ورود / عضویت

ASP.NET چه مزایایی دارد؟

اگر شما یک توسعه‌دهنده وب حرفه‌ای هستید و در زمینه فریم‌ورک‌ها تحقیق می‌کنید، احتمالاً بارها نام ASP.NET را مشاهده کرده‌اید.

این پلتفرم منبع باز به‌دلیل توانایی در ارائه محتوای جدید در زمان واقعی در بین توسعه‌دهندگان محبوب است. پیاده‌سازی ASP.NET می‌تواند به شما کمک کند تا از یکپارچه‌سازی بی‌وقفه و پشتیبانی کافی جامعه‌ی توسعه‌دهنده بهره‌مند شوید.

در این مطلب، توضیح می‌دهیم که ASP.NET چیست، اجزای اصلی و مزایای آن را مورد بحث قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که چه زمانی ممکن است یک توسعه‌دهنده بخواهد از این فریم‌ورک کارآمد استفاده کند. با سایت‌لاینر همراه باشید.

ASP.NET چیست؟

ASP.NET کتابخانه‌ای است که توسط مایکروسافت برای توسعه وب ساخته شده است و معمولاً به زبان‌های برنامه‌نویسی #C یا جاوا برنامه‌ریزی می‌شود. برنامه‌نویسی ASP.NET به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا هر سیستمی را به‌طور بهینه توسعه دهند. با برنامه‌نویسی ASP.NET می‌توان انواع سایت‌ها را طراحی و پیاده‌سازی کرد؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای ایجاد سایت با ASP.NET باید از ابتدا یک سایت طراحی کرد و یا از سیستم مدیریت محتوای آماده استفاده کرد.

ASP.NET یک فریم‌ورک متن باز است که بسیاری از توسعه‌دهندگان وب از آن برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب امروزی، خدمات و هاب استفاده می‌کنند که به مشتریان متصل اجازه می‌دهد به محتوای جدید در زمان واقعی دسترسی داشته باشند. این فریم‌ورک در کنار پروتکل انتقال ابرمتن HTTP (پروتکل استانداردی که برای همه برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌شود) کار می‌کند.

توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از فریم‌ورک سمت سرور برای استقرار اسکریپت‌ها روی سرور و ایجاد یک رابط کاربری سفارشی استفاده کنند. معمولاً، برنامه‌های کاربردی وب برای عملکرد به اسکریپت‌های سمت سرویس گیرنده یا اسکریپت‌های اجرا شده توسط مرورگر‌ها نیاز دارند.

ASP.NET جانشین فناوری صفحات سرور فعال (ASP) است. توسعه‌دهندگان می‌توانند کد ASP.NET را با یک ویرایشگر متن ساده و ویرایشگر‌های متن برنامه‌نویسی رایگان بنویسند. ASP.NET در گیت‌هاب در دسترس است، به این معنی که هزاران توسعه‌دهنده به آن پلتفرم‌ دسترسی دارند و می‌توانند در توسعه آن‌ها سهیم باشند.


اجزای NET. و ASP.NET

پلتفرم دات‌نت از تمام سیستم عامل‌های اصلی کامپیوتر پشتیبانی می‌کند و شامل ویرایشگر‌ها و ابزار‌هایی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها برای ساختن تعداد زیادی برنامه کاربردی استفاده کنند. فریم‌ورک ASP.NET دارای ویژگی‌های اضافه‌تری مانند سیستم احراز هویت و پسوند‌های ویرایشگر است.

اجزای اصلی دات‌نت

این‌ها اجزای اصلی پلتفرم دات‌نت هستند:

زبان‌ها: از جمله آن‌ها C# ،VB.NET و #J و همچنین کامپایلر‌ها هستند. 

کتابخانه‌های پایه‌ای که به برنامه نویسان اجازه می‌دهد با رشته‌ها، فایل‌های تاریخ و... کار کنند: فریم‌ورک دات‌نت دارای مجموعه‌ای از کتابخانه‌های کلاس استاندارد است. توسعه‌دهندگان معمولاً از کتابخانه وب برای برنامه‌های کاربردی وب استفاده می‌کنند.

ویرایشگر‌ها و ابزار‌ها: برنامه‌های دات‌نت شامل ویرایشگر‌ها و ابزار‌های متعددی هستند که با سیستم عامل‌های مختلف سازگار هستند.

Common Language Runtime: همه برنامه‌های دات‌نت رویCommon Language Infrastructure اجرا می‌شوند که یک پلتفرم نیز هست. همه برنامه‌های دات‌نت از CLR برای انجام فعالیت‌های کلیدی مانند مدیریت استثنا و بازیافت حافظه استفاده می‌کنند.

اجزای اضافی ASP.NET

این‌ها اجزای فریم‌ورک ASP.NET هستند:

سیستم احراز هویت: این شامل کتابخانه‌ها، پایگاه داده و صفحات الگو برای ورود کاربران است. همچنین ابزار‌هایی برای احراز هویت چندلایه و احراز هویت خارجی برای وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت خارجی وارد شوند. 

یک فریم‌ورک پایه برای پردازش درخواست‌های وب: به‌عنوان بخشی از فریم‌ورک ASP.NET، سرور‌ها کد‌هایی را که توسعه‌دهندگان وب با سی‌شارپ می‌نویسند ارزیابی می‌کنند و HTML را برای کاربر ارسال می‌کنند. کد سمت کلاینت با جاوا اسکریپت نوشته شده است.

حالت Code behind: ویژوال استودیو طراحی یک صفحه وب را با ایجاد فایل‌های جداگانه برای هر کدام از کدنویسی‌ها جدا می‌کند. یک نوع فایل کلی برای یک کد ASP.NET فایل .ASPX است و نوع فایلی که حاوی کدگذاری صفحه وب است، aspx.cs است.

افزونه‌های ویرایشگر: این موارد شامل برجسته‌سازی سینتکس، تکمیل کد و سایر ویژگی‌ها برای کمک به توسعه‌دهندگان صفحه وب است.

کتابخانه‌هایی برای الگو‌های رایج وب: یکی از کتابخانه‌های رایج، Model View Controller است. 

Razor: این همان سینتکسی است که توسعه‌دهندگان وب برای ساخت صفحات وب پویا با سی‌شارپ از آن استفاده می‌کنند. 

مدیریت حالت: مدیریت حالت، مفهوم به خاطر سپردن وضعیت یک برنامه کاربردی در زمان فعلی است. از آن‌جایی که HTTP یک پروتکل بدون حالت است، کدگذاری اضافی برای انجام تراکنشی که کاربر از یک صفحه وب به صفحه دیگر شروع می‌کند، ضروری است. ASP.NET این قابلیت را دارد. 

Caching: ذخیره‌سازی در حافظه پنهان فرآیند ذخیره‌سازی صفحات در یک مکان موقت برای بهبود عملکرد یک برنامه توسط کامپیوتر است. کش‌ها بازیابی سریع درخواست‌های صفحه کاربر را ترویج می‌کنند و به طور کلی پاسخ‌های کارآمدتری ارائه می‌دهند.


مزایای ASP.NET

ASP.NET به دلیل سرعت بالا، هزینه کم و پشتیبانی گسترده از زبان‌های مختلف برای توسعه‌دهندگان وب مفید است. این پلتفرم همچنین به حداقل تنظیمات و پیکربندی نیاز دارد و توسعه‌دهندگان می‌توانند پلتفرم را در کمتر از پنج دقیقه بدون پیش نیاز دانلود کنند. ASP.NET از این جهت مفید است که وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب ساخته شده در فریم ورک نسبت به سایت‌ها و برنامه‌های ساخته شده با PHP و سایر فریم ورک‌ها سریع‌تر و کارآمدتر هستند.

ASP.NET کد را کامپایل می‌کند و آن را به کد شی تبدیل می‌کند که امکان اجرای سریع‌تر از کد‌های تفسیر شده را فراهم می‌کند. هنگامی که شخصی از یک کد تفسیر شده مانند PHP استفاده می‌کند، ممکن است آن شخص مجبور شود فایل را قبل از اینکه بتواند هر گونه خطا را پیدا و برطرف کند، اجرا کند. با ASP.NET، خطا‌ها در حین کامپایل یافت می‌شوند، بنابراین برنامه نویسان می‌توانند به سرعت مشکلات مربوط به کدنویسی خود را حل کنند.

زمان استفاده از فریم‌ورک‌های ASP.NET

توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از فریم‌ورک‌های ASP.NET برای ساخت پروژه‌های پیچیده وب مانند برنامه‌های کاربردی وب با دامنه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های پویای خود استفاده کنند. این پروژه‌ها دارای سطح تعامل بالاتری هستند، بنابراین کدنویسی در کارآمدتر کردن پروژه‌ها و پاسخ‌دهی به کاربران مهم است. ASP.NET Core برای برنامه‌های کاربردی وب مدرن مفیدتر است؛ زیرا جدیدتر است و در تمام سیستم عامل‌های اصلی رایانه کار می‌کند.

توسعه‌دهندگان همچنان می‌توانند از پلتفرم‌های دیگر برای ساخت وب‌سایت‌های خود استفاده کنند؛ اما معمولاً زمانی ایده‌ئال هستند که وب‌سایت‌هایشان اهداف نسبتاً ساده‌ای داشته باشند و بخواهند یک سیستم مدیریت برای به‌روزرسانی وب‌سایت‌های خود حفظ کنند. این پلتفرم‌ها همچنین به کاربران بی‌تجربه امکان کسب درآمد از یک وب‌سایت متوسط را می‌دهند. کار با ASP.NET همه به صورت کد انجام می‌شود؛ اما افزایش کنترل، به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به پایگاه داده، افزایش یکپارچگی و افزایش امنیت را می‌دهد.

Designed with ❤️ by Siteliner team