ورود / عضویت

کلمه کلیدی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

کلمه کلیدی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ هنگامی که به‌دنبال اطلاعاتی درمورد کلمات کلیدی در رابطه با سئو هستید، با اطلاعاتی درمورد تحقیقات کلمات کلیدی مواجه می‌شوید. البته، اگر می‌خواهید صفحه شما در موتور جست‌وجو رتبه‌بندی شود، تحقیق کلمات کلیدی بسیار مهم است؛ اما درک اصل اساسی یک کلمه کلیدی نیز مهم است و این چیزی است که در اینجا توضیح خواهم داد. من همچنین چند پیشنهاد درمورد نحوه و مکان اضافه کردن کلمات کلیدی برای سئو به شما عزیزان خواهم گفت. با سایت‌لاینر همراه باشید.

کلمات کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی یا همان‌طور که برخی آن را کلمه کلیدی متمرکز (focus keyword) می‌نامند، کلمه‌ای است که محتوای صفحه یا پست شما را به بهترین شکل توصیف می‌کند. این عبارت جست‌وجویی است که می‌خواهید با یک صفحه خاص برای آن رتبه‌بندی کنید. بنابراین هنگامی که افراد آن کلمه یا عبارت کلیدی را در گوگل یا سایر موتور‌های جست‌وجو، جست‌وجو می‌کنند باید آن صفحه را در وب‌سایت شما پیدا کنند.

فرض کنید یک وب‌سایت درمورد پیانو دارید و انواع و اقسام پیانو‌ها را می‌فروشید. شما درباره مواردی که یک تازه‌کار هنگام خرید پیانو باید به آن نگاه کند، مقاله‌ای را در وبلاگ خود می‌نویسید و نظرات خود را درمورد پیانو‌هایی که در فروشگاه آنلاین خود ارائه می‌دهید به اشتراک می‌گذارید. شما پیانو‌های دیجیتال می‌فروشید، بنابراین یک صفحه دسته‌بندی محصول درباره پیانو‌های دیجیتال ایجاد کرده‌اید. این را از خود بپرسید:

  • برای چه نوع عبارت جست‌وجویی می‌خواهید پیدا شوید؟
  • فکر می‌کنید مردم از کدام کلمات در موتور‌های جست‌وجو برای یافتن شما استفاده می‌کنند؟
  • پرس‌وجوی جست‌وجو چگونه خواهد بود؟

احتمالاً کلمه کلیدی «پیانوی دیجیتال» را انتخاب می‌کنید، درست است؟ زیرا این کلمه کلیدی آنچه را که در صفحه است به بهترین شکل منعکس می‌کند. اگر بخواهید اصل محتوای خود را توضیح دهید، چگونه به نظر می‌رسد؟ از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟ این کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی شماست، حتی اگر از چند کلمه تشکیل شده باشد.

وقتی‌که از «کلمه کلیدی» استفاده می‌کنیم، بدان معنا نیست که فقط از یک کلمه تشکیل شده است. اغلب اوقات از چند کلمه تشکیل شده است. بنابراین زمانی که درمورد کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم، اغلب به جای یک کلمه، یک عبارت را منظور می‌کنیم.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

یکی از مواردی که گوگل هنگام رتبه‌بندی یک صفحه به آن توجه می‌کند، محتوای آن صفحه است. به کلمات روی صفحه نگاه می‌کند. حالا این را تصور کنید: اگر از کلمه کلیدی (به عنوان مثال کلمه پیانوی دیجیتال) فقط ۲ بار در متن مقاله استفاده شود، آنگاه همه کلمات از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. گوگل سرنخی نخواهد داشت که کدام یک از این کلمات مهم هستند و کدام یک نیستند. کلماتی که استفاده می‌کنید سرنخ‌هایی برای گوگل هستند. به گوگل و سایر موتور‌های جست‌وجو می‌گوید که صفحه یا پست درمورد چیست. بنابراین اگر می‌خواهید به گوگل بفهمانید که صفحه شما درمورد چیست، باید از آن کلمه کلیدی بیشتر استفاده کنید.


اما گوگل تنها دلیل مهم بودن عبارات کلیدی نیست. در واقع، گوگل اهمیت کمتری دارد؛ زیرا همیشه باید روی کاربر تمرکز کنید؛ روی بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه خود. با سئو کردن یک مطلب، شما می‌خواهید که افراد هنگام استفاده از یک عبارت جست‌وجو یا عبارت کلیدی خاص، در وب‌سایت شما قرار بگیرند. شما باید به ذهن مخاطبان خود وارد شوید و از کلماتی که هنگام جست‌وجو استفاده می‌کنند استفاده کنید.

اگر از عبارت کلیدی اشتباه استفاده کنید، هرگز بازدیدکنندگانی را که می‌خواهید یا نیاز دارید، به‌دست نمی‌آورید؛ زیرا متن شما با آن‌چه مخاطبان بالقوه شما در جست‌وجوی آن هستند مطابقت ندارد. اما اگر از کلماتی که مردم در جست‌وجوی آن هستند استفاده کنید، کسب‌وکار شما می‌تواند پیشرفت کند. بنابراین اگر آن را به این شکل می‌بینید، کلمات کلیدی شما باید منعکس‌کننده آنچه مخاطبان شما به‌دنبال آن هستند، باشد. با عبارت کلیدی اشتباه، در نهایت با مخاطب اشتباهی مواجه خواهید شد یا اصلاً هیچ مخاطبی ندارید. به همین دلیل است که داشتن کلمات کلیدی مناسب واقعاً مهم است.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی

زمانی وجود داشت که می‌توانستید کلمات کلیدی زیادی را به صفحات و پست‌های خود اضافه کنید، کلمات کلیدی قدیمی را پر کنید و در موتور‌های جست‌وجو رتبه‌بندی می‌شدید؛ اما متنی با کلمات مشابه زیاد، خواندنی نیست و از آن‌جایی که کاربران این نوع کپی را برای خواندن وحشتناک می‌دانند، گوگل نیز آن را وحشتناک می‌داند. به همین دلیل است که رتبه‌بندی در گوگل با پر کردن متن از کلمات کلیدی منسوخ شد. امروزه، باید با نوشتن محتوای متمرکز، عبارت کلیدی خود را به روشی طبیعی به متن اضافه کنید.

از کلمات کلیدی در حد اعتدال استفاده کنید

استفاده از مقدار مناسبی از کلمات کلیدی در صفحه شما یک اقدام متعادل‌کننده است. اگر از کلمه کلیدی خود به اندازه کافی استفاده نکنید، رتبه‌بندی برای آن عبارت برای شما دشوار خواهد بود؛ اما اگر از عبارت کلیدی خود بیش‌ازحد استفاده کنید، صفحه شما هرزنامه و ناخوانا می‌شود و رتبه‌بندی را نیز سخت می‌کند.

شما باید آن نقطه تعادلی را پیدا کنید که در آن از کلمه کلیدی خود به اندازه کافی استفاده می‌کنید؛ اما نه بیش‌ازحد. اطمینان حاصل کنید که آن را تقریباً در هر جمله قرار ندهید. به‌طور کلی، اگر عبارت کلیدی شما ۱ یا ۲ درصد از کل کلمات کپی شما را تشکیل می‌دهد، می‌توان گفت که زیاده‌روی نمی‌کنید.

از کلمات کلیدی به‌طور طبیعی استفاده کنید

جدای از تلاش برای اضافه کردن کلمات کلیدی به اندازه کافی؛ اما نه خیلی زیاد، باید مطمئن شوید که آن‌ها را به روشی طبیعی اضافه کنید. کلمات کلیدی شما باید بخشی از جملات منطقی و منسجمی باشند که چیزی درمورد آن موضوع به کاربران بگوید. عبارات کلیدی را در جایی که منطقی نیستند یا ارزشی برای خوانندگان شما ایجاد نمی‌کنند، به متن (یا عنوان) تحمیل نکنید.

اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی شما به خوبی در متن شما توزیع شده‌اند. تمام کلمات کلیدی خود را در پاراگراف اول قرار ندهید؛ زیرا باعث می‌شود که به اشتباه فکر کنید کار با آن بخش از بهینه‌سازی تمام شده است. به طور طبیعی آن‌ها را در سراسر صفحه یا پست خود پخش کنید.


کجا کلمه کلیدی خود را اضافه کنید؟

علاوه‌بر این‌که عبارت کلیدی خود را در متن خود توزیع می‌کنید، مکان‌های دیگری نیز وجود دارد که باید کلمه کلیدی خود را اضافه کنید. به یاد داشته باشید، همیشه کلمات کلیدی را در حد اعتدال اضافه کنید و خوانایی را در اولویت قرار دهید.

عنوان صفحه و عنوان سئو

شما همیشه باید کلمه کلیدی خود را در عنوان صفحه خود اضافه کنید. در حالت ایدئال، می‌توانید آن را در ابتدای عنوان خود اضافه کنید، به خصوص اگر عنوان شما طولانی باشد. همین امر درمورد عنوان سئو یا عنوان متا نیز صدق می‌کند.

عناوین فرعی

شما باید کلمه کلیدی خود را به برخی از زیرعنوان‌های خود (H2 و H3) اضافه کنید؛ اما نه همه آن‌ها. این دقیقاً مانند عبارات کلیدی در متن اصلی شما است. بسته به طول صفحه یا پست خود، از کلمه کلیدی خود در یک عنوان یا چند عنوان فرعی استفاده کنید.

بخش مقدمه

مقدمه اولین پاراگراف متن عادی در صفحه است. مقدمه شما باید مستقیماً به اصل مطلب برسد، بنابراین گوگل و خوانندگان شما بدانند که درمورد چه چیزی صحبت می‌کنید. این یک فرصت عالی برای گنجاندن عبارت کلیدی شماست.

تگ Alt تصویر

امیدواریم صفحه یا پست شما حاوی تصویری مرتبط با موضوعی باشد که درمورد آن می‌نویسید. مقداری تگ Alt به تصاویر خود اضافه کنید و ببینید آیا می‌توانید راهی طبیعی برای درج کلمه کلیدی خود پیدا کنید یا خیر.

توضیحات متا

توضیحات متا شما بخشی از متنی است که گوگل در نتایج جست‌وجوی خود نمایش می‌دهد. باید حاوی توضیحات کوتاهی از آنچه کاربران می‌توانند در صفحه شما بیابند باشد. این مکان عالی دیگری برای اضافه کردن عبارت کلیدی شما نیز هست.

اسلاگ URL

Slug قسمت دوم URL (آدرس وب) است که صفحه خاصی را مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال، آدرس اینترنتی این پست https://siteliner.ir/Article/what-is-a-keyword است. Slug قسمت "What-is-a-keyword" است. شما باید سعی کنید برای هر صفحه‌ای که می‌سازید، Slugهای واضح و توصیفی ایجاد کنید و در صورت امکان باید عبارت کلیدی خود را نیز در آن‌ها بگنجانید.

Designed with ❤️ by Siteliner team