ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ را بشناسید
هرکسی که میخواهد وارد حوزهی دیجیتال مارکتینگ شود، باید
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بشناسد؛ زیرا استفاده از این ابزار میتواند روند
کار شما را بسیار ساده کند و کارایی شما را بالا میبرد.
امروز میخواهم ابزارهایی را که برای بازاریابی دیجیتال استفاده میکنم با شما به اشتراک بگذارم، با سایتلاینر همراه باشید.
در این مطلب شما یاد خواهید گرفت که از چه چیزی برای
ساختن وبسایت، ساختن ویدیو و جذب ترافیک به سایت استفاده میکنم.
علاوهبراین، تجهیزاتی را که برای ساختن ویدیوهای یوتیوب استفاده میکنم
نیز با شما به اشتراک میگذارم؛ زیرا
به نظر میرسد بسیاری از مردم این
روزها به یوتیوب علاقهمند شدهاند.
ابزارهایی که برای ساخت وبسایت استفاده میکنم
هر وبسایتی
که از سالهای دور ساختهام، چه برای
خودم باشد و چه برای یک مشتری، روی پلتفرم وردپرس ساخته شده است. وردپرس هم سرویسی
است که درحال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون وبسایت از آن استفاده میکنند.
بااینحال، وردپرس به خودی خود فقط یک سیستم مدیریت محتوا
است. برای اینکه وردپرس شبیه یک وبسایت به نظر برسد و
عملکردی داشته باشد، باید از یک تم استفاده کنید.
علاوهبر این موضوع، اگر میخواهید صفحات وب مدرن و حرفهای ایجاد کنید (بدون اینکه نیازی به کدنویسی دستی همه چیز باشد) به یک
صفحهساز نیاز دارید.
در طول سالها، من هزاران تم مختلف وردپرس و صفحهسازها را امتحان کردهام. چیزی که من در حال حاضر استفاده میکنم چیزی بهنام Thrive
Suite از شرکتی به نام Thrive
Themes است. البته شما میتوانید از ابزارهایی
مانند المنتور نیز استفاده کنید. استفاده از المنتور در ایران بسیار رایج است و
پشتیبانی بسیار خوبی نیز دارد.
در مرحله بعد، مکانی که من تصاویر استوک بدون حق امتیاز
با کیفیت بالا را برای استفاده در وبسایتها و سایر رسانههای دیجیتال
دریافت میکنم BigStockPhoto.com است.
برای زمانبندی آنلاین برای مشتریان و مشتریان احتمالی، من از یک برنامه زمانبندی از شرکتی به نام EngageWare که قبلاً به عنوان TimeTrade شناخته میشد استفاده میکنم. بهطور خودکار با تقویم Google من همگامسازی میشود تا بتوانم همه قرارهایم را ببینم و همچنین یادآورهای ایمیل خودکار را ارسال میکند.
برای میزبانی وبسایت هم میتوانید از سرویسدهندههای
زیادی که این روزها در بازار ایران هستند استفاده کنید. ایران سرور و پارسپک از
جمله معروفترین شرکتهای ارائهدهندهی خدمات میزبانی در ایران هستند.
برای طراحی و ویرایش گرافیکی روزمره از یک ابزار آنلاین
به نام Canva استفاده میکنم. البته شما میتوانید از فتوشاپ نیز استفاده
کنید؛ اما فتوشاپ پیچیدگیهای خاص خود را دارد و برای کاربران تازهکار مناسب
نیست. در نظر داشته باشید که فتوشاپ قیمت بسیار بالایی دارد (اگر نسخه کرکشده را
نادیده بگیریم).
برای ردیابی آمار وبسایت، من از سرویسی به نام Clicky استفاده میکنم. من همچنین Google
Analytics را روی سایت خود نصب کردهام؛ اما از زمانی که آنها به سیستم جدید Google Analytics 4 خود در ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ سوئیچ کردند، من آنقدر از آن استفاده نکردم؛
اما بههرحال در سایت نصب شده و در حال جمعآوری داده است.
در نهایت، در قلب هر وبسایت بزرگ، یک کپی رایتینگ عالی
وجود دارد. یکی از ابزارهای کپی رایتینگ
که استفاده میکنم ChatGPT است. من استفاده از آن را
در اوایل سال ۲۰۲۳ شروع کردم و در سایتلاینر نیز مطلبی درمورد آن نوشتم. این
سیستم هوش مصنوعی بسیار کمککننده است؛ اما روی درستی مطالبش زیاد حساب باز نکنید.
برای ایده گرفتن بسیار خوب است؛ مثلا وقتیکه برای بیان جمله گیر میکنید میتوانید
از آن کمک بگیرید.
یکی دیگر از ابزارهای کپی رایتینگ که استفاده میکنم Rev.com است
که یک سرویس رونویسی خودکار است که صدا را به متن تبدیل میکند.
ابزارهایی که برای تولید ویدئو و صدا
استفاده میکنم
من از دو ابزار برای ضبط و ویرایش تمام ویدیوهایم استفاده میکنم. هر
دو ابزار از شرکتی به نام TechSmith
هستند.
اولین ابزار ویدئویی SnagIt نام دارد. من تقریباً هر روز از SnagI برای ضبط ویدیوهای آموزشی سریع یا پاسخ به سؤالات مشتریان
استفاده میکنم. من از سال ۲۰۱۲ از SnagIt استفاده کردم.
ابزار ویدیویی دیگری که برای ایجاد ویدیوهایی با ارزش تولید بالاتر که شامل انیمیشن یا جلوههای ویژه است استفاده میکنم Camtasia است
که از سال ۲۰۰۸ استفاده کردهام.
با این حال، ایجاد یک ویدیو تنها نیمی از مسیر است. برای به اشتراک گذاشتن ویدیوی خود، به مکانی برای میزبانی ویدیوی خود نیاز دارید.
متأسفانه، وقتی صحبت از میزبانی ویدیو به میان میآید، هیچ نسخهی همگانی وجود ندارد که بتوان
برای همه پیچید. من بسته به موقعیت از سه میزبان ویدیوی مختلف استفاده میکنم.
همه ویدیوهایی که با SnagIt ایجاد میکنم در Screencast.com میزبانی میشوند. وقتی ضبط ویدیوی SnagIt خود را تمام کردم، با یک کلیک در Screencast آپلود میشوند. سپس Screencast یک پیوند منحصربهفرد
برای آن ویدیو در اختیار من قرار میدهد که میتوانم آن را
برای مشتری یا عضو تیم راه دور یا هر شخص دیگری ایمیل کنم.
وقتی ویدیویی دارم که میخواهم با دنیا به اشتراک بگذارم، آن را در کانال یوتیوب یا آپارات خود
آپلود میکنم.
راهحل شماره سه، میزبانی ویدیو Vimeo است که در ایران خیلی کمتر شناختهشده است. برای دورههای آنلاین مبتنی بر ویدیو که در آن شما فقط میخواهید افرادی که در واقع دوره شما را خریداری
میکنند به ویدیوها دسترسی داشته باشند و نمیخواهید ویدیوهای دوره خود را در یوتیوب منتشر کنید، میتوانید
از Vimeo
استفاده کنید که امکان انتشار خصوصی ویدیوها را به شما میدهد.
یک نرمافزار
صوتی مستقل به نام Audacity وجود
دارد که من خیلی زیاد از آن استفاده میکنم. این نرمافزار رایگان
و منبع باز است و هرکسی میتواند از آن استفاده کند. من معمولا برای تمیز کردن صدا،
بهویژه کاهش نویز برای از بین بردن صدای خشخش و زمزمه چیزهایی مانند تهویه مطبوع یا سایر تداخلهای الکتریکی از این نرمافزار کارآمد استفاده میکنم.
ابزاری که من برای ساخت فیلم
استفاده میکنم
از جمله ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ برای تولید ویدیو، میکروفن و دوربین است. میکروفونی که من استفاده میکنم Rode PodMic است. با این حال، Rode PodMic یک میکروفون XLR است، بنابراین برای دریافت سیگنال صوتی به رایانه خود به یک رابط نیاز دارید. رابط کاربری من Motu M2 است.
دوربینی که من استفاده میکنم Sony ZV-E10 است.
با این حال، مانند Rode PodMic، به یک
رابط برای دریافت سیگنال ویدیویی با وضوح بالا از دوربین خود به رایانه خود نیاز
دارید. برای انجام این کار، من از کارت ضبط Elgato Cam Link
4K استفاده میکنم.
نورپردازی را فراموش نکنید. برای دریافت ویدیویی زیبا، باید
نورپردازی خوبی داشته باشید. روی میز من دو Elgato Key Light
Air وجود دارد یکی در حدود ۴۵ درجه سمت چپ من و
دیگری حدوداً ۴۵ درجه به سمت راست من.
ابزارهایی که برای جذب ترافیک به وبسایت
استفاده میکنم
بسیاری از ترافیک وبسایت از نتایج جستجوی گوگل میآید.
هر کسی که چیزی در مورد بهینهسازی موتور جستجو میداند
میداند که تحقیقات عمیق اهمیت
زیادی دارد و تمام اتفاقات در آنجا رخ میدهد. ابزاری که برای انجام تحقیقات سئو
استفاده میکنم SEMrush است.
دو پلتفرم تبلیغات پولی که در سطح جهانی استفاده میشوند، تبلیغات فیسبوک (که اکنون به عنوان تبلیغات متا شناخته میشوند) و تبلیغات گوگل هستند. در ایران شما میتوانید از خدمات یکتانت استفاده کنید.
چرا فیسبوک و گوگل؟ فیسبوک و گوگل جایی هستند که
مردم هستند. برای اکثر مشاغل کوچک تا متوسط، فیسبوک و گوگل باید بتوانند تمام
ترافیک وبسایتی را که تا به حال به آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهند.
جمعبندی
اکنون میدانید
که من از کدام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای ساختن وبسایتها، ساختن ویدیوها و هدایت ترافیک به سایت خود استفاده میکنم. امیدوارم به برخی از سوالات شما پاسخ داده باشم
و شاید تحقیقات شما را کوتاه کرده باشم یا کنجکاوی شما را برآورده کرده باشم!