ورود / عضویت

آیا استفاده‌ی بیش‌ازحد از کلمات کلیدی کار درستی است؟

کلمات کلیدی سنگ بنای هر استراتژی موفقیت‌آمیز بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) هستند؛ اما چه زمانی استفاده‌ی بیش‌ازحد از کلمات کلیدی دردسرساز می‌شود؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود از دامین‌های تجاری غنی از کلمات کلیدی استفاده نکنید. چنین دامین‌هایی اغلب با هرزنامه همراه هستند و کارِ شرکت‌ها را برای گسترش پیشنهادات خود و ایجاد هویت برند قوی دشوار می‌کند.

علاوه‌براین، پر کردن مطلب با کلمات کلیدی یا استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در محتوای وب‌سایت، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است.

بنابراین، آیا چیزی به عنوان اشباع با کلمات کلیدی وجود دارد؟ بله.

در این مطلب، ما درمورد این‌که پر کردن مطلب با کلمات کلیدی چگونه انجام می‌شود، چگونه به عملکرد سئو آسیب می‌رساند و بهترین روش‌ها برای جلوگیری از آن بحث می‌کنیم.

پر کردن مطلب با کلمات کلیدی چیست؟ 

گوگل رسماً پر کردن مطلب با کلمات کلیدی را به عنوان استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در یک صفحه وب برای دستکاری رتبه‌بندی موتور‌های جستجوی ارگانیک تعریف می‌کند. ایده این است که یک صفحه وب برای عبارات جستجوی خاص مرتبط‌تر شود و این موضوع به رتبه بالاتر صفحه کمک می‌کند.

خط مشی هرزنامه گوگل به‌طور واضح در زیر بیان شده است:


برخی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ ممکن است استفاده‌ی بیش‌ازحد از کلمات کلیدی را به عنوان میانبری برای افزایش دید SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) خود ببینند؛ اما این می‌تواند به سرعت نتیجه معکوس داشته باشد و به تولید ترافیک کاربران آسیب وارد کند.

به‌گفته‌ی‌ دان گروسپ، متخصص سئو، پر کردن مطلب با کلمات کلیدی، تجربه کاربر را مختل می‌کند، جریمه موتور‌های جستجو را به دنبال دارد، ارتباط محتوا را کاهش می‌دهد و تصویری منفی از برند ایجاد می‌کند.

چند نمونه از پر کردن مطلب با کلمات کلیدی عبارتند از:

  • تکرار یک کلمه کلیدی چندین بار در یک صفحه وب.
  • قرار دادن کلمات کلیدی در عناصر پنهان صفحه مانند نام دامنه‌های تجاری، متا تگ‌ها یا ویژگی‌های alt.
  • استفاده از بلوک‌های متنی برای فهرست شهر‌ها و مناطقی که یک صفحه وب در تلاش است برای آن‌ها رتبه‌بندی شود. 
  • قرار دادن کلمات کلیدی در متن بدون استفاده از رنگ فونت برای نامرئی کردن آن‌ها.
  • درج کلمات کلیدی در کد صفحه.

این مثال توسط گوگل به خوبی نشان می‌دهد که در مورد پر کردن مطلب با کلمات کلیدی چه کاری نباید انجام داد:


ما همچنین باید در مورد استفاده بیش‌ازحد از پیوند‌های هرزنامه که به عنوان spamdexing نیز شناخته می‌شوند صحبت کنیم. اگرچه پیوند‌های هرزنامه یک مثال مستقیم برای پر کردن مطلب با کلمات کلیدی نیستند؛ اما از همان اصل پیروی می‌کنند. در این وضعیت، شما سعی می‌کنید محتوای خود را با لینک‌های زیاد پر کنید و موتور‌های جستجو ممکن است آن‌ها را به عنوان پر کردن مطلب با کلمات کلیدی تفسیر کنند.

در اینجا مثالی از استفاده از پیوند‌های هرزنامه آورده شده است:


آیا پر کردن مطلب با کلمات کلیدی یک عامل رتبه‌بندی است؟ 

در اوایل قرم بیستم، این تاکتیک بازاریابی قدیمی یکی از تنها راه‌هایی بود که وب سایت‌ها می‌توانستند با موفقیت در موتور‌های جستجو رتبه‌بندی شوند. با این حال، با پیچیده‌تر شدن الگوریتم، گوگل وب‌سایت‌هایی را که صفحات خود را با کلمات کلیدی پر می‌کردند جریمه کرد.

به‌عنوان مثال، به‌روزرسانی پاندا گوگل در سایت ۲۰۱۱، رتبه‌ی سایت‌های با کیفیت پایین و محتوای کم ارزش را کاهش داد. همچنین سایت‌هایی که به‌صورت غیرطبیعی از کلمات کلیدی استفاده کرده بودند را جریمه کرد و آن‌هایی را که محتوای معنادار تولید می‌کردند، اولویت‌بندی کرد.

و سپس آپدیت هامینگ‌برد (مرغ مگس‌خوار) در سال 2013 از راه رسید. این به‌روزرسانی، جستجوی محاوره‌ای را به گوگل آورد؛ به این معنی که کاربران می‌توانند از زبان طبیعی در جست‌وجو‌ها استفاده کنند و الگوریتم Google متوجه شود که به دنبال چه هستند.

این به‌روزرسانی کاری کرد که تولید کننده‌ی محتوا برای افراد مخاطب خود مطلب بنویسد، نه برای موتورهای جستجو. پر کردن مطلب با کلمات کلیدی با تکامل الگوریتم جستجوی گوگل برای تشخیص محتوای باکیفیت که برای کاربران ارزش ایجاد می‌کرد، منسوخ شد.

حال وقت آن است که به پرسشی که مطرح کردیم بپردازیم: خیر، پر کردن مطلب با کلمات کلیدی دیگر یک عامل رتبه‌بندی نیست و تلاش برای استفاده از آن می‌تواند به کمپین‌های سئو و تلاش‌های ایجاد ترافیک آسیب برساند.

در نهایت، تاکتیک‌های سئو کلاه سفید مانند ایجاد محتوای با کیفیت با کلمات کلیدی مرتبط که به‌طور طبیعی در متن ادغام شده‌اند، بهترین راه برای افزایش رتبه‌بندی در موتور‌های جستجوی ارگانیک است. ما در سایت‌لاینر می‌توانیم این‌کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهیم.

پر کردن مطلب با کلمات کلیدی از چه راه‌های دیگری می‌تواند به عملکرد سئو آسیب برساند؟

به‌طور کلی پر کردن محتوای سایت یا دامنه با کلمات کلیدی، چیزی است که هر متخصص بازاریابی موتور جستجو نسبت به آن هشدار می‌دهد. در ادامه با دلایل مخالفت با این‌کار آشنا می‌شوید:

با هرزنامه SEO مرتبط است

دامین‌های تجاری غنی از کلمات کلیدی یا استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در مطالب را می‌توان اسپم SEO در نظر گرفت. همان‌طور که گفته شد، موتور‌های جستجو مانند گوگل، وب سایت‌هایی را که درگیر پر کردن مطلب با کلمات کلیدی و سایر اقدامات اسپم SEO هستند، جریمه می‌کند.

این مجازات‌ها از رتبه‌بندی پایین‌تر موتور جستجو تا حذف کامل از نتایج جستجو متغیر است.

همچنین محتوای اسپم باعث ایجاد شک در بین خوانندگان می‌شود. این شک و تردید می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد و اطمینان به برند شود و در نتیجه مشتریان بالقوه به دنبال منابع جایگزین می‌روند.

منجر به تجربه کاربری ضعیف می‌شود

پر کردن مطلب با کلمات کلیدی با ایجاد مشکل در درک محتوا، تجربه کاربر را به خطر می‌اندازد.

هنگامی که کلمات کلیدی بدون توجه به جریان زبان طبیعی به اجبار درج می‌شوند، تجربه غیرطبیعی وب‌گردی را برای کاربران ایجاد می‌کنند. این می‌تواند منجر به نرخ پرش بالاتر، تعامل کمتر و کاهش رضایت کاربر شود که در نهایت مانع موفقیت سئو می‌شود.

تمرکز کسب و کار شما را محدود می‌کند

یک دامین غنی از کلمه کلیدی که برای پیشنهادات خاص طراحی شده است، هنگام تلاش برای تغییر تمرکز تجاری یا سرمایه‌گذاری روی پیشنهادات جدید، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

به‌عنوان مثال، کسب و کاری را تحت نام دامنه "top-mobile-phones.com" در نظر بگیرید. در حالی که نام نشان می‌دهد تمرکز بر تلفن‌های همراه است، این شرکت ممکن است در گسترش محصولات خود برای گنجاندن سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تبلت‌ها یا ساعت‌های هوشمند با مشکلاتی مواجه شود.


چگونه از پر کردن مطلب با کلمات کلیدی جلوگیری کنیم؟

این تاکتیک‌های سئو کلاه سفید آزمایش شده می‌توانند به شما کمک کنند تا از پر کردن مطلب با کلمات کلیدی جلوگیری کنید:

از تغییرات کلمات کلیدی استفاده کنید

به جای استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی، سعی کنید همه چیز را با کلمات کلیدی ثانویه، کلمات کلیدی دم بلند (لانگ‌تیل) و مترادف تغییر دهید.

کلمات کلیدی دم بلند عبارات یا رشته‌هایی از کلمات هستند که خاص و توصیفی هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند پرس‌وجوی جستجوی خود را اصلاح کنید و گروه خاصی را هدف قرار دهید. 

چند نمونه از کلمات کلیدی دم بلند عبارتند از:

  • بهترین کفش‌های دویدن برای کف پای صاف
  • کفش دویدن با کفی نرم
  • کفش دویدن ارزان آنلاین

همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی ثانویه برای افزودن زمینه و جزئیات به کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید. فرض کنید که درمورد کفش‌های دویدن مطالبی می‌نوشتید. چند نمونه از کلمات کلیدی ثانویه که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:

پشتیبانی، بالشتک، ساختار، راحتی، سبک، قیمت و کیفیت

موتور‌های جستجو تشخیص می‌دهند که کلمات دارای چندین معنی هستند؛ بنابراین استفاده از مترادف‌ها یک راه عالی برای ایجاد تنوع به کلمات کلیدی شما است.

برای مثال، شخصی که به دنبال «شلوار زرد» است، ممکن است از عبارات «شلوار خردلی»، «شلوار لیمویی» یا حتی «خاکی‌ روشن» استفاده کند.

چگالی کلمات کلیدیِ خوب را حفظ کنید

چگالی کلمه کلیدی (KD) تعداد دفعاتی است که یک عبارت در یک صفحه وب در مقایسه با تعداد کل کلمات ظاهر می‌شود. بسیاری از کارشناسان سئو موافق هستند که ۱ الی ۲ درصد، عدد خوبی برای هدف‌گذاری است.

فرمول چگالی کلمه کلیدی ساده است: تعداد دفعات ظاهر شدن یک کلمه کلیدی را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کرده و در 100 ضرب کنید.

به جای محاسبه دستی تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی هر صفحه، این ابزار‌های KD می‌توانند به ساده‌سازی فرآیند کمک کنند:

  • Semrush On-Page SEO Checker
  • جستجوگر چگالی کلمات کلیدی Copywritely
  • تجزیه و تحلیل چگالی کلمات کلیدی SEOBook
  • ابزار‌های بررسی سئو جستجوگر چگالی کلمات کلیدی

تعداد کلمات را زیاد کنید

افزایش تعداد کلمات یک راه عالی برای اضافه کردن کلمات کلیدی بیشتر بدون هرزنامه است.

برای مثال، اگر 500 کلمه در مورد موضوعی نوشتید و می‌خواهید کلمات کلیدی بیشتری اضافه کنید، سعی کنید تعداد کلمات را به 800 یا حتی 1200 کلمه افزایش دهید. این به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی بیشتری را بدون اجبار در هر چند جمله اضافه کنید.

همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که فقط کلماتی را برای افزایش تعداد کلمات اضافه نمی‌کنید. محتوای شما باید آموزنده باقی بماند و برای خوانندگان ارزش ایجاد کند.


هنگام افزایش تعداد کلمات خود، این روش‌های خوب را در نظر بگیرید:

  • توضیح بیشتر مفاهیم
  • تأمین منابع اضافی
  • افزودن نمونه‌های بیشتر

بر کیفیت محتوا تمرکز کنید

بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو نباید به قیمت تولید محتوای بی‌کیفیت تمام شود. محتوای باکیفیت و آموزنده نه تنها برای رتبه‌بندی سئو مفید است، بلکه خواننده را به مرور بیشتر تشویق می‌کند و نرخ تبدیل وب سایت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که در وضعیت پایدار و خوبی هستید و محتوا به‌طور طبیعی ارائه می‌شود، می‌توانید بدون ایجاد اختلال در کیفیت نوشتار خود، شروع به اضافه کردن کلمات کلیدی (در صورت لزوم) کنید.

همین امر درمورد عناوین، سرفصل‌ها و ابرداده‌ها نیز صدق می‌کند. درحالی‌که می‌توان از کلمات کلیدی در این مکان‌ها برای بهینه‌سازی محتوا برای موتور‌های جستجو استفاده کرد؛ اما همچنان باید برای خوانندگان منطقی باشد.

هنگامی که فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را تهیه کردید، می‌توانید با قرار دادن آن‌ها در مکان‌های استراتژیک در متن، محتوای خود بهینه کنید. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را به طور یکنواخت و ارگانیک توزیع کنید. هدف در اینجا ارتباط است تا تکرار.

کلام آخر

هنگامی که بهینه‌سازی را تمام کردید، یک قدم به عقب بردارید و محتوای خود را از دیدگاه یک خواننده خارجی بخوانید. آیا هنوز معنی دارد؟ آیا تکرار زیاد است؟ آیا همه کلمات کلیدی مربوط به موضوع شما هستند؟ قبل از انتشار محتوای خود حتماً به این مشکلات رسیدگی کنید.

استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در محتوای شما می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد. حفظ یک رویکرد متمرکز و استراتژیک برای هدف‌گیری کلمات کلیدی بسیار مهم است.

طبیعی است که بخواهید طیف گسترده‌ای از کلمات کلیدی را پوشش دهید؛ اما گسترش بیش‌ازحد تلاش‌های شما می‌تواند ارتباط و اثربخشی محتوای شما را کم‌رنگ کند.

در عوض، تعدادی از کلمات کلیدی بسیار مرتبط را که با مخاطبان هدف شما هم‌سو هستند، اولویت‌بندی کنید. به یاد داشته باشید، کیفیت و ارتباط همیشه باارزش‌تر از هر چیز دیگری هستند.

Designed with ❤️ by Siteliner team