ورود / عضویت

تولید محتوا برای یک کسب‌وکار چه اهمیتی دارد؟

تولید محتوا در کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین چیزها برای رقابت است. محتوا چیزی است که شرکت شما را از بقیه متمایز می‌کند، محصولات یا خدمات شما را بااهمیت جلوه می‌دهد و مشتریهای فعلی را درگیر و راضی نگه می‌دارد. تولید محتوا یک سرمایه‌گذاری سودده به‌شمار می‌رود. شما چگونه می‌توانید از این سرمایه‌گذاری بیشترین سود را ببرید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه در این خصوص صحبت کنیم.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا، عمل انتقال اطلاعات از طریق نوشتار یا تصاویر است. سپس شما آن‌ها را منتشر می‌کنید و در اختیار دیگران قرار می‌دهید. بیشتر تولیدکنندگان محتوا در پسِ کاری که انجام می‌دهند، هدف یا اهدافی دارند. برای مثال، نوجوانی که یک ویدیوی تیک‌تاک می‌سازد، در حال تلاش برای گرفتن لایک و اشتراک‌گذاری و ارتباط با جامعه آنلاین دوستان خود است.

یک تجارت پوشاک که یک عکاس و مدل را استخدام می‌کند، در حال ایجاد محتوا برای کاتالوگ لباس خود است. سپس این محتوا در وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها با هدف نهایی فروش لباس‌هایشان منتشر می‌شود. هدف بازاریابی محتوا مشخص می‌کند که چه چیزی ایجاد می‌شود و کجا و چگونه به‌اشتراک گذاشته می‌شود.

چرا محتوا مهم است؟

اگرچه همیشه محتوایی برای به‌اشتراک‌گذاری وجود دارد؛ اما هنوز نمی‌توان مشخص کرد که چرا تولید محتوا مهم است. محتوا شکل قدرتمندی از بازاریابی درونگرا است. بازاریابی سنتی برونگرا به‌معنای برقراری تماس‌های رودررو و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی به امید جلب مشتری بود. بازاریابی محتوای دیجیتال چیزی ارزشمند به مشتری ارائه می‌دهد و او را به سمت شما می‌کشاند. محتوا، این‌کار را برای شما انجام می‌دهد. علاوه‌براین، حدود ۶۲درصد ارزان‌تر از تاکتیک‌های بازاریابی سنتی است و اثرگذاری آن در دنیای امروزی ۳ برابر بیشتر است.

چرا تولید محتوا برای کسب‌وکار‌ها مهم است؟ تولید محتوا هم مشتریان جدید را جذب می‌کند و هم مشتریان فعلی شما را حفظ می‌کند و درعینحال وفاداری به برند را در طول مسیر ایجاد می‌کند.

هدف از تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا نباید با هدف فریب دادن مشتری انجام شود؛ یعنی محتوای شما نباید چیزی فراتر از خدماتی که ارائه می‌دهید، باشد. محتوا باید درمورد نشان دادن شخصیت برند شما باشد. این نه‌تنها شامل ارزش‌های شرکت شما می‌شود، بلکه شامل اشتراک‌گذاشتن آن‌چه می‌دانید و در آن‌ها متخصص هستید نیز می‌شود. توییت کردن یک تبلیغ درمورد محصول خود و استفاده کورکورانه از هشتگ‌های پرطرفدار، شما را به طیف گسترده‌ای از مشتری‌های بالقوه نشان نمی‌دهد و همچنین نمی‌تواند به مشتری نشان دهد شما در زمینه کاری خود متخصص هستید.

سعی کنید به تولید محتوایی فکر کنید که خودتان هم به‌دنبال کردن آن علاقه دارید. مدتی وقت بذارید و از خود بپرسید که چه چیزی تیم شما را درگیر می‌کند. هدف این است که شما خودتان بازخوردی که از محتوای ساختگی خود دارید را بسنجید. اگر از ایجاد آن هیجان‌زده نیستید، مشتریان شما احتمالاً برای خواندن یا مشاهده آن هیجانی نخواهند داشت. تولید محتوا مهم است؛ اما کیفیت نیز بخش مهمی از پازل است که نباید نادیده گرفته شود. کیفیت محتوا می‌تواند تضمین کند شما به اهدافی که دارید می‌رسید.

چگونه تولید محتوا را شروع کنم؟

از منابعی که در اختیار دارید استفاده کنید. با تیم خود صحبت کنید و از ایده‌های یکدیگر استفاده کنید. به رقبای خود نگاه کنید و ببینید چه نوع محتوایی را به‌اشتراک می‌گذارند. واکنش عمومی به پست‌های رقبا را زیر نظر بگیرید. اگر آن‌ها یک اینفوگرافیک منتشر کردند و صدها لایک گرفت،‌ ایده‌ی خوبی است که شما نیز به انتشار اینفوگرافیک فکر کنید.

شما می‌توانید وب‌سایت رقیب خود را تحت‌نظر بگیرید و ببینید که کدام کلمات کلیدی آن‌ها بیشتر از بقیه دیده می‌شوند و کدام محتوا به شما شانس بیشتری برای رقابت می‌دهد. شما می‌توانید بر اساس این داده‌ها، ایده‌های تولید محتوا را توسعه دهید.

این ما را به‌سمتی سوق می‌دهد که معتقدیم باید در هسته تولید محتوا باشد؛ یعنی مخاطب. وقتی مخاطب‌ها محصول یا خدمت شما را کشف می‌کنند، به‌دنبال چه پرسش‌ها و بینش‌هایی هستند؟ فرقی نمی‌کند که شما چه کاری انجام می‌دهید؛ زیرا مخاطب‌ها همیشه به‌کمک موتورهای جستجو شما را پیدا می‌کنند. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف گوگل استفاده کنید تا درمورد کلمات کلیدی پرکاربرد تحقیق کنید و محتوای خود را بر اساس آن‌ها تولید کنید.

با این بینش، خود را جای آن‌ها بگذارید و خوب فکر کنید. فکر می‌کنید آن‌ها به چه نوع محتوایی جذب می‌شوند؟ بخش بزرگی از ایجاد محتوای با کیفیت این است که بدانید آن محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید.

ثبات در تولید محتوا بسیار مهم است

بازاریابی محتوا می‌تواند دشوار باشد. کشف بینش‌های مخاطب، تنظیم استراتژی، تعیین نوع محتوای تولیدی و سپس ارزیابی و گزارش نتایج، از مراحل بازاریابی محتوا هستند. باتوجه‌به اینکه اکثریت قابل‌توجهی از شرکت‌ها اکنون از نوعی بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، شما می‌توانید از تجارب آن‌ها استفاده کنید و نیازی نیست که از صفر شروع کنید. کسب‌وکار‌های جدید یا حرفه‌ای‌های جدید ممکن است به بینش‌هایی در مورد اصول اولیه نیاز داشته باشند.

چه استراتژی را از ابتدا بسازید یا چه در تلاش برای بهبود استراتژی محتوای خود باشید، مطمئن باشید که تلاش‌های مستمر مبتنی بر داده‌ها و آمار در نهایت نتیجه خواهند داد. برخی از بازاریابان این را «اثر چرخ طیار» می‌نامند. اثر چرخ طیار به‌ شما می‌گوید که اول کار ممکن است به تلاش، انرژی و زمان زیادی برای تولید محتوا نیاز داشته باشید؛ اما بعد از مدتی که از تولید محتوای مستمر گذشت، می‌بینید که در نتایج موتورهای جستجو رتبه‌ی بالاتری کسب می‌کنید و رفته‌رفته تمام مطالب شما رشدی تصاعدی را تجربه می‌کنند و فروش محصولات و خدمات شما بیشتر می‌شود.

ارسال محتوای باکیفیت به‌طور مداوم بخش مهمی از تولید محتوا است. یک مثال کوچک را می‌توان با فراوانی پست وبلاگ مشاهده کرد: شرکت‌هایی که در وب‌سایت خود ۱۶ پست یا بیشتر در ماه منتشر می‌کنند ۳.۵ برابر بیشتر از شرکت‌هایی که فقط ۴ پست در ماه منتشر می‌کنند، ترافیک ورودی دارند.

این‌کار به‌نظر شما سخت است؟ نیازی نیست که نگران باشید همیشه لازم نیست که خود شما کار تولید محتوا را انجام دهید. شما می‌توانید این‌کار را به یک متخصص تولید محتوا بسپارید. این افراد می‌دانند که چگونه یک حتوا را بنویسند به‌گونه‌ای که هم برای موتورهای جستجو بهینه باشد، هم خوانایی خوبی داشته باشد و هم دوباره بتوان آن را قالب‌بندی کرد و در پلتفرم‌های مختلف منتشر کرد تا بیشترین سود را داشته باشند. اگر شما دانش و زمان لازم برای تولید محتوا ندارید، می‌توانید این‌کار را به سایت‌ لاینر بسپارید.

چرا تولید محتوا در رسانه‌های اجتماعی مهم است؟

۹۰ درصد از بازاریابان می‌گویند رسانه‌های اجتماعی تأثیر مستقیمی بر درآمد آن‌ها دارند. تولید محتوا برای شبکه‌های احتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب و اینستاگرام پتانسیل ویژه‌ای برای افزایش آگاهی و وفاداری برند در بین نسل‌های جوان دارد. با‌این‌حال، این نیز به یک فرد متخصص برای ایجاد محتوا نیاز دارد.

چرا تولید محتوا تا این اندازه مهم است؟ زیرا این چیزی است که اینترنت را جالب می‌کند. اینترنت بدون محتوای جالب،‌نمی‌تواند اعتیادآور باشد. شما وقتی‌که نیازهای کسب‌وکار خود را بشناسید و با جامعه‌ی هدف آشنایی داشته باشید، می‌توانید دست به تولید محتوای خلاقانه بزنید و آن‌ها را به خود جذب کنید. به‌طور کلی، شما باید برای استراتژی تولید محتوا داشته باشید.

مزایای استراتژی تولید محتوا

یک استراتژی تولید محتوای خوب، تمام جنبه‌های تلاش‌های بازاریابی محتوای شما را بهبود می‌بخشد و زندگی شما را آسان‌تر و محتوای شما را مؤثرتر می‌کند. اگر ایدهی ایجاد یک استراتژی تولید محتوا برای شما طاقت‌فرسا به‌نظر می‌رسد یا مانند اتلاف وقت است، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا در ادامه دلایل اهمیت استراتژی تولید محتوا را بررسی کنیم.

استراتژی تولید محتوا تضمین می‌کند که محتوای شما در راستای اهداف شما هستند 

هر چیزی که ایجاد می‌کنید، برای دستیابی به اهداف بزرگ‌تر برند شما است. اگر نمی‌توانید برای ایجاد استراتژی تولید محتوا دلیل قانع‌کننده‌ای پیدا کنید، پس اصلاً نباید آن‌ را انجام دهید. یک استراتژی خوب به شما دید کلی می‌دهد، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که روی هدف خود تمرکز کنید، به شما کمک می‌کند ایده‌های بهتری داشته باشید، پیام‌های برند خود را اصلاح کنید و محتوای منسجمی ایجاد کنید.

یک استراتژی بلندمدت به این معنا نیست که شما تک‌تک محتوا‌ها را برای یک سال ترسیم کرده باشید. این بدان معناست که شما پارامتر‌ها و پست‌های راهنما را تعیین کنید تا به شما کمک کند تا به اهداف بزرگتر خود وفادار بمانید.

بازگشت سرمایه شما را بهبود می‌بخشد

محتوای خوب نیاز به سرمایه‌گذاری زمان، انرژی و پول دارد. وقتی محتوا بی‌اثر باشد، بازگشت سرمایه نخواهید داشت. یک استراتژی محتوا نتایج شما را بهبود می‌بخشد. به کمک یک استراتژی مناسب، می‌دانید که به چه محتوایی نیاز دارید و به‌همین‌دلیل می‌توانید راه‌هایی برای بهبود فرآیند تولید محتوای خود پیدا کنید و از آن‌چه دارید حداکثر استفاده را ببرید.

برای اطمینان از داشتن یک استراتژی محتوای خوب و حساب شده، به تیم مناسب و متخصص نیاز دارید.

استراتژی محتوا همه‌چیز را در یک‌جا جمع‌ می‌کند 

افراد زیادی در تولید محتوا نقش دارند، از مدیران پروژه و کپی رایتر‌ها گرفته تا طراحان و ویراستاران. اگر روند یا برنامه دقیقی وجود نداشته باشد که به‌راحتی بتوان از آن در جهت رفع مشکلات استفاده کرد، تیم شما موفقیتی به‌دست نخواهد آورد. به‌همین‌دلیل است که یک استراتژی محتوای حساب شده به همه کمک می‌کند تا بفهمند اهداف چیست و مسائل مختلفی را روشن می‌کند.

به شما کمک می‌کند محتوای با کیفیت را به‌طور مداوم منتشر کنید

بازاریابی محتوا مانند سرمایه‌گذاری است که برای به‌دست آوردن بهترین نتایج نیاز به تلاش مداوم و پایدار دارد و استراتژی محتوا کلید انجام این‌کار است. به‌جای سرمایه‌گذاری روی بخش‌های جدا از هم یا تلاش‌های پراکنده، روی استراتژی محتوا تمرکز کنید. یک استراتژی محتوا به شما امکان می‌دهد رویکردی جامع‌تر برای تولید محتوا داشته باشید تا بتوانید جریان ثابتی از محتوا را منتشر کنید.

کلام پایانی

تولید محتوا یکی از بخش‌های مهم هر کسب‌وکار به‌شمار می‌رود. اولین قدم برای موفقیت یک کسب‌وکار در دنیای امروز، داشتن یک وب‌سایت مناسب است. برای این‌که شما بتوانید این وب‌سایت را به جهانیان معرفی کنید، به محتوای مناسب نیاز دارید. تولید محتوا یک کار تخصصی است که به افراد ماهر با سابقه‌ی درخشان نیاز دارد. بهتر است که برای انجام این‌کار، سرمایه‌ای در نظر بگیرید و آن را به افراد متخصص بسپارید تا زودتر به اهداف مدنظر خود برسید.

Designed with ❤️ by Siteliner team