن

رایگان بودن نیز یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وردپرس است. وردپرس قالب‌های رایگان زیادی دارد که می‌توانید به‌کمک آن‌ها به‌صورت رایگان سایت خود را راه‌اندازی و طراحی کنید. البته در نظر داشته باشید که برای داشتن یک وب‌سایت با امکانات بیشتر و بالاتر، لازم است کمی هزینه کنید و با خرید قالب‌ها و افزونه‌های مختلف (پلاگین) قابلیت‌های بیشتری را برای سایت خود فراهم کنید. البته برای افزودن این امکانات نیازی به پرداخت هزینهی بالا نیست و با هزینه‌ای ناچیز می‌توانید وب‌سایت مورد علاقه‌ی خود را داشته باشید.

به‌روزرسانی‌های منظم وردپرس

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب وردپرس، به‌روز‌رسانی مداوم و منظم آن است. وردپرس دائماً در حال به‌روز‌رسانی و اضافه کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید مورد نیاز کاربران خود است. با این به‌روز‌رسانی‌ها، وب‌سایت وردپرس شما به‌طور مداوم در حال توسعه و بهبود است و همچنین هرجا که باگ یا مشکلی به‌جود آید، با این به‌روز‌رسانی‌ها به‌راحتی برطرف می‌شود. جالب است بدانید که وردپرس برای این به‌روز‌رسانی‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

بهینه‌سازی و سئو

هر سایتی برای موفقیت و پایداری نیاز به بهینه‌سازی و سئو دارد. بهینه‌سازی موتور جستجو به معنای انجام فعالیت‌هایی است که سایت شما را در فهرست نتایج برتر گوگل قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند در کسب‌وکار آنلاین خود موفق شوید.

یعنی با قرار گرفتن در صدر نتایج گوگل می‌توانید کاربران و مخاطبان بیشتری را جذب کنید و در نتیجه نسبت به رقبای خود پیشرفت چشمگیری داشته باشید. سایت‌های وردپرسی به لطف افزونه‌های خود به شما کمک می‌کنند رتبه‌ی خود را در لیست نتایج گوگل ارتقا دهید. باید در نظر داشته باشید که در این زمینه هیچ تفاوتی بین برنامه‌نویسی وردپرس و ASP.Net وجود ندارد و قبل از راه‌اندازی سایت باید در مورد سئو فکر کنید.

ساخت وب‌سایت‌های واکنش‌گرا (ریسپانسیو) با وردپرس

وردپرس می‌تواند وب‌سایت‌های ریسپانسیو طراحی کند. ریسپانسیو بودن به این معناست که صفحات سایت خود را به گونه‌ای طراحی کنیم که ظاهر وب‌سایت در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و سایر دستگاه‌ها متناسب با اندازه‌ی صفحه نمایش آن دستگاه نمایش داده شود. طراحی ریسپانسیو، واکنش‌گرا نیز نامیده می‌شود.

منبع‌باز بودن

منبع‌باز بودن یک نرم‌افزار به این معنی است که افراد می‌توانند کد منبع آن را تغییر دهند. از آن‌جایی که وردپرس یک نرم‌افزار منبع‌باز است، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با دسترسی به کد منبع، ویژگی‌های مختلفی را به وردپرس اضافه کنند. این ویژگی وردپرس، روزبه‌روز آن را بهبود می‌بخشد.

انعطاف‌پذیری

قابلیت انعطاف‌پذیری وردپرس یکی از مزایای ارزشمند و منحصربه‌فرد آن است. وردپرس به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، کاربران خود را قادر می‌سازد تا وب‌سایت‌های خود را مطابق با سلیقه‌ی خود طراحی کرده و امکانات مختلفی را به آن اضافه کنند. وجود قالب‌های مختلف و افزونه‌های متنوع این کار را برای کاربران بسیار آسان کرده است.

طراحی و ساخت انواع وب‌سایت

وردپرس در ابتدا یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی بود؛ اما با رشد تکنولوژی به یک سیستم مدیریت محتوای کامل تبدیل شده است. بدون یادگیری برنامه‌نویسی و کدنویسی می‌توانید به‌سرعت انواع وب‌سایت‌های خبری، آموزشی، فروشگاه‌های آنلاین، وبلاگ‌های شخصی و سایت‌های کاریابی را ایجاد کنید. راه‌اندازی سایت‌های تبلیغاتی، وب‌سایت‌های عکاسی و موسیقی و بسیاری از سایت‌های دیگر به‌کمک وردپرس بسیار ساده خواهد بود؛ بنابراین با وردپرس می‌توان هر سایتی را طراحی و پیاده‌سازی کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

امنیت سایت‌های وردپرسی

برخلاف تصور بسیاری از مردم، وردپرس یک سیستم کاملاً امن است. وردپرس توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان دارد که همه آن‌ها هر روز برای به روز‌رسانی و رفع اشکالات، خطا‌ها و باگ‌های امنیتی کار می‌کنند.

بنابراین در صورت بروز کوچکترین خطا یا باگ امنیتی، به‌زودی آن را برطرف کرده و نسخه‌ی جدیدی از آن را در سایت وردپرس آپلود می‌کنند. برای حفظ امنیت سایت وردپرس خود، توصیه می‌شود این به‌روز‌رسانی‌ها را دانلود و نصب کنید.

معایب وردپرس

حال که به بررسی مزایای وردپرس پرداختیم، بهتر است معایب آن را نیز بررسی کنیم. در ادامه برخی از معایب اصلی وردپرس آورده شده است.

سرعت کم

سرعت سایت یکی از مهمترین معیار‌های یک سایت خوب و همچنین یکی از مهمترین معیار‌های سنجش سئو است. سرعت پایین بارگذاری سایت منجر به نارضایتی کاربران و در نتیجه از دست دادن مخاطب و کاربر می‌شود. متأسفانه بسیاری از قالب‌های طراحی شده برای سایت‌های وردپرس دارای کد‌های غیر استاندارد هستند که بیشتر درمورد قالب‌های رایگان صدق می‌کند. همچنین نصب بسیاری از افزونه‌ها حجم زیادی از فضای سرور را اشغال می‌کند که باعث کندی سایت می‌شود. استفاده از قالب‌های بهینه شده برای موتور‌های جستجو مانند قالب چند منظوره وردپرس اهورا می‌توانند این مشکل را به‌طور کامل حل کنند.

وردپرس پشتیبانی اختصاصی ندارد

یکی دیگر از معایب وردپرس عدم پشتیبانی اختصاصی از آن است. همان‌طور که می‌دانید وردپرس انجمن‌های زیادی برای توسعه و پشتیبانی دارد؛ اما متأسفانه این انجمن‌ها فقط در حال حل مشکلات و باگ‌ها و پاسخگویی به سؤالات یکدیگر هستند، بنابراین اگر مشکلی در سایت شما وجود دارد باید خودتان آن را برطرف کنید و اگر نتوانستید آن مشکل را حل کنید باید از یک نسخه پشتیبان برای رفع آن استفاده کنید یا از متخصصان کمک بخواهید.

وردپرس برای ساخت پروژه‌های بسیار تخصصی، نامناسب است

از آن‌جایی که قالب‌های وردپرس از قبل کدگذاری شده و آماده هستند، طراحی سایت وردپرسی دقیقاً مطابق با سلیقه و تمایل مشتری غیرممکن است. برای تغییر قالب سایت خود باید با مهارت‌های کدنویسی آشنا باشید. در غیر این‌صورت، باید از یک برنامه‌نویس برای افزودن یک ویژگی یا قابلیت به وب‌سایت وردپرس خود کمک بگیرید.

ASP.Net چیست؟

ASP.NET کتابخانه‌ای است که توسط مایکروسافت برای توسعه وب ساخته شده است و معمولاً به زبان‌های برنامه‌نویسی C# یا جاوا برنامه‌ریزی می‌شود. برنامه‌نویسی ASP.NET به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا هر سیستمی را به‌طور بهینه توسعه دهند. با برنامه‌نویسی ASP.NET می‌توان انواع سایت‌ها را طراحی و پیاده‌سازی کرد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ایجاد سایت با ASP.NET باید از ابتدا یک سایت طراحی کرد و یا از سیستم مدیریت محتوای آماده استفاده کرد.

مزایای برنامه‌نویسی ASP.NET نسبت به وردپرس

زمانی که از برنامه‌نویسی سفارشی مانند ASP.NET برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنید، از ابتدا تا انتهای پروژه باتوجه‌به نیاز و سلیقه مشتری طراحی می‌شود. پس با این روش می‌توانید سایت مورد علاقه خود را با تمامی امکانات و قابلیت‌های مورد نظر خود طراحی کنید.

سرعت بالا

وب‌سایت‌هایی که با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند ASP.NET طراحی می‌شوند، سرعت بالایی دارند؛ زیرا تیم توسعه، برنامه‌نویسی را از ابتدا باتوجه‌به نیاز و خواسته مشتری انجام می‌دهد. در نتیجه از نوشتن کد اضافی در سایت اجتناب می‌کنند و کد به بهترین و بهینه‌ترین شکل نوشته می‌شود. علاوه‌براین، این سایت‌ها برای افزودن امکانات و قابلیت‌های مختلف نیازی به نصب افزونه‌ها و چیزهای اضافه ندارند؛ بنابراین سریعتر از وب‌سایت‌های وردپرسی هستند.

امنیت بالا

یکی از ویژگی‌ها و مزایای وب‌سایت‌هایی که با برنامه‌نویسی خاص طراحی شده‌اند امنیت بالای این وب‌سایت‌ها است؛ زیرا زمانی‌که یک سیستم از ابتدا برنامه‌ریزی می‌شود، برنامه‌نویس این فرصت را دارد که روش‌ها و فناوری‌های جدیدی را برای مقابله با هکر‌ها در نظر بگیرد، بنابراین امکان هک این وب‌سایت‌ها بسیار کم است.

امکان توسعه سایت

از آن‌جایی که در طراحی سایت با برنامه‌نویسی ASP.NET صفر تا صد پروژه کدگذاری می‌شود، امکان ایجاد تغییرات و یا افزودن قابلیت‌های مختلف به راحتی توسط برنامه‌نویس وجود دارد.

معایب برنامه‌نویسی ASP.NET

برای طراحی یک وب‌سایت با کدنویسی اختصاصی، به یک تیم از برنامه نویسان مجرب نیاز است که آن را از صفر تا صد کدنویسی کنند که برای ساخت وب‌سایت از این طریق هزینه بسیار بالایی می‌طلبد.

زمان زیادی برای طراحی یک وب‌سایت مورد نیاز است

همانطور که گفتیم طراحی سایت اختصاصی با زبان برنامه‌نویسی ASP.NET نیازمند برنامه‌نویسی تیم کد‌نویس پروژه از صفر تا صد است که بسیار زمان‌بر است.

ضعف سئو

یکی دیگر از معایب احتمالی طراحی سایت با برنامه‌نویسی ASP.NET، سئوی پیچیده آن است. متأسفانه این یکی از ایرادات قابل‌توجه سایت‌های اختصاصی است. البته اگر سئوکار خوبی در تیم خود داشته باشید یا سئوکار مدیریت سایت شما را برعهده داشته باشد، می‌توانید هر سایتی را سئو کنید و در نتایج برتر گوگل قرار بگیرید.

وردپرس یا ASP.Net؟

در این مقاله به‌طور کامل به بررسی مزایا و معایب برنامه‌نویسی وردپرس و ASP.NET پرداخته‌ایم. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه این دو روش ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که اگر قصد دارید در زمان کوتاهی وب‌سایت طراحی کنید، هزینه‌ی کمی برای طراحی سایت بپردازید و شخصی‌سازی کمی انجام ‌دهید، بهتر است از وردپرس استفاده کنید.

اما اگر می‌خواهید برای یک کسب‌وکار بزرگ و مطابق سلیقه خود وب‌سایت طراحی کنید، بهتر است از برنامه‌نویسی ASP.NET استفاده کنید. به‌طور کلی باید توجه داشت که بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ دنیا به‌دلیل خدمات بالا و هزینه کم برای تجارت خود از وردپرس استفاده می‌کنند.

Designed with ❤️ by Siteliner team