ورود / عضویت

چگونه وب‌سایت خود را در گوگل ایندکس کنیم؟

ایندکس کردن چقدر مهم است؟ ایندکس شدن، روش اصلی جذب ترافیک به وب‌سایت شما و باز کردن مسیر رشد ارگانیک است. ایندکس شدن به‌معنای شروع سئوی وب‌سایت شما و آغاز رابطه مهمی است که با گوگل خواهید داشت.

ایندکس شدن زمانی اتفاق می‌افتد که یک موتور جستجو صفحات وب‌سایت شما را با خزیدن در آن‌ها با استفاده از یک برنامه‌ی کاشفِ هوشمندِ خودکار به‌نام «عنکبوت» شناسایی می‌کند. ایندکس شدن فرایندی است که صفحات وب‌سایت شما را در گوگل فهرست‌بندی می‌کند و از طریق URL‌هایی که هنگام وارد کردن کلمات کلیدی خاص توسط کاربران در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند، به آن‌ها هویت می‌دهد.

ایندکس شدن در گوگل مانند خرید یک خودروی جدید است که در سامانه‌های دولتی ثبت می‌شود یا مانند ثبت نام یک نوزاد در شناسنامه است. ایندکس شدن چیزی است که تضمین می‌کند وب‌سایت شما توسط گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تأیید می‌شود؛ زیرا تنها راهی است که می‌توان صفحات شما را در نتایج جستجو پیدا کرد.

واضح است که اگر می‌خواهید در گوگل پیدا شوید، ایندکس شدن سایت شما یک امر ضروری است. در این مقاله، کار‌هایی را که برای ایندکس شدن وب‌سایت خود باید انجام دهید را به شما آموزش می‌دهیم؛ اما ابتدا، بیایید بررسی کنیم که چرا ایندکس شدن بسیار مهم است.

ایندکس شدنِ مکرر، جدیدترین مطالب شما را به مخاطب ارائه می‌دهد

اگر نام کسب‌وکار خود را در گوگل جستجو کنید و نتایج شامل لینکی به وب‌سایت شما باشد، سایت شما ایندکس شده است. در این‌صورت سایت شما در اینترنت وجود دارد که این یک نقطه عطف بزرگ است؛ اما این تنها آغاز راه است.

ایندکس شدن همچنین مسئول ثبت تغییراتی است که در سایت خود ایجاد می‌کنید. برای مثال، وقتی صفحات جدیدی اضافه می‌کنید، عنکبوت‌های گوگل متوجه این تغییر می‌شوند و فهرست سایت شما را تازه می‌کنند. یک فهرست به‌روز، بر اساس جستجو‌های کاربران، چیز‌های جدید در سایت شما را به نمایش می‌گذارد.

اگر محتوای خود را اغلب به‌روزرسانی می‌کنید، ایندکس کردن وب‌سایت در گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. ایندکس شدن مکرر تضمین می‌کند که هر صفحه‌ی جدید اضافه شده در وب‌سایت شما در نتایج جستجو قرار می‌گیرد.


برای مثال، اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی دارید که تلفن می‌فروشد و اخیراً یک صفحه محصول را برای یک تلفن جدید اضافه کرده‌اید، قطعاً نمی‌خواهید که کاربران شما مجبور باشند مدت زیادی منتظر بمانند تا بتوانند از طریق نتایج جستجو به صفحه محصول جدید دسترسی پیدا کنند. در حالت ایده‌‌ئال، دوست دارید صفحه در اسرع وقت ایندکس شود تا وقتی افرادی که به دنبال گوشی هستند، آن را در گوگل جستجو کنند و بتوانند آن را از سایت شما خریداری کنند.

اکنون، بیایید چند نکته مفید را برای ایندکس کردن وب‌سایت شما توسط گوگل مرور کنیم.

نکاتی برای ایندکس شدن وب‌سایت شما

قبل از اینکه به تمام کار‌هایی که می‌توانید برای اطمینان از اینکه سایت شما به طور منظم توسط گوگل ایندکس می‌شود بپردازیم، در وهله اول باید مطمئن شویم که وب‌سایت به‌طور کلی ایندکس شده است. اگر ایندکس نشده است، می‌توانید برای اصلاح آن اقدام کنید.

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا وب‌سایت شما ایندکس شده است یا خیر، جستجوی نام دامنه خود در گوگل است. به‌عنوان مثال، ما از عبارت «site:siteliner.ir» استفاده کردیم تا ببینیم سایت‌لاینر در گوگل ایندکس شده یا نه. نتایج به شکل زیر هستند:


تمام صفحات بازگردانده شده در نتایج جستجو قبلاً توسط گوگل ایندکس شده‌اند. صفحاتی که اخیراً اضافه شده‌اند و هنوز ایندکس نشده‌اند از لیست حذف خواهند شد. دانستن اینکه چه چیزی در سایت شما ایندکس شده است و چه چیزی در سایت شما ایندکس نشده است، به شما می‌گوید که کدام صفحات به توجه شما نیاز دارند.

در ادامه‌ی این بخش، به تعدادی از نکات و توصیه‌ها می‌پردازیم تا مطمئن شویم که گوگل می‌تواند سایت شما را به راحتی ایندکس کند و پس از افزودن محتوای جدید، این کار به سرعت انجام می‌شود.

گوگل سرچ کنسول را راه‌اندازی کنید

برای کمک به ردیابی ایندکس سایت خود، بسیار مهم است که کنسول جستجوی گوگل را راه‌اندازی کنید. اساساً این پنل مدیریت برای هر موضوع مرتبط با جستجوی گوگل است و به شما این امکان را می‌دهد که ترافیک سایت خود را کنترل کنید، بفهمید که سایت شما چقدر توسط گوگل خزیده می‌شود و مراقب ایندکس سایت خود باشید.

فرایند راه‌اندازی کنسول بسیار ساده است. وارد وب‌سایت کنسول جستجوی گوگل شوید، نام دامنه‌ای را که می‌خواهید مدیریت کنید وارد کنید و مراحل را برای تأیید اینکه مالک دامنه هستید دنبال کنید.

هنگامی که این کار را انجام دادید، این قدرت را دارید که URL‌های فردی را از وب‌سایت خود برای ایندکس گوگل ارسال کنید. هنگامی که آن‌ها را مستقیماً ارسال می‌کنید، گوگل آن‌ها را می‌خزد و محتوا را به فهرست اضافه می‌کند.


احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید URL‌ها را برای تمام صفحات سایت خود ارسال کنید. ارسال نقشه سایت از طریق کنسول جستجوی گوگل روشی است که انجام می‌شود و در ادامه به آن موضوع خواهیم پرداخت!

یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را برای ایندکس شدن به گوگل ارسال کنید

نقشه سایت یک نمای جامع و سطح بالا از وب‌سایت شما است که گوگل می‌تواند از آن در ایندکس شدن استفاده کند.

قبل از اینکه بتوانید یک نقشه سایت ارسال کنید، باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. در واقع بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابزاری مانند پلاگین گوگل  XML Sitemaps را نصب کنید. این یک افزونه عالی است که توسط گوگل ساخته شده است و می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که فهرست موتور جستجو برای وب‌سایت شما به روز است. ارسال نقشه سایت نه تنها به گوگل نمای تازه‌ای از محتوای شما می‌دهد، بلکه خزیدن وب‌سایت شما را برای گوگل آسان‌تر می‌کند.

نقشه سایت تمام صفحات وب‌سایت شما را ردیابی می‌کند و بهترین راه برای ارائه تصویری فوری از هر چیزی که در داخل آن است به گوگل تبدیل می‌کند. این یکی از روش‌های فعال‌تر موجود برای ایندکس کردن سایت شما است، بنابراین باید نقشه‌های سایت را ایجاد کنید و به طور منظم آن‌ها را به گوگل ارسال کنید.

هنگامی که یک نقشه سایت تولید می‌کنید، یک URL برای نقشه سایت از طریق کنسول دریافت خواهید کرد. این URL تنها چیزی است که باید به گوگل ارسال کنید. این در قالب [yourdomain.com/sitemap.xml] است. مطمئن شوید که نقشه سایت خود را در قالب مورد نیاز ارسال کرده‌اید!

همچنین می‌توانید از وب‌سایتی مانند XML-sitemaps.com برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. 


چه از افزونه گوگل استفاده کنید و چه از این وب‌سایت، می‌توانید به طور منظم نقشه سایت ایجاد کرده و به گوگل ارسال کنید. این به موتور جستجو کمک می‌کند تا تمام صفحات وب‌سایت شما را بخزد و فهرست دقیقی از محتوا تولید کند.

یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید

برای اینکه گوگل بیشتر اوقات سایت شما را ایندکس کند، باید ترافیک ایجاد کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای ترغیب مردم به بازدید از وب‌سایت شما، انتشار محتوایی است که دوست دارند استفاده کنند!

با داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی، می‌توانید در انتشار منظم محتوای با کیفیت بالا در وب‌سایت خود بهتر شوید. شما باید یک تقویم محتوا ایجاد کنید تا به برنامه‌ریزی و ایجاد محتوا به صورت استراتژیک، با در نظر گرفتن کلمات کلیدی که مخاطبان شما در گوگل تایپ می‌کنند، کمک کند.

مطالعات نشان داده است که شرکت‌هایی که بیش از 16 پست وبلاگ در ماه منتشر می‌کنند، نزدیک به 4.5 درصد بیشتر از شرکت‌هایی که بین 0 تا 4 پست در ماه منتشر می‌کنند، ترافیک ورودی بیشتری دارند. انتشار مرتب، این سیگنال را به گوگل ارسال می‌کند که شما یک وب‌سایت فعال دارید (وب‌سایتی که هدف آن ایجاد ارزش برای مخاطبان است) و این باعث می‌شود گوگل بیشتر در سایت شما بخزد.

شما باید از انواع قالب‌های محتوا در وبلاگ خود استفاده کنید؛ مانند فیلم‌ها، اینفوگرافیک‌ها و کتاب‌های الکترونیکی. این باعث می‌شود که علاقه مخاطبان شما به وب‌سایت شما تحریک شود و آن‌ها را جذب کند تا بیشتر از آن بازدید کنند و باعث می‌شود گوگل در ایندکس شدن سایت شما پاسخگوتر باشد.

انتشار، انتشار، انتشار

همانطور که در بالا توضیح دادیم، وب‌سایت‌هایی که محتوای وبلاگ جدید را به طور منظم منتشر می‌کنند، بیشتر ایندکس می‌شوند. وبلاگ‌ها مانند ماشین‌های سئو هستند، عمدتاً به این دلیل که موتور‌های جستجو متن را می‌خزند و وقتی سایتی با محتوای جدید و مرتبط پیدا می‌کنند، آن سایت را در نتایج جستجو رتبه بالاتری می‌دهند.


با استفاده از وبلاگ خود برای انتشار منظم محتوا، بیشتر ایندکس می‌شوید، رتبه‌بندی موتور‌های جستجوی خود را افزایش می‌دهید و 55٪ بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به کسانی که هر چند وقت یک بار منتشر می‌کنند، برای سایت خود ایجاد می‌کنید! بنابراین از وبلاگ خود نهایت استفاده را ببرید. شما فعالیت را به گوگل نشان می‌دهید و فهرست‌بندی خود را به فرآیندی ارگانیک تبدیل می‌کنید. 

پیوند‌های داخلی را اضافه کنید

پیوند دادن از صفحات وب‌سایت خود به سایر صفحات در سایت شما به موتور‌های جستجو کمک می‌کند تا محتوا را به طور مؤثرتری جستجو کنند و این به آن‌ها کمک می‌کند تا صفحات را فهرست کنند.

بازدیدکنندگان انسانی شما پیوند‌های داخلی را به همان اندازه که عنکبوت‌های موتور‌های جستجو دوست دارند، دوست دارند. به عنوان یک صاحب وب‌سایت، وظیفه شما ارائه یک تجربه جامع و کاربرپسند به خوانندگان است و پیوند‌های داخلی یکی از راه‌های انجام این کار است.

یک پیوند داخلی اساساً کاربر را به صفحه دیگری در وب‌سایت شما هدایت می‌کند، جایی که آن‌ها می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری را در مورد یک موضوع خاص دریافت کنند. این امر بازدیدکنندگان را وادار می‌کند تا صفحات بیشتری را در وب‌سایت شما کاوش کنند که این امر تضمین می‌کند هیچ بخشی از سایت شما غیرفعال نیست.

با افزودن پیوند‌های داخلی که کاوش سایت شما را برای افراد آسان می‌کند، احتمال اینکه صفحات وب‌سایت شما به طور مکرر خزیده شده و فهرست‌بندی شوند را افزایش می‌دهید. همچنین قابلیت ناوبری و معماری داخلی وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد، که آن را دوستدار گوگل می‌کند.

اشتراک‌گذاری صفحات وب خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید

با گنجاندن نماد‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی در هر یک از مقالات وبلاگ خود، کاربران را به اقدام و به اشتراک‌گذاری محتوای خود با دوستان و خانواده خود ترغیب خواهید کرد. هنگامی که مردم پست‌های وبلاگ شما و سایر صفحات سایت شما را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، پیوند‌های آنلاین بیشتری ایجاد می‌کند که به وب‌سایت شما باز می‌گردد.

افزایش تعداد لینک‌هایی که به سایت شما باز می‌گردند، ترافیک صفحات پیوند شده را افزایش می‌دهد و به گوگل نشان می‌دهد که آن‌ها باید ایندکس شوند.

از دیگران بخواهید که به وب‌سایت شما لینک دهند

راه دیگر برای تحریک ترافیک بیشتر، و به نوبه خود، بهبود نحوه ایندکس شدن سایت شما، همکاری با اینفلوئنسر‌ها و سایر سایت‌های محبوب در جایگاه شما است. با کسب بک لینک در وب‌سایت‌های معتبر، تمرین اینفلوئنسر مارکتینگ و انتشار مقالات وبلاگ مهمان، می‌توانید کانال‌های جدیدی از ترافیک ورودی وب‌سایت باز کنید.

همه این‌ها باعث ایجاد اقتدار آنلاین سایت شما می‌شود و بک لینک‌های قابل اعتماد با حجم زیاد ترافیک، بخش جدایی ناپذیر آن هستند. به همین دلیل است که وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک، آمازون و یوتیوب بیشتر از وب‌سایت‌های جدیدی که توسط کسب‌وکاری راه‌اندازی شده است، توسط گوگل بیشتر خزیده می‌شوند. هنگامی که اعتبار آنلاین خود را بالا می‌برید، گوگل دلیل محکمی برای خزیدن و ایندکس کردن بیشتر وب‌سایت شما دارد.

Blocks را از robots.txt حذف کنید

اولین فایلی که عنکبوت‌های گوگل هنگام خزیدن یک وب‌سایت به آن مراجعه می‌کنند، فایلی به نام robots.txt است. اساساً، این فایل حاوی تمام کد‌هایی است که به عنکبوت‌ها آموزش می‌دهد که چگونه وب‌سایت شما را بخزند. این فایل به ربات‌ها می‌گوید که چه صفحاتی قابل خزیدن هستند و کدام‌ها نیستند.

برای اطمینان از اینکه وب‌سایت شما به درستی خزیده می‌شود، باید به طور مرتب فایل robots.txt خود را بررسی کنید. آن را از تمام بلوک‌های بالقوه‌ای که ممکن است مانع از خزیدن هموار گوگل در وب‌سایت شما شوند، پاک کنید.


اگر صفحات خاصی وجود دارد که نمی‌خواهید ایندکس شوند، می‌توانید با تغییر دستورالعمل‌های موجود در این فایل، آن را مدیریت کنید.

اساساً، robots.txt به شما اجازه می‌دهد تا آنچه را که می‌خواهید نمایه شود و آنچه را که می‌خواهید فهرست نشده کنترل کنید، بنابراین از این به نفع خود استفاده کنید و به گوگل کمک کنید صفحات مناسب را فهرست کند!

وب‌سایت خود را در سایر موتور‌های جستجو ایندکس کنید

وقتی گوگل تشخیص می‌دهد که وب‌سایت شما در سایر موتور‌های جستجوی محبوب مانند یاهو و بینگ ایندکس شده است، احتمالاً وب‌سایت شما را نیز ایندکس می‌کند.

درست همانطور که نقشه سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل ارسال می‌کنید تا سایت خود را در گوگل نمایه کنید، می‌توانید روند مشابهی را برای ایندکس شدن سایت خود در سایر موتور‌های جستجو دنبال کنید.

یک فید RSS تنظیم کنید

راه‌اندازی یک فید RSS برای به روز‌رسانی خودکار کاربران خود در مورد مقالات جدید وبلاگ، یک راه عالی برای جذب ترافیک به وب‌سایت شما است. برای انجام این کار می‌توانید از ابزار فید RSS گوگل، Feedburner استفاده کنید.

وقتی کاربران از مقالات جدید منتشر شده مطلع می‌شوند، دلیلی برای بازگشت به وب‌سایت شما دارند. هرچه فعالیت بیشتری در سایت خود داشته باشید، گوگل بیشتر صفحات شما را می‌خزد و ایندکس می‌کند.

ایندکس شوید و ایندکس بمانید

اهمیت بررسی منظم کنسول جستجوی گوگل را برای یافتن و حذف هر چیزی که خزیدن در سایت شما را برای گوگل دشوار می‌کند، دست کم نگیرید. با بررسی مداوم آمار خزیدن خود در کنسول، می‌توانید راه‌هایی برای بهبود سرعت، فرکانس و پوشش ایندکس شدن گوگل بیابید.

بسیاری از پیشنهاداتی که در اینجا به آن پرداختیم، نیازمند تلاش مداوم از سوی شما هستند؛ اما همه آن‌ها راه‌های عالی برای بهبود نحوه ایندکس شدن گوگل وب‌سایت شما هستند.

Designed with ❤️ by Siteliner team