تولید محتوا با هوش مصنوعی: روشی نوآورانه یا بیمعنی؟
این روزها هوش مصنوعی خیلی سروصدا کرده و توی زمینههای مختلفی ازش استفاده میکنن.
توی دنیای مدرن امروزی، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از مهمترین پیشرفتهای علمی و فناوری، توی صنایع مختلف کاربرد داره. یکی از این کاربردها، تولید محتوا با هوش مصنوعیه که باعث بهبود سرعت و کیفیت تولید محتوا توی زمینههای مختلف میشه. این نوآوری توی تولید محتوا، میتونه بهکمک الگوریتمهای هوش مصنوعی و همینطوری با استفاده از مجموعهای از دادههای آموزشی باعث خلق محتوای محنصربهفرد و باکیفیت بشه.
تولید محتوا با هوش مصنوعی میتونه خیلی چیزها رو عوض کنه و هنوز اول راهه. این یعنی محتوایی که با هوش مصنوعی تولید میشه زیاد قابل اعتماد نیست و باید درستسنجی بشه. حالا که این مطلب رو خوندی قطعاً میخواستی بدونی که تولید محتوا با هوش مصنوعی چطوریه و هوش مصنوعی میتونه چه نوآوریهایی توی زمینهی تولید محتوا ایجاد کنه. با من همراه باش تا این موضوع رو دقیقتر بررسی کنیم.
روشهای نوین تولید محتوا با هوش مصنوعی
محتوا، یکی از مهمترین بخشها توی دنیای دیجیتاله. از اونجایی که تولید محتوا برای سایتها و شبکههای اجتماعی اهمیت خیلی زیادی داره، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا میتونه ایدهی خیلیخوبی باشه و یه کار نوآورانهست. توی این روش، محتوای دلخواه تو بهکمک الگوریتمهای هوش مصنوعی تولید میشن.
تولید محتوا با هوش مصنوعی بهکمک دوتا الگوریتم مختلف انجام میشه. اولین الگوریتم، مشابهت هست که میاد اینترنت رو زیرورو میکنه و باتوجهبه محتواهای موجود، سعی میکنه یه محتوای جدید رو تولید یا پارافریز کنه. الگوریتم دوم، تولید محتوای خودکاره که با استفاده از موضوع و کلمههای کلیدی خاصی که بهش میدی، یه محتوا رو از صفر برات تولید میکنه.
تولید محتوا با هوش مصنوعی میتونه مزایای زیادی برای کسبوکارهای مختلف داشته باشه. از جمله مزایای تولید محتوا با هوش مصنوعی میشه به کاهش هزینهها، افزایش سرعت تولید محتوا، بهبود کیفیت محتوا، اتوماسیون فرایند تولید محتوا و همینطور بهبود تجربهی کاربری اشاره کرد. البته همهی اینها به شرطی صدق میکنن که تو یه مدیر محتوا داشته باشی که بتونه محتوای ساخته شده بهوسیلهی هوش مصنوعی رو درستسنجی کنه.
از اونجایی که تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی مزایای زیادی داره، شرکتهای بزرگی مثل فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و... سعی میکنن الگوریتمهای هوشمندی رو برای تولید محتوا ایجاد کنن تا کیفیت محتوای تولید شده بالا بره.
هوش مصنوعی میتونه محتوای موردنظر تو رو بهشکل خلاقانهای تولید کنه و از نوآوریهای مختلفی استفاده کنه که شاید به ذهن تو خطور نکنن. بهاینترتیب میشه گفت که تولید محتوا با هوش مصنوعی باعث افزایش سرعت، کیفیت، نوآوری و همینطور کاهش هزینهها میشه.
امکانات هوش مصنوعی برای تولید محتوای متنی
هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیشرفتهای مهم دنیای فناوری، امکانات زیادی رو برای تولید محتوای متنی فراهم کرده که قابل چشمپوشی نیستن. وقتیکه تو از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده میکنی، کُل کار رو به الگوریتمهایی میسپاری که میتونن ظرف چند دقیقه یه محتوای چند هزار کلمهای رو برات تولید کنن.
تولید محتوا با هوش مصنوعی میتونه سرعت کار رو خیلی زیاد کنه و مدیر محتوا رو خلاقتر کنه. میشه بهکمک هوش مصنوعی، متنهای تبلیغاتی، خبرها، مقالات و... رو تولید کرد. البته تولید محتوای فارسی با هوش مصنوعی یکمی ایراد داره؛ ولی بهطور کلی عملکردش قابلقبوله.
این روزها تولید محتوا یه زمینهی کاری روبه رشده و کسی که مدیر تولید محتواست و بلده چطوری محتواهای مختلف رو تولید کنه، درآمد نسبتاً بالایی داره. اگه تو هم تولید محتوا بلدی و میخوای سرعت کار رو افزایش بدی، استفاده از هوش مصنوعی میتونه ایدهی خیلیخوبی باشه. شرکتها هم میتونن از هوش مصنوعی استفاده کنن و محتوای مدنظر خودشون رو تولید کنن و هزینههای تولد محتوا رو بهشکل چشمگیری کاهش بدن؛ ولی بازم میگم که حتماً به کسی که بتونه مطالب تولید شده رو درستسنجی کنه نیاز هست.
استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت محتوای تولیدی
این روزها تولید محتوا برای وبسایتها و شبکههای اجتماعی اهمیت خیلی زیادی داره. چند سالی هست که دسترسی مردم به اینترنت زیاد شده و باتوجهبه افزایش کاربرهای اینترنت و استفادهی زیاد از شبکههای اجتماعی و افزایش ترافیک وبسایتها، تولید محتوای باکیفیت و مناسب برای مردم خیلی ضروری شده. بههمیندلیل تولیدکنندههای محتوا میتونن از هوش مصنوعی و ابزارهایی که در اختیارشون قرار میده استفاده کنن تا کیفیت محتوای تولیدی رو افزایش بدن.
حتماً لازم نیست که صفر تا صد تولید محتوا رو به هوش مصنوعی بسپاری. تو میتونی از هوش مصنوعی استفاده کنی تا کیفیت محتوایی که خودت تولید کردی رو افزایش بده. تو میتونی بهکمک هوش مصنوعی محتوای خودت رو بر اساس نیاز مخاطبها بهینه کنی. بهعنوانمثال، الگوریتمهای هوش مصنوعی میتونن بر اساس تاریخچهی جستجوی کاربرها، محتوای مناسبی رو برای اونها تولید کنن. از طرفی تو میتونی از هوش مصنوعی برای سئو کردن محتوای تولیدی استفاده کنی تا بازدهی رو بالا ببری.
باتوجهبه مطالعاتی که انجام شدن، تولید محتوا با هوش مصنوعی میتونه باعث افزایش رتبهی مطلب توی گوگل بشه و بازدهی محتوا رو بالا ببره. دوباره میگم که این مطالب باید درستسنجی بشن و خیلی مشخص نباشه که هوش مصنوعی اونها رو تولید کرده.
بااینحال، برای اینکه بتونی با هوش مصنوعی تولید محتوا کنی، باید توی زمینهی هوش مصنوعی و الگوریتمهای اون و همینطوری توی زمینهای که میخوای تولید محتوا کنی تخصص داشته باشی تا بتونی ایرادات کار رو در بیاری. از طرفی برای اینکه بتونی با هوش مصنوعی محتوای جالب و منحصربهفردی تولید کنی، باید خودت هم خلاقیت داشته باشی و ایدههای جدیدی ارائه بدی.
بهاینترتیب، میشه گفت که تولید محتوا با هوش مصنوعی میتونه بازدهی رو بالا ببره و رتبهی سایت رو افزایش بده و البته تموم اینها به شرطی شدنیه که تو اون نکاتی که گفتم رو رعایت کنی و بفهمی که هوش مصنوعی چی نوشته. اینطوری میتونی یه محتوای باکیفیت رو با هوش مصنوعی تولید کنی.
استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی
این روزها تولید محتوا با هوش مصنوعی به شکل گستردهای انجام میشه و خیلی سخت شده که بفهمی کدوم مطلب رو آدم نوشته و کدوم یکی رو هوش مصنوعی نوشته. درسته که توی زمینهی تولید محتوا از هوش مصنوعی استفاده میکنیم؛ ولی بهنظرت استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی هم امکانپذیره؟
یکی از روشهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی، استفاده از الگوریتم مشابهت هست که میتونه دقت و سرعت کار رو خیلی بالا ببره و محتوای خودکار رو تولید کنه.
توی زمینهی تولید محتوای آموزشی با هوش مصنوعی یه عامل مهم دیگه هم وجود داره و اون هم تعامل بین دانشآموز و محتوای تولید شده هست. مطلب و دانشآموز باید بتونن همدیگه رو درک کنن که البته هنوز نمیشه با فناوریهای امروزی اینکار رو انجام داد؛ ولی میشه از هوش مصنوعی برای ایجاد سامانههای حل مسئله استفاده کرد تا بتونن مسائل ریاضی و بقیهی درسها رو خیلی سریع برای دانشآموزها حل کنن.
اگه سطح هوش مصنوعی و فناوریهای اون پیشرفت کنن، میشه از هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی اختصاصی استفاده کرد. بهعنوانمثال به هوش مصنوعی دستور میدی که فلان شخص توی یادگیری فلان موضوع مشکل داره و هوش مصنوعی بهکمک الگوریتمهای خاص خودش محتوای آموزشی اختصاصی برای اون شخص تولید میکنه. البته همهی اینها به شرطیه که اون محتوا درستسنجی بشه و همینطوری بیگدار به آب نزنیم.
بهاینترتیب هوش مصنوعی پتانسیل خیلی زیادی برای تولید محتوای آموزشی داره. شاید هنوز خیلی زود باشه؛ ولی در آینده قطعاً نوآوریهای زیادی رو توی این زمینه میبینیم که همهی ما رو شگفتزده میکنن.
ارزیابی سیستمهای هوش مصنوعی تولید محتوا
تولید محتوای باکیفیت و ارائهی اون به جامعهی کاربرها از اهمیت خیلی زیادی برخورداره. شرکتهایی که توی زمینهی ساخت سیستمهای هوش مصنوعی فعالیت میکنن هم این موضوع رو خیلیخوب درک میکنن و سعی میکنن ابزارهای مختلفی رو برای اینکار توسعه بدن. این روزها که تقاضا برای محتوا زیاد شده، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا منطقی بهنظر میاد؛ چون هم میتونه سرعت کار و هم کیفیت کار رو بیشتر کنه.
این روزها تولید محتوا با هوش مصنوعی بهکمک سیستمهای مختلفی مثل جاسپر، چت جیپیتی، GPT-4 و... انجام میشه که هرکدوم نقاط ضعف و قوت خودشون رو دارن. درسته که این سیستمها خیلی پیشرفته هستن و کاربرهای زیادی هم دارن؛ ولی فراموش نکنیم که اونها توانایی سنجش درست و غلط رو ندارن.
ارزیابی عملکرد این سیستمها اهمیت خیلی زیادی داره؛ چون این روزها به شکل گستردهای استفاده میشن و باید دید که آیا میتونن باعث افزایش کیفیت محتوای تولیدی بشن یا نه. وقتیکه ایرادات این سیستمها برطرف بشه، میشه امیدوار بود که سیستمهای هوش مصنوعی جای تولیدکنندههای محتوا رو بگیرن و فقط یه مدیر محتوا برای نظارت روی اونها وجود داشته باشه.
بهنظر من، بزرگترین مشکل سیستمهای هوش مصنوعی، همون عدم توانایی تشخیص درست از غلطه. مشکل اصلی اینه که درصد بالایی از جوابهایی که هوش مصنوعی به سؤالها میده یا محتوایی که تولید میکنه نادرست هستن. درسته که ظاهراً قابلقبول هستن و شاید از دیدنشون شگفتزده بشی؛ ولی وقتی روی اونها ریز میشی، میبینی که کلی اشتباه دارن. منتقدها میگن که سیستمهای هوش مصنوعی فقط میتونن کلمات رو طوری پشت سرهم بچینن که از نظر آمار منطقی و خوب باشن؛ ولی نمیتونن اونها رو بفهمن یا درک کنن جوابهایی که میدن درست هستن یا نه.
کلام آخر
تولید محتوا با هوش مصنوعی به شکل چشمگیری زیاد شده و دیگه نمیشه تشخیص داد که کدوم محتوا با هوش مصنوعی و کدوم بهوسیلهی انسان تولید شده. البته من میتونم بفهمم؛ چون تخصص دارم و متوجه میشم که چه متنی واقعیه و چه متنی بیمعنی.
میشه با استفاده از هوش مصنوعی یه محتوای باکیفیت تولید کرد، میشه با هوش مصنوعی محتواهای تصویری تولید کرد و خلاصه میشه با هوش مصنوعی هرکاری رو انجام داد. البته تموم اینها وقتی صدق میکنن که محتواهای تولید شده از دید ناظر حرفهای پنهون نباشن. یهنفر باید باشه که موضوع محتوای تولید شده با هوش مصنوعی رو بفهمه و توی اون زمینه تخصص داشته باشه تا بتونه ایرادات کار رو رفع کنه و از دل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی، یه محتوای باکیفیت بیرون بیاره. اینطوری میشه گفت که هوش مصنوعی میتونه تولیدمحتوا کنه.
البته به نظر من هنوز هوش مصنوعی به اون جایی نرسیده که جای تولیدکنندهی محتوا رو بگیره؛ چون نمیتونه بفهمه چی مینویسه. هوش مصنوعی سعی میکنه کلمات رو طوری پشتسرهم بچینه که معنی داشته باشن؛ ولی کل متن تولید شده الزاماً تخصصی و بامعنی نیست. بهنظر من اگه بخوای فقط به هوش مصنوعی برای تولید محتوا تکیه کنی و متن تولید شده رو عیناً توی وبسایت کپی کنی، یه محتوای بیمعنی رو تولید کردی؛ ولی اگه خودت توی موضوعی که درموردش محتوا تولید کردی تخصص داشته باشی و بتونی ایرادات کار رو پیدا کنی، قضیه فرق میکنه و هوش مصنوعی میتونه یه ابزار کارآمد باشه که بهشدت سرعت کار تو رو افزایش میده.