ورود / عضویت

چگونه یک محتوای عالی برای وب‌سایت بنویسیم؟

تولید محتوای باکیفیت یکی از کارهایی است که می‌تواند سرنوشت وب‌سایت شما را تعیین کند. از طرفی انجام این‌کار به مهارت بالایی نیاز دارد.

حدود ۹۸درصد از افرادی که در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، می‌گویند که محتوای نوشتاری، پرکاربردترین نوع محتوا در زمینه‌ی کاری آن‌ها است. از آن‌جایی که این نوع محتوا کاربرد زیادی دارد، بسیاری از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند خودشان تولید محتوا کنند. بازاریابان دیجیتال توضیح می‌دهند که بیشتر محتواهای متنی «مؤثر» نیستند؛ زیرا از کیفیت لازم برخوردار نبوده و گوگل آن‌ها را نمی‌پسندد.

به‌طور خلاصه، این روزها محتواهای متنی زیادی تولید می‌شوند که نمی‌توانند به هدف اصلی خود که همان جذب مخاطب است، دست یابند.

هدف ما از نگارش این مطلب در سایت‌لاینر این است که شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید محتوای باکیفیتی را برای وب‌سایت خود تولید کنید که به راحتی در گوگل ایندکس شده و مخاطبان زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

خوشبختانه، نوشتن محتوا چیزی است که بیشتر افراد میتوانند با کمی مطالعه و تمرین در آن بهتر شوند. در ادامه چند ترفند را به شما معرفی می‌کنیم که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید یک محتوای عالی و سطح بالا تولید کنید. با سایت‌لاینر همراه باشید.

یک عنوان جذاب برای مطلب خود انتخاب کنید

فرض کنید 100 نفر از وبلاگ شما بازدید میکنند. به‌طور متوسط، 80 نفر از آنها تیتر مطالب شما را میخوانند؛ اما تنها 20 نفر به خواندن ادامه‌ی متن ترغیب می‌شوند.

به عبارت دیگر، تیترها وظایف مهمی را برعهده دارند.

عناوین قوی، اطلاعات خاصی را ارائه میدهند و جزئیات جذاب کمی را برای جذب مردم ارائه میدهند؛ اما از بیان کل داستان خودداری میکنند.

به لطف تجزیه‌وتحلیلی که BuzzSumo از 100 میلیون عنوان در فیس‌بوک و توییتر انجام داده است، میتوانیم ببینیم که یک تیتر خوب چگونه به نظر میرسد. تقریباً 65 کاراکتر (حدود 11 کلمه) عدد مناسبی برای طول تیتر است. البته خوب بودن تیتر فقط به طول کلمات بستگی ندارد، بلکه کلماتی که انتخاب می‌کنید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.


تیترهای حاوی عبارات آموزشی مانند «شما باید بدانید» و «چرا باید» به احتمال زیاد در فیس‌بوک دیده می‌شوند و به‌اشتراک گذاشته میشوند. مردم اغلب مایلند محتوایی را بخوانند که چیزی به آنها میآموزد؛ درست مانند مطلبی که هم‌اکنون درحال خواندن آن هستید!

با یک مقدمه‌ی جذاب، خوانندگان را درگیر کنید

عنوان انتخابی شما برای محتوا، خواننده را وادار کرد تا روی محتوای شما کلیک کند. اکنون باید آنها را متقاعد کنید که ادامه مطلب را بخوانند.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست. طبق گفتههای گروه Nielsen Norman، تقریباً 57درصد از زمان مشاهده صفحه، قبل از اینکه خوانندگان نیاز به پیمایش داشته باشند در بالای صفحه صرف میشود. برای دومین صفحه از محتوا، این رقم به تنها 17درصد کاهش مییابد و تنها اختصاصیترینِ آنها باعث افزایش زمان مشاهده می‌شوند.


به عبارت دیگر، اگر مقدمه‌ی شما فوراً توجه خوانندگان شما را جلب نمیکند، انتظار نداشته باشید که آنها به خواندن مطلب ادامه دهند.

بهترین راه برای درگیر کردن مخاطب این است که مستقیماً به‌سراغ محتوایی که در تیتر وعده‌ی آن را داده بودید بروید.

به عنوان مثال، اگر در حال خواندن این مقاله هستید، قصد دارید محتوای بهتری بنویسید. بنابراین، در مقدمه، هدف شما را تصدیق کردم و توضیح دادم که این مطلب را نوشته‌ام تا به شما کمک کنم که یک محتوای باکیفیت تولید کنید.

احتمالاً این مقدمه کار کرد؛ زیرا شما هنوز در حال خواندن هستید!

برای مخاطبان خود بنویسید

یک مقدمه‌ی خوب ممکن است به شما کمک کند توجه خوانندگان خود را برای مدت طولانیتری حفظ کنید؛ اما این تمام ماجرا نیست. شما باید با در نظر گرفتن مخاطب خاص خود، محتوا بنویسید.

یا به بیان دیگر، برای زیرمجموعه کوچکی از افراد بنویسید، نه برای همه.

به‌عنوان مثال، من برای این مطلب تیتر «چگونه یک محتوای عالی برای وب‌سایت بنویسیم؟» را انتخاب کردم و این یعنی هدف من آن دسته‌ی خاص از افرادی هستند که می‌خواهند برای وب‌سایت خود محتوای باکیفیت تولید کنند. اگر هدف من همه‌ی افراد بودند، برای تیتر «چگونه عالی بنویسیم» را انتخاب می‌کردم.

از آن‌جایی که شما به‌دنبال نکاتی در مورد نوشتن محتوا هستید، من میتوانم در مورد شما حدسهایی آگاهانه بزنم. به‌عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که شما در حوزه بازاریابی دیجیتال کار میکنید یا محتوای مرتبط با بازاریابی ایجاد میکنید.

از سوی دیگر، اگر این مطلبی درباره‌ی «نوشتن عالی» بود، میتوانستید هرکسی باشید، از دانشجو گرفته تا رماننویسی که با مشکل درست‌نوشتن دست‌وپنجه نرم میکند. اگر سعی میکردم برای همه آن مخاطبان احتمالی بنویسم، احتمالاً مطلب به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید.

تمرکز مقاله خود را محدود کنید

هر مقاله باید از سرفصل تا نتیجه یک ایده واضح داشته باشد.

پیروی از این رویکرد میتواند به شما کمک کند تا استدلالهای منطقیتری ایجاد کنید، مطلبی بنویسید که به‌طور طبیعی جریان داشته باشد و به خوانندگان خود نکات مهمی را ارائه دهد.

اگر درحال نوشتن یک صفحه‌ی ستونی هستید که به‌عنوان یک نقطه‌ی مرکزی برای بحث درمورد یک موضوع گسترده عمل میکند، تمرکز خود را تا حد امکان محدود نگه دارید. برای مثال:

بد: چگونه بازاریابی خود را بهبود ببخشیم؟

بهتر: چگونه بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک را بهتر انجام دهیم؟

بهترین: نحوه انجام بازاریابی رسانههای اجتماعی برای استارت‌آپهای SaaS

نوشتن یک محتوای ارزشمند در موضوع اول غیرممکن است؛ زیرا مخاطبان بالقوه‌ی آن بسیار گسترده هستند. شما به سادگی نمیتوانید به همه، از یک استارتاپ تک نفره گرفته تا یک برند چند ملیتی، توصیههای مرتبط ارائه دهید.

با محدود کردن تمرکز خود، میتوانید درمورد یک موضوع خاص مقاله‌ای باارزش تولید کنید.

محتوای جذب‌کننده بنویسید

هرچقدر هم که تیتر شما فریبنده باشد، اگر محتوای شما مخاطب شما را به محض ورود به صفحه شما به سرعت جذب نکند، آنها پرش خواهند کرد و به وب‌سایت دیگری می‌روند.

برای نشان دادن این موضوع به تحقیقات بیشتری در BuzzSumo نگاه میکنیم. آنها از مدلهای یادگیری ماشینی برای کشف روش‌های جذاب کردن محتوا استفاده کردند.

از مقالاتی که محققان به آنها نگاه کردند، تنها بخشی از آن در فیس‌بوک و توییتر عملکرد قوی داشتند.


این نشان میدهد که افراد در پلتفرمهای مختلف با انواع مختلف محتوا درگیر هستند.

سپس، خود نوشته وجود دارد.

بهعنوان یک بازاریاب، شرط میبندم به شما گفته شده است که نوشتن محتوای عالی یعنی استفاده از زبان ساده‌ی محاوره‌ای!

بااین‌حال، همان مطالعه BuzzSumo نشان داد که محتوای با نمرات خوانایی بالا (جملات و کلمات کوتاهتر) نسبت به محتواهای سخت‌خوان و رسمی، عملکرد چندان بهتری ندارند.

به عبارت دیگر، نوشتن محتوای جذاب به معنای استفاده از زبانی است که مخاطب خاص شما آن را درک و از آن قدردانی میکند. بنابراین، سادهسازی بیش‌ازحد یا پیچیده کردن بیش‌ازحد به خاطر انجام این کار احتمالاً تأثیر کمی خواهد داشت.

با زبان خاص برند خود بنویسید

چرا برخی از برندها از طریق محتوای خود بیشتر از دیگران متمایز میشوند؟

به لطف تحقیق انجام شده توسط Sprout Social، ما میدانیم که این به طیفی از عوامل بستگی دارد که بیشتر آنها مستقیماً به صدای برند مربوط میشوند، به شخصیتی که شما به نام تجاری خود متصل میکنید.

هنگامی که فهمیدید برای چه کسی مینویسید و چه چیزی آنها را درگیر میکند، به این کار ادامه دهید. همه چیز در مورد سازگاری است.

دانشی را که خوانندگان میخواهند ارائه دهید

تصور کنید نکات نوشتن محتوا را در گوگل جستجو کردهاید، به این مقاله برخورد کردهاید، سپس اطلاعات زیادی درمورد ایجاد محتوای ویدیویی بهتر پیدا کردهاید.

یا تصور کنید که به جای نکات خاص، من فقط 2000 کلمه در مورد اینکه چرا داشتن محتوای عالی ضروری است نوشتم؛ اما هرگز به شما نگفتم که یک محتوای عالی چگونه به نظر میرسد یا چگونه آن را انجام دهید.

اگر این اتفاق رخ دهد، احتمالاً در آینده به سایت من باز نخواهید گشت.

به همین دلیل قبل از شروع به نوشتن از طریق تحقیق درمورد کلمات کلیدی، بسیار مهم است که بفهمید مردم از محتوای شما چه میخواهند.

خوشبختانه، دستیابی به دادهها دشوار نیست. با استفاده از ابزاری مانند Ubersuggest، میتوانید سؤالات متداول درمورد موضوع انتخابی خود را بیابید.

مثلاً من قصد دارم در مورد سئو بنویسم؛ اما هنوز درمورد موضوع دقیقی تصمیم نگرفتهام. Ubersuggest به من میگوید که مردم میپرسند «سئو به چه معناست و چرا اهمیت دارد». این به من میگوید که چه چیزی را در مقاله خود بگنجانم.


از یک طرح کلی استفاده کنید

هنگامی که تحقیقات خود را انجام دادید و مشخص کردید که مخاطبان از محتوای شما چه انتظاراتی دارند، وقت آن است که یک طرح کلی ایجاد کنید.

چرا به‌خاطر تشریح مطالب به خود زحمت بدهید؟ زیرا به شما کمک میکند مقاله مفیدتر و ساختارمندتری بنویسید.

علاوه‌براین، به شما امکان میدهد منابع و آمارهای ارزشمندی را برای تقویت استدلال خود و ارائه زمینههای اضافی پیدا کنید.

ساده است. فقط سؤالات را از طریق تحقیقات کلمه کلیدی خود انتخاب کنید و آنها را به ترتیب منطقی بچینید. به‌عنوان مثال، در مقاله‌ی خود سؤال «سئو چیست؟» را قبل از «چرا سئو مهم است؟» مطرح کنید.

آیا می‌خواهید یک بخش را به زیرمجموعه‌های مختلف تقسیم کنید؟ آن نکات را به زیر بخشهایی با عنوانهای فرعی تقسیم کنید. به‌عنوان مثال، میتوانید زیربخشهای زیر را در بخش «چرا سئو مهم است؟» قرار دهید:

  • ترافیک ارگانیک بسیار ارزشمند است
  • سئوی محلی باعث ایجاد تبدیل میشود
  • سئو نتایج طولانی‌مدت ارائه میدهد

درنهایت، منابع شخص ثالث مرتبط و محتوای موجود در سایت خود را برای ارجاع در هر بخش (و زیربخش) جستجو کنید.

نکات کاربردی را درج کنید

هدف شما از نوشتن محتوا باید این باشد که مطمئن شوید خوانندگان چیز ارزشمندی را یاد میگیرند. به‌این‌ترتیب، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها آن را به اشتراک بگذارند و دوباره به شما مراجعه کنند. آنها حتی ممکن است در لیست پستی شما ثبت نام کنند یا محتوای ورودی را دانلود کنند.

سادهترین راه برای آموزش چیزی به خوانندگان خود ارائه نکاتی خاص و کاربردی است که دقیقاً نحوه انجام هرکاری را که درمورد آن صحبت میکنید بیان میکند.

برای اینکه این‌کار را به خوبی انجام دهید، باید در رشته‌ی خود متخصص باشید. به همین دلیل است که من درمورد بازاریابی می‌نویسم نه درمورد جراحی مغز!

به عبارت دیگر آنچه را که میدانید بنویسید. درمورد چگونگی مقابله با مشکلات دنیای واقعی گام‌به‌گام بحث کنید.

عوامل اعتماد را اضافه کنید

محتوای زیادی در سطح وب وجود دارد. حتی اگر در یک جایگاه مبهم هستید، احتمالاً صدها مقاله درمورد موضوعات مشابه شما وجود دارد.

چرا خوانندگان باید محتوای شما را به دیگران ترجیح دهند؟

یکی از بهترین راهها برای متمایز شدن از دیگران این است که محتوای خود را قابل اعتماد کنید. اگر مردم بدانند محتوای شما به خوبی تحقیق شده و معتبر است، به احتمال زیاد روی آن کلیک میکنند.

صادقانه بگویم، داشتن یک نام بزرگ در زمینه کاری به شما کمک میکند. اکنون که بسیاری از مردم میدانند من کیستم، طبیعتاً نسبت به نویسندگان کمتر شناخته شده برتری دارم.

بااین‌حال، همیشه اینطور نبوده است. باید از جایی شروع میکردم تا ارزشم را ثابت کنم. بک لینکها به من کمک کردند تا این کار را انجام دهم و همچنین میتوانند به شما کمک کنند. به‌طور خاص، شما باید:

با پیوند دادن به منابع معتبر از نکات موجود در محتوای خود حمایت کنید. پیوند دادن به منابع رسانهای اصلی، سایتهای دولتی، دانشگاهها و برندهای مطرح میتواند محتوای شما را معتبرتر کند.

سایتهای معتبر را برای لینک دادن به محتوای خود انتخاب کنید. اگر یک سایت معتبر مانند نیویورک تایمز به محتوای شما پیوند دهد، این نشانه بزرگی است که مردم میتوانند به شما اعتماد کنند. به‌عنوان یک امتیاز، میتواند به شما کمک کند در جستجوی ارگانیک رتبه بهتری کسب کنید.


سؤالات متداول نوشتن محتوا

یک نویسنده محتوا به چه مهارتهایی نیاز دارد؟

یک نویسنده محتوا به‌طور متوسط به مهارتهای تحقیق و توانایی ترجمه یافتهها و تبدیل آن‌ها به متنی جذاب نیاز دارد. علاوه‌بر این، خود انضباطی و مدیریت زمان ضروری است و دانش بهترین شیوههای سئو به شما کمک میکند.

آیا نوشتن محتوا سخت است؟

هرکسی میتواند کلماتی را در یک صفحه قرار دهد؛ اما نوشتن محتوای باکیفیت که مخاطبان زیادی را جذب می‌کند و در گوگل نیز ایندکس می‌شود، می‌تواند بسیار مشکل باشد.

کپی رایتینگ سئو چیست؟

همه‌چیز درمورد ایجاد محتوای قابل درک برای موتورهای جستجو است. قبلاً در مورد قرار دادن کلمات کلیدی در هر جمله بود؛ اما اکنون قضیه پیچیده‌تر شده است.

انواع اصلی محتوانویسی چیست؟

محتوانویسی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ. اولی شامل مواردی مانند وبلاگها و کتابهای الکترونیکی است، در حالی که دومی شامل وب‌سایت و نسخه تبلیغاتی میشود.

کلام آخر

نوشتن محتوای عالی با تعیین مخاطب هدف شما شروع میشود.

اگر نمیدانید برای چه کسی مینویسید و آنها میخواهند چه چیزی بشنوند، نمیتوانید محتوای قانعکننده ایجاد کنید. ممکن است مطالب خوبی بنویسید؛ اما احتمالاً منجر به جذب مخاطب نمیشوند، زیرا افراد مناسب را هدف قرار نمیدهند.

تکنیکهای آزمایش شده و مورد اعتماد شما برای نوشتن محتوای عالی چیست؟

Designed with ❤️ by Siteliner team