استراتژی UX چیست و چرا اهمیت دارد؟
کاربران باعث موفقیت وبسایت میشوند؛ اما با وجود بیش از 400 میلیون وبسایت فعال آنلاین در هر زمان، اجرای استراتژی تجربه کاربری (UX) مناسب برای جلب توجه کاربران دشوار است، چه
رسد به اینکه آنها را به اندازه کافی
علاقهمند نگه دارید تا بازدید روزانه
را افزایش دهید.
تلاشهای اولیه UX عمدتاً بر سرعت بارگذاری وبسایت و صفحه
متمرکز بود؛ اما حالا تمرکز اصلی روی ظاهر وبسایت است که بتواند کاربر را علاقهمند
نگه دارد. اکنون، سایتها به استراتژیهای UX کامل نیاز دارند تا تأثیر
محتوا و کارایی سایت را به حداکثر برسانند و کاربران را به بازدید معتاد کنند.
بیایید مفهوم در حال تحول استراتژی UX و چرایی اهمیت آن را بررسی کنیم. با سایتلاینر همراه باشید.
استراتژی UX چیست؟
هرچه تجربه کاربری بهتر باشد، شانس شما برای جلب علاقه و ایجاد
تبدیل بیشتر است. چالش شما در این مسیر چیست؟ باتوجهبه گستره و مقیاس پرداختن به
هر مشکل احتمالی وبسایت و ایجاد تعادل بین نیازها و خواستههای چندین کاربر
با اولویتهای مختلف، تلاش برای ایجاد یک
تجربه کاربری که همه چیز برای همه باشد اغلب با نتیجه معکوس به پایان میرسد.
استراتژی UX با
شناسایی اینکه کدام ویژگیها بر تجربه
کلی کاربر تأثیر میگذارند، کدام
عملکردها به بهبود بیشتر نیاز دارند و
اینکه چگونه فناوری و محدودیتهای بودجه فعلی این نیازها را برآورده میکنند، به حل
این مشکل کمک میکند.
در عمل، استراتژی UX مأموریت کسبوکار شما را با قابلیتهای فناوری اطلاعات و نیازهای کاربر برتر شما ترکیب میکند تا اطمینان حاصل شود که نگرانیهای درست را با منابع مناسب برطرف میکنید.
اجزای استراتژی UX
اکنون، بیایید به اجزای یک استراتژی UX خوب نگاه کنیم.
چشم انداز بلند مدت
این مرحله ساده است. قبل از ترسیم استراتژی خود باید هدف نهایی
خود را بدانید. این به شناخت کاربر هدف شما و آنچه میخواهید برای آنها ارائه دهید
بستگی دارد. با این دانش، میتوانید
تصمیم بگیرید که کدام بخش از سایت خود را در جلو و مرکز قرار دهید.
نوآوری
یک استراتژی UX خوب همیشه
بر اساس فناوری جدید و نیازهای مشتری در حال تکامل است. بر نوآوری در شرکت
خود تأکید کنید و هرگز از وضعیت موجود راضی نباشید.
شما میتوانید
طراحی خود را با استفاده از عناصر پیشرفته در سایت خود نوآوری کنید. این ممکن است
شامل عناصر متحرک، قابلیت دسترسی درجه یک و عناصری برای همگام شدن با دنیای همیشه
در حال تغییر بهترین شیوههای سئو
باشد.
تحقیقات مشتری
مانند هر محصول دیگری، همه چیز با مشتریان شما شروع میشود. نکته مهم در مورد استراتژی UX این است که اغلب میتوانید با داشتن یک بخش پشتیبانی، بازخورد بلادرنگ جمعآوری کنید. با تجزیهوتحلیل رایجترین مسائلی که توسط مشتریان خود مطرح میشود، همیشه در صدر نقاط دردسر مشتری خواهید بود.
طرح
این باید خودتوضیحی باشد. طراحی شما باید برای مشتری ارزش
داشته باشد، از نظر بصری خوشایند باشد و محصول شما را تکمیل کند. در اینجا، شما بر
انتخاب طرح رنگ، طرح، فونت و تصاویر محصول مناسب تمرکز خواهید کرد.
اگر متخصص نیستید، در نظر داشته باشید که با شخصی با سابقه
طراحی گرافیک یا توسعه وب کار کنید.
چرا استراتژی UX اهمیت دارد؟
احتمالاً آماری که اغلب به آنها ارجاع میشود را دیدهاید که اگر سایتها در عرض سه ثانیه بارگیری نشوند، مصرفکنندگان کسبوکار خود را به جای دیگری میبرند. اگرچه این یک معیار مرتبط باقی میماند و گوگل نیز اخیراً سرعت صفحه را به عنوان بخشی از تجزیهوتحلیل رتبه
سایت خود فاکتور میکند؛ اما سرعت به تنهایی
برای ارائه UX عالی کافی نیست.
طبق گفته گوگل، با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک ثانیه به سه ثانیه، احتمال بازگشت کاربر 32 درصد کاهش مییابد. با این حال، ۷۳ درصد از طراحان وب معتقدند که طراحی غیر ریسپانسیو دلیل اصلی خروج بازدیدکنندگان از یک وبسایت است.
علاوه بر این، 49 درصد از متخصصان دیجیتال و بازاریابی که
مورد بررسی قرار گرفتند، بهبود UX خود را
به عنوان اولویت اصلی خود در سال 202۴ ذکر کردند. بیش از دو سوم متخصصان دیجیتال میگویند UX بر رضایت مشتری تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، ۶۲ درصد میگویند که درک برند را بهبود میبخشد.
در حالی که سرعت بارگذاری صفحه به ورود کاربران به سایت شما
کمک میکند؛ اما برای نگه داشتن آنها کافی نیست. اگر صفحات به درستی بارگیری نمیشوند، پیمایش دشوار است یا تبلیغات بسیار زیاد است،
هر حسن نیتی که از زمان بارگذاری سریع ایجاد کردهاید، تقریباً فوراً از بین میرود.
همراه با رفتار مصرفکننده که به سرعت در حال تغییر است، این تجربه به عامل تعیینکننده موفقیت سایت تبدیل میشود.
به زبان ساده توضیح دهیم؟ اگر میخواهید فروش بیشتری داشته باشید و وفاداری مشتری را افزایش دهید، به یک
استراتژی UX قوی نیاز دارید.
چرا استراتژی UX مهم است؟
یک استراتژی UX هم برای
کسبوکار و هم برای کاربران نهایی مهم است. بدون داشتن یک استراتژی، شما اساساً
کور میشوید؛ شما هیچ ایدهای از اینکه به کجا میروید، چگونه
به مقصد خود خواهید رسید نخواهید داشت.
در ادامه چند دلیل وجود دارد که چرا کسبوکار شما به استراتژی
UX نیاز دارد.
به مدیران شرکت کمک میکند تا ارزش طراحی UX را ببینند
یک استراتژی UX نقشی را
که طراحی در کمک به کسبوکار برای دستیابی به اهدافش ایفا میکند (از بهبود وفاداری مشتری گرفته تا افزایش سهم بازار و ایجاد مزیت
رقابتی به کسبوکار نسبت به شرکتهایی
که طراحی را در اولویت قرار نمیدهند) نشان
میدهد. این به مدیران شرکت، مشتریان و
ذینفعان کمک میکند تا ارزش کاری که تیم
UX شما انجام میدهد را درک کنند.
با یک استراتژی عالی UX، رهبری متوجه خواهد شد که تیم UX دقیقاً روی چه چیزی کار میکند، چگونه کار آنها بر نتیجه
کسبوکار تأثیر میگذارد و چگونه پیادهسازی طراحی خوب در حال حاضر میتواند به کسبوکار در صرفهجویی در منابع برای رفع اشتباهات در آینده کمک کند.
همسویی در سطح شرکت را تقویت میکند
یک استراتژی UX اهداف
تجاری، نیازها/انتظارات کاربر و پشته فناوری کسبوکار را همسو
میکند. این چشم انداز کلی را نشان میدهد که هر تیم باید به سمت آن کار کند.
داشتن این استراتژی به عنوان مرجع تیم تضمین میکند که همه متحد هستند و با یک هدف تصمیم میگیرند. این نه تنها باعث ارتقای همکاری داخلی میشود، بلکه باعث صرفهجویی در زمان و منابع در طول فرآیند طراحی میشود و یک تجربه برند منسجم را برای مشتریان فراهم میکند.
معیار واضحی از موفقیت را
فراهم میکند
ایجاد یک استراتژی UX مستلزم تعیین اهداف UX قبل از
شروع یک پروژه است. دانستن اینکه به چه چیزی میخواهید برسید، چگونه میخواهید
به آن برسید و چگونه پیشرفت خود را اندازهگیری کنید، از هدر دادن زمان، انرژی و منابع برای روشهای طراحی بیهوده و تلاشهای ناموفق جلوگیری میکند.
در عوض، میتوانید
تأثیر تصمیمهای خود را بر تجربه نهایی مشتری بسنجید و محصول
را در مسیر درست حرکت دهید.
ذهنیت (کاربر در اولویت است)
را در سراسر شرکت ایجاد میکند
هدف اصلی یک طراح UX ایجاد محصولاتی است که مشکلات مناسب را برای افراد مناسب حل کند. این
با مدیران بالاتر، که بیشتر نگران بازگشت سرمایه، حاشیه سود و درآمد سالانه هستند،
متفاوت است.
یک استراتژی UX خوب
شامل تجزیهوتحلیل تحقیقات کاربر است که به همه از جمله طراحان، بازاریابان، نمایندگان
خدمات مشتری و مدیران عامل کمک میکند
تا کاربران نهایی اهداف خود را بهتر درک کنند.
سپس میتوانید تصمیمات مشتری محوری بگیرید که منجر به افزایش تبدیل/فروش، شهرت برند قویتر و مزیت رقابتی در بازار میشود.
چگونه استراتژی UX خود را بهبود ببخشیم؟
چگونه مطمئن میشوید
که استراتژی UX واقعاً نتایج مورد نظر را
ارائه میدهد؟ فرآیند را با این سه
مرحله شروع کنید.
شرایط فعلی را در نظر بگیرید
برای رسیدن به جایی که میخواهید بروید، باید بدانید کجا هستید. این با ارزیابی تلاشهای UX فعلی در
وبسایت شما شروع میشود. هدف این است که شناسایی کنید چه چیزی کار میکند، چه چیزی نیست و چه تغییراتی اولویت اصلی
شماست.
در حالی که بازخورد مشتری ارزشمند است، جمعآوری دادههای ثابت از یک پایگاه کاربر گسترده میتواند دشوار باشد.
شناسایی اهداف خاص
مرحله بعدی شناسایی و تعریف اهداف خاص است. دلیل این امر این
است: اگر بازخورد کاربران نشان میدهد
طراحی سایت شما گیجکننده و خستهکننده است، هدف قرار دادن این مشکل در اولویت است.
با این حال، گستره و مقیاس ویژگیها و عملکردهای سایت، اگر نگوییم
غیرممکن است، این کار را دشوار میکند.
وقتی بخشی از سایت خود را تغییر میدهید،
بقیه در پاسخ تغییر میکنند و باعث ایجاد
یک حلقه بازخورد ناامیدی میشود.
در عوض، اهداف خاصی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر پیمایش
منو در سایت وردپرس فعلی شما دستوپاگیر و درهموبرهم است، از آنجا شروع کنید. قبل
از اینکه به جاهای دیگر بروید، آن تعامل خاص و حل آن را اولویتبندی کنید.
جمعبندی
دنیای UX دائماً
در حال تغییر است و غیرممکن است که چالش استراتژی UX را به طور دائمی "حل" کنید. با این حال، رویکرد UX مناسب میتواند کسبوکار شما را در طول زمان به سمت بهبود تجربه پایدار سوق دهد.
با ارزیابی منظم شرایط فعلی و اجرای راهحلهای
گامبهگام، میتوانید اقدامات سایت را
سادهسازی کنید، ناامیدی کاربران را
کاهش دهید و تعامل کلی را برای افزایش بازده کل افزایش دهید.