ورود / عضویت

وردپرس در برابر جوملا: مقایسه غول‌های سیستم مدیریت محتوا

وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای مدولار (CMS) نیست که دارای پایگاه مستقر و جامعه فعال است. جوملا نیز یک پلتفرم رایگان برای نصب و منبع باز است که با پشتیبانی جامعه خود پیشرفت می‌کند.

بسیاری از توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند تا توانایی‌های خود را فراتر از آنچه در نرم‌افزار پایه تعبیه شده است گسترش دهند. وقتی نگاهی به وردپرس در مقابل جوملا بیندازید، چندین تفاوت در عملکرد و همچنین تجربه کاربر و نیاز‌های فنی مشاهده خواهید کرد. ما در سایت‌لاینر قصد داریم که در این پست، وردپرس را با جوملا مقایسه کنیم؛ بنابراین شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

وردپرس در مقابل جوملا: آن‌ها برای چه کسانی هستند؟

وردپرس تمام تلاش خود را می‌کند تا CMS برتر در دنیای وب باشد. منظور ما این است که هرکسی که به یک وب‌سایت نیاز دارد می‌تواند آن را با وردپرس بسازد. و به‌طور کلی، هرکسی با حداقل تجربه بتواند وب‌سایت بسازد. ممکن است یک وب‌سایت وردپرسی پیشرفته‌ترین وب‌سایت موجود نباشد؛ اما ابزار‌های فراوانی از طریق افزونه‌ها و تم‌های مختلف شخص ثالث به راحتی برای هر کسی قابل دسترس و قابل درک هستند.

یادگیری کار با وردپرس به زمان زیادی احتیاج ندارد. شما به سرعت متوجه خواهید شد که از پست‌ها، صفحات، تم‌ها، پلاگین‌ها و ابزارک‌ها مانند یک حرفه‌ای استفاده می‌کنید. کاربرانی که قبلاً هرگز وب‌سایتی نداشته‌اند، می‌توانند نسبتاً مطمئن باشند که یک سایت وردپرس خوب و بدون دردسر ایجاد می‌کنند.

جوملا نیز یک CMS برای همه است. تاریخچه توسعه آن بسیار متفاوت از وردپرس است، به خصوص اینکه از ابتدا به عنوان یک CMS تمام-سایت ایجاد شده است. وردپرس به‌عنوان یک نرم‌افزار وبلاگ‌نویسی شروع به‌کار کرد، بنابراین ویژگی‌ها و به روز‌رسانی‌ها هنوز روی آن پایه ساخته شده‌اند.

جوملا یک CMS است که افراد مبتدی نیز از استفاده می‌کنند. رابط کاربری جوملا کمی پیچیده است و اصطلاحات و پیام‌رسانی برای کاربران جدید (در خود جوملا) بی‌معنا است. نصب ماژول‌ها و قرار دادن چیز‌ها در حالت کار، بسیار فنی‌تر از وردپرس است. بااین‌حال، برای کسانی که تجربه فناوری و مدیریت وب‌سایت دارند، آزادی زیادی در جوملا وجود دارد.

وردپرس در مقابل جوملا: سهولت استفاده

در حالی که وردپرس منحنی یادگیری متوسطی برای کاربران جدید دارد، هسته اصلی تجربه آن مبتنی بر وبلاگ‌نویسی است. این بدان معنی است که تقریباً هر ویژگی را می‌توان برای ایجاد یک پست یا صفحه به روشی خلاصه کرد. تم‌ها و افزونه‌ها به سادگی این قابلیت را گسترش می‌دهند.

جوملا همیشه یک CMS برای توسعه‌دهندگان سایت بوده است، به این معنی که کاربران جدید (غیر فنی) منحنی یادگیری بیشتری خواهند داشت. برای کسانی که پیشینه‌ای در علوم کامپیوتر سنتی و توسعه وب دارند، جوملا ممکن است حتی منحنی یادگیری نرم‌تری نسبت به وردپرس داشته باشد.

وردپرس

استفاده از وردپرس آسان است. داشبورد مدیریت از بسیاری جهات ساده است و قسمت‌های اصلی تمرکز (صفحات، پست‌ها، رسانه‌ها و غیره) در نوار کناری سمت راست (در وردپرس فارسی) قرار گرفته‌اند.


شما باید بیاموزید که عناصر خاص کجا هستند (مانند تنظیمات مختلف، ابزار‌ها و ویرایش منو)؛ اما به‌طور کلی، هنگامی که یاد می‌گیرید کجا هستند و چگونه باید به آن‌ها دسترسی داشته باشید، رابط کاربری نسبتاً بصری و ساده خواهد بود.

یکی از سخت‌ترین جنبه‌های استفاده از وردپرس این است که مطمئن شوید که مجموعه مناسبی از افزونه‌ها برای تکمیل تم خود دارید. هزاران تم و پلاگین رایگان در مخازن WordPress.org و حتی گزینه‌های برتر مانند Divi وجود دارد که توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث در دسترس هستند. انجام انتخاب‌های درست و حتی دانستن اینکه کدام انتخاب‌ها ضروری هستند، می‌تواند کمی نیاز به تجربه داشته باشد.

اگر به تازگی کار با وردپرس را شروع کرده‌اید، ممکن است ندانید که سایت شما به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد و کدام افزونه‌ها و تم‌ها می‌توانند آن‌ها را ارائه دهند. همه این‌ها زمانی که فقط زمان کمی را صرف استفاده از پلتفرم و انجام برخی تحقیقات بیرونی کرده باشید، بسیار واضح‌تر و ساده‌تر می‌شود. برای کاربران معمولی، اکثر ویژگی‌های وردپرس را می‌توان تنها با چند کلیک انجام داد.

جوملا

جوملا برای بسیاری از کاربران به اندازه‌ی وردپرس قابل فهم نیست و نمی‌توان زیر و بم آن را خیلی سریع یاد گرفت. اگر یک کاربر متوسط وب هستید که به‌دنبال راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید هستید، جوملا ممکن است در ابتدا چندان منطقی نباشد. اگر قبلاً وب‌سایت‌هایی ساخته یا کدنویسی کرده‌اید، انتخاب جوملا آن‌قدر‌ها هم سخت نیست.

پنل مدیریت جوملا مانند وردپرس دارای یک نوار کناری منوی سریع در سمت راست است؛ اما بیشتر ویژگی‌ها و ابزار‌های کمکی در منوی بالا قرار دارند و شما از طریق منوی کشویی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.


علاوه‌بر این، هنگام نصب، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید داده‌های نمونه وبلاگ را وارد کنید. توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید.


انجمن جوملا دارای محتوای آموزشی فوق‌العاده‌ای است که با آن می‌توانید جوملا را یاد بگیرید. با زمانی که صرف یادگیری و کاوش جوملا می‌کنید، هیچ‌وقت انجام هیچ کاری ساده و طبیعی نمی‌شود. منو‌ها در جوملا منطقی هستند (برخلاف وردپرس)؛ اما پیمایش در آن‌ها خسته‌کننده است. مثلاً تا زمانی که مورد فعلی را نبندید، نمی‌توانید روی یک آیتم منوی جدید کلیک کنید! در مجموع، استفاده از جوملا چندان آسان نیست. مطمئناً برنامه‌نویس پسند است؛ اما اصلاً کاربر پسند نیست.

وردپرس در مقابل جوملا: سفارشی‌سازی

وردپرس در سفارشی‌سازی پیشرفت می‌کند. توسعه‌پذیری از طریق پلاگین‌ها و تم‌ها امکان انتخاب نامحدود از نظر طراحی و مجموعه ویژگی‌ها را فراهم می‌کند. حتی یک کاربر بدون تجربه فنی می‌تواند یک وب‌سایت وردپرس راه‌اندازی کند و بدون دردسر زیاد آن را کم و بیش حرفه‌ای جلوه دهد.

جوملا نیز بر اساس سفارشی‌سازی ساخته شده است؛ اما نه برای کاربر نهایی. اگر شما یک سازنده محتوا یا صاحب سایت هستید که تخصص فنی یا تجربه طراحی زیادی ندارید، گزینه‌های سفارشی‌سازی جوملا ممکن است گیج‌کننده و تقریباً غیرممکن باشند.

وردپرس

از طریق پلاگین‌ها و تم‌ها، وردپرس می‌تواند هر آنچه که شما نیاز دارید را در اختیارتان بگذارد. شما می‌توانید ویژگی‌های تجارت الکترونیک را با چند کلیک اضافه کنید. می‌توانید یک ابزار صفحه‌ساز جدید برای گزینه‌های پیشرفته‌تر از ویرایشگر گوتنبرگ نصب کنید. و هر پوسته‌ای که نصب می‌کنید مجموعه منحصربه‌فرد خود را از گزینه‌های سفارشی‌سازی دارد. در بیشتر مواقع، این موارد در قالب سفارشی ساز تم داخلی ادغام می‌شوند.


کاربران با مهارت‌های پیشرفته‌تر می‌توانند CSS را از طریق این صفحه اضافه کنند، یا می‌توانند فایل‌های اصلی وردپرس را بررسی کنند و PHP را مستقیماً ویرایش کنند. ساختار فایل به گونه‌ای طراحی شده است که هرگونه سفارشی‌سازی به طور جداگانه در یک تم Child نگهداری می‌شود تا پایه‌ای که سفارشی می‌کنید همیشه برای بازگشت به آن وجود داشته باشد.

به این ترتیب (و بسیاری موارد دیگر)، وردپرس شما را تشویق می‌کند که به دنبال آن باشید و ببینید چه چیزی برای سایت شما مناسب است. تم‌ها، ویجت‌ها و پلاگین‌های مختلف را امتحان کنید تا ویژگی‌ها و طراحی را اضافه کنید تا ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست. بازنشانی همه چیز به حالت اولیه فقط با چند کلیک انجام می‌شود.

جوملا

جوملا یک پلتفرم فوق‌العاده قابل تنظیم است. همچنین صد‌ها قالب و تم و افزونه‌ی قابل نصب برای سفارشی کردن سایت شما دارد. می‌توانید آن‌ها را از مخزن رسمی جوملا که مستقیماً از داشبورد در دسترس است دانلود کنید. افزونه‌های طراحی و عملکرد هر دو را می‌توان در یک مکان پیدا کرد که بر اساس دسته‌بندی از هم جدا شده‌اند.


نصب آن‌ها بیش از چند کلیک طول نمی‌کشد. سپس می‌توانید به داشبورد مدیریت بازگردید تا تنظیمات آن‌ها را فعال و تنظیم کنید. شما به اندازه وردپرس آزادی دارید، گزینه‌ها و سفارشی‌سازی‌های جوملا معمولاً کاربرپسندتر هستند و البته نسبت به وردپرس پیچیده‌تر هستند. به‌دلیل نحوه نمایش محتوای سایت، مدتی زمان می‌برد تا چیز‌ها در جایی که می‌خواهید نمایش داده شوند. جوملا قدرت زیادی در زیر پوست خود دارد و شما می‌توانید آن را هرطور که می‌خواهید شخصی‌سازی کنید؛ اما قطعاً پیچیده‌تر از وردپرس خواهد بود.

وردپرس در مقابل جوملا: انتشار پست

اینترنت در مورد محتوا است و وب‌سایت شما در مورد نمایش محتوای شما است. بنابراین باید به تجربه شما در زمینه تولید و انتشار محتوا با استفاده از وردپرس در مقابل جوملا بپردازیم. وردپرس در قلب خود، یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی است. وردپرس بدون شک دست بالاتر را در این زمینه دارد. هرکسی می‌تواند بدون دردسر مطالب را در فید سایت خود منتشر کند یا یک صفحه ثابت به همین راحتی اضافه کند.

از طرف دیگر جوملا صرفاً برای انتشار محتوای معمولی ساخته نشده است. هر صفحه، پست و یادداشت در سایت جوملایی شما تحت عنوان بخش مقالات قرار دارد. این روش، فرآیند انتشار را به‌قدری مبهم می‌کند که تجربه خوشایندی نیست.

وردپرس

وردپرس ۵ ویرایشگر بلوک را معرفی کرد. با جایگزینی ویرایشگر کلاسیک WYSIWYG، سازندگان محتوا اکنون می‌توانند گزینه‌ها و تنظیمات را برای هر پاراگراف (حتی در صورت انتخاب جمله)، تصویر، گالری یا جاسازی در سایت کنترل کنند. در حالی که ویرایشگر بلوک، ویژگی جدید مورد علاقه جامعه وردپرس نیست؛ اما رابط کاربری آن قابل فهم و ساده است و کاربران جدید و قدیمی تمایل دارند از آن برای ایجاد محتوا استفاده کنند. هم از نظر پست‌های وبلاگ و هم از نظر صفحات ثابت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.


جوملا

در جوملا، ایجاد محتوا از نظر فنی به آسانی در وردپرس است. ویرایشگر انتشاراتی که جوملا استفاده می‌کند TinyMCE است، که همان ویرایشگری است که وردپرس تا نسخه ۵ استفاده می‌کرد. بنابراین هر کسی که با وردپرس آشنایی داشته باشد، احساس خوبی در جوملا خواهد داشت.

مانند وردپرس، می‌توانید پیوند ثابت خود را در ویرایشگر جوملا ویرایش کنید، برچسب‌های مقاله خود را تعیین کنید، مهم بودن یا نبودن مقاله را تعیین کنید و مجوز‌ها و گزینه‌های مختلف دیگر مانند سطوح دسترسی و نمایش متا داده‌ها را ویرایش کنید.


یکی از بخش‌های گیج‌کننده و سخت فرآیند انتشار جوملا این است که دکمه «افزودن مقاله جدید» را در منوی هدر فشار می‌دهید تا به ویرایشگر منتقل شوید؛ اما به‌طور هم‌زمان به شما اجازه می‌دهد تا هم صفحه ثابت ایجاد کنید و هم پست وبلاگی بنویسید.

ویژگی Category در جوملا چیزی است که پست‌ها را از هم جدا نگه می‌دارد. بسته به ماژول‌ها و افزونه‌هایی که روی سایت شما نصب شده است (که در قسمت سفارشی‌سازی در بالا به آن اشاره کردیم)، دسته‌ای که انتخاب می‌کنید تعیین می‌کند که این محتوا کجا ظاهر شود و همه آن‌ها از این ابزار واحد ایجاد و مدیریت می‌شوند. این ابزار فوق‌العاده قدرتمند است و در واقع بسیار ساده است. اما استفاده از آن در عمل دردسرساز است؛ زیرا راه‌اندازی سایتی با دسته‌بندی‌های مناسب برای مطابقت با تمام محتوا و مطابقت با همه ماژول‌ها به سادگی طبقه‌بندی وردپرس نیست. برای سایت‌هایی که محتوای معمولی منتشر نمی‌کنند (یا از پلتفرم دیگری برای آن استفاده نمی‌کنند)، ابزار‌های انتشار جوملا ممکن است همان چیزی باشد که برای سازماندهی کردن موارد به آن نیاز دارند.

کلام آخر

انتخاب وردپرس یا جوملا به تجربه فنی کاربر و نوع سایتی که آن‌ها نیاز دارند بستگی دارد. برای صاحبان سایت‌های جدید بدون تجربه مدیریت وب‌سایت، وردپرس بهترین انتخاب است. همه کار‌ها را انجام می‌دهد و منحنی یادگیری بسیار پایینی است. به علاوه، اکوسیستم و پشتیبانی شخص ثالث آن فوق‌العاده هستند. همه، از کاربران جدید گرفته تا توسعه‌دهندگان کهنه کار، می‌توانند در وردپرس جستجو کنند و جایگاه خود را پیدا کنند.

از طرف دیگر جوملا به شدت به توسعه‌دهندگان با تجربه پاسخ می‌دهد. جوملا به اندازه وردپرس کاربر پسند نیست، جوملا به شما کنترل کامل بر کل سایت می‌دهد و این کار را به روش استاندارد انجام می‌دهد، نه روش وردپرسی. برای کسی که از یک بوت کمپ یا برنامه علوم کامپیوتر خارج می‌شود، جوملا ممکن است جایی باشد که احساس راحتی بیشتری می‌کند؛ زیرا قطعاً یک پلتفرم مفیدتر است.

برای سازندگان محتوا که روزانه از وب‌سایت برای انتشار اخبار یا پست وبلاگی استفاده می‌کنند، جوملا بهترین نیست. اما برای افرادی که از سایت برای ایجاد محتوای جدید استفاده نمی‌کنند، جوملا چیز‌های زیادی برای ارائه دارد.

Designed with ❤️ by Siteliner team