با برخی از اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید
اشتباهات دیجیتال مارکتینگ میتونن یه عمر زحمات تو رو بر باد بدن؛ پس چه خوب میشه که اونها رو بشناسی و از انجام دادنشون دوری کنی.
قبل از رسیدن به هرچیزی، یه راه درست و غلط جلوت قرار میگیره. توی دنیای دیجیتال مارکتینگ هم همینطوریه. همیشه قبل از اینکه توی دیجیتال مارکتینگ موفق بشی، یه مسیر درست و غلط جلوت قرار میگیره که باید از بینشون یکی رو انتخاب کنی و اگه آشنایی کافی نداشته باشی، توی مسیر اشتباه قدم میذاری.
دیجیتال مارکتینگ هم دنیای آزمون و خطاست؛ ولی معنیش این نیست که تو باید همینطوری بدون شناخت وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ بشی، حجم زیادی از محتوا رو تولید کنی و بدون دانش و توجه، کمپینهای تبلیغاتی زیادی رو اجرا کنی.
دیجیتال مارکتینگ یه نوع سرمایهگذاریه و اگه تو بدونی توی بازاریابی باید از چه اشتباهاتی دوری کنی، قطعاً سود بیشتری میبری.
اشتباهات دیجیتال مارکتینگ که نباید مرتکب بشی
توی دنیای دیجیتال مارکتینگ نباید یه اشتباه رو دوبار مرتکب بشی. سعی کن اشتباهات خودت رو بشناسی و اونها رو رفع کنی؛ چون میتونن یه عمر زحمات تو رو بر باد بدن. برای اینکه بهت کمک کنم تا اشتباهات خودت رو جبران کنی، یهسری نکات رو بهت میگم که میتونن اشتباهات تو رو برطرف کنن.
حالا اگه آماده هستی، با من همراه باش تا بعضی از اشتباهات رایج دیجیتال مارکتینگ رو با هم بررسی کنیم.
نداشتن اهداف خاص دیجیتال مارکتینگ
اولین اشتباهی که میتونی توی دنیای دیجیتال مارکتینگ مرتکب بشی، هدف نداشتنه. هدف نداشتن یعنی اینکه تو ندونی میخوای توی دنیای دیجیتال مارکتینگ چیکار کنی و وقتیکه هدف نداشته باشی، فقط الکی دور خودت میچرخی. مثل هر چیز دیگهای، توی دنیای دیجیتال مارکتینگ هم هدف داشتن بهت کمک میکنه که توی مسیر درست بمونی.
بهاینترتیب، وقتیکه هدف خاصی نداشته باشی کمپینهای تو توی اینترنت هم بیمعنی و بیهوده هستن و تو اصلاً نمیتونی که به نتایج دلخواه رسیدی یا لازمه استراتژی خودت رو عوض کنی.
نکته: همیشه استراتژی دیجیتال مارکتینگ هدفمند رو بررسی کن تا بهت کمک کنه اهداف خودت رو پیدا کنی و بهشون برسی.
نداشتن استراتژی بازاریابی دیجیتال اومنی چنل (Omnichannel)
بهطور خلاصه، بازاریابی اومنی چنل به بازاریابی مشتری محور هم گفته میشه. این نوع بازاریابی سعی میکنه که یه تجربهی یکپارچه رو برای مشتریها از اول آشنایی با برند تا آخر راه فراهم کنه.
خیلی از افرادی که توی زمینهی دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنن نمیتونن بازاریابی اومنی چنل رو بهخوبی اجرا کنن و این درحالیه که اومنی چنل یکی از مهمترین روشهای بازاریابی دیجیتاله. از اونجایی که مشتریها از زمان آشنایی با برند تو تا تبدیل شدن به یه خریدار از چنلهای مختلفی استفاده میکنن، ارائهی یه تجربهی یکپارچه برای اونها میتونه بهت کمک کنه که رشد زیادی رو تجربه کنی و افت فروش نداشته باشی. بههمیندلیل تو باید از بازاریابی اومنی چنل استفاده کنی تا بتونی چنلهای مختلف مشتریها رو پوشش بدی و توی همهی اونها یه تجربهی یکپارچه رو ایجاد کنی.
نادیده گرفتن رقابت
یکی دیگه از اشتباهات بزرگ بازاریابی که خیلی از کسبوکارها اون رو مرتکب میشن، اندام ندادن تحلیل رقابتی منظمه. بهکمک تجزیهوتحلیل رقابتی، تو رقیبهای خودت و عملکرد محصولات و خدمات اونها رو در مقایسه با خودت بررسی میکنی. اینطوری تو نقاط ضعف و قوت رقیبهای خودت رو کشف میکنی و بهاینترتیب میتونی بر اساس دادههای معتبر، با بقیه رقابت سالم داشته باشی و اونها رو پشتسر بذاری.
نکته: همیشه تجزیهوتحلیل رقیبهایی که توی محلهی خودت هستن و هماندازهی تو هستن رو توی اولویت بذار.
استفاده نکردن از وبلاگ
وبلاگنویسی یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ بهشمار میره. باوجوداین، خیلی از کسبوکارها هنوز صفحهی وبلاگی ندارن. وقتیکه وبلاگنویسی بهدرستی و بر اساس اصول سئو انجام بشه، میتونه ترافیک خیلی زیادی برای سایت تو به ارمغان بیاره. وقتیکه تو توی وبلاگ محتوایی تولید کنی که ارزشمند و معتبر باشه و درست نوشته شده باشه، گوگل هم بهش بها میده و اون رو توی صفحهی اول نتایج جستجوی خودش نشون میده و همین باعث میشه که کلی مشتری جدید با کسبوکار تو آشنا بشن.
نکته: اگه میخوای بهوسیلهی وبلاگت دیده بشی، سعی کن که محتوای باکیفیت و اختصاصی تولید کنی و فراموش نکن که محتوا دقیق و سئوشده باشه.
فقط از کلمههای کلیدی محبوب استفاده کردن
کلمههای کلیدی محبوب معمولا کوتاه هستن و بهشکل عظیمی جستجو میشن؛ ولی وقتیکه تو توی وبسایتت فقط از کلمههای کلیدی محبوب استفاده کنی و مطالبت رو با این کلمهها پُر کنی، شاید اوایل با افزایش ترافیک ورودی مواجه بشی؛ ولی این وضعیت میتونه بهضررت تموم بشه. یکی از اشتباهات دیجیتال مارکتینگ که ضررهای جبرانناپذیری به کسبوکار تو وارد میکنه اینه که توی یه مطلب از درصد بالایی از کلمات کلیدی استفاده کنی. اینکار باعث میشه ترافیک ورودی به وبسایت تو زیاد بشه؛ ولی از طرفی محتوای تو رو ضعیف میکنه، رتبهی سایت تو رو کم میکنه، اعتبار دامنه رو کم میکنه و حتی ممکنه گوگل وبسایت تو رو جریمه کنه.
نکته: پیشنهاد میکنم از کلمات کلیدی بلند یا لانگتِیل که با هدف تو هم مرتبط هستن استفاده کنی.
نادیده گرفتن هدف جستجوی کاربرها
یکی از اشتباهاتی که خیلی از کسبوکارها مرتکب میشن و متوجه اون هم نیستن، نادیده گرفتن هدف جستجوی کاربرهاست. توی مبحث دیجیتال مارکتینگ، هدف جستجوی کاربرها اهمیت خیلی زیادی داره و تو باید روی این موضوع تمرکز زیادی داشته باشی. واضحه که هدف جستجو، به هدف کاربر از جستجو گفته میشه. این هدف میتونه کسب اطلاعات، پیدا کردن لوکیشن یا حتی هدف معاملاتی و تجاری باشه. وقتیکه تو بهطور خاص بتونی توی محتوای خودت یه هدف خاص رو برآورده کنی، کاربرهای ثابتی رو جذب میکنی که میتونن مشتریهای تو باشن.
نکته: برای اینکه بتونی به این هدف برسی، مقالههایی که با تیتر «چگونه...» شروع میشن رو توی وبسایتت قرار بده.
سرمایهگذاری نکردن روی تبلیغات پولی
بهینهسازی موتور جستجو یا همون سئو، برای تثبیت آیندهی کسبوکار تو و ایجاد جریان ثابتی از ترافیک ورودی خیلی ضروریه؛ ولی سئو مثل سرمایهگذاری بلندمدته و برای اینکه نتیجه بده به زمان زیادی نیاز داره. اون دسته از افرادی که میخوان هرچی سریعتر نتیجهی سئو رو ببینن باید پول خرج کنن و روی تبلیغات پولی سرمایهگذاری کنن تا سریعتر به نتایج دلخواه برسن. بهینهسازی وبسایت و اجرای همزمان تبلیغات پولی بهترین روش دیجیتال مارکتینگه.
نکته: سعی کن از تبلیغاتی استفاده کنی که در ازای کلیک کردن ازت پول میگیرن.
توجه نکردن به رسانههای اجتماعی
یکی دیگه از اشتباهات دیجیتال مارکتینگ، توجه نکردن به رسانههای اجتماعیه. درسته که تو میتونی انتخاب کنی کسبوکار تو روی کدوم پلتفرم باشه؛ ولی لازمه که همیشه توی یک یا چند شبکهی اجتماعی هم حضور داشته باشی تا بتونی به مخاطبهای بیشتری دسترسی پیدا کنی و اونها رو درگیر کنی. اگه وبلاگ داری، اون رو توی شبکههای اجتماعی خودت تبلیغ کن؛ چون این یکی از مؤثرترین راههای دیجیتال مارکتینگه.
استفادهی اشتباه از دکمههای CTA توی وبسایتها
Call To Action یا بهاختصار CTA، به مجموعهای از دکمهها توی وبسایتها گفته میشه که کاربر رو به انجام یه کار خاص ترغیب میکنن. بهعنوانمثال، توی یه سایت فروشگاهی باید از دکمههای CTA برای ترغیب کاربر به خرید محصولات استفاده کرد. توی بعضی از سایتها هم از این دکمهها استفاده میشه تا کاربرها رو به عضویت توی خبرنامه ترغیب کنن.
بااینحال، اگه خیلی از این دکمهها استفاده کنی ضرر میکنی. تو باید این دکمهها رو بهصورت هوشمند استفاده کنی و از طراحی مناسبی برای اونها استفاده کنی تا بتونی از پتانسیل اونها بیشترین سود رو ببری.
دوری کردن از هوش مصنوعی و اتوماسیون
این روزها وقتیکه اسم هوش مصنوعی میاد معمولاً یاد چت جیپیتی میافتیم؛ ولی واقعیت اینه که سالها قبل از ایجاد رباتهای هوش مصنوعی، اتوماسیون و هوش مصنوعیهای مختلف از طریق ابزارهای بیشمار در اختیار بازاریابها بودن. امسال، شرکت OpenAI هوش مصنوعی GPT-4 رو راهاندازی کرد که میتونه به اونهایی که بهدنبال تولید محتوای باکیفیت هستن کمک زیادی کنه.
نکته: تا جایی که میتونی فرآیندهای تجاری رو اتوماسیون کن.
انتخاب نادرست مشاور دیجیتال مارکتینگ
وقتیکه تو بیمار میشی به پزشک متخصص مراجعه میکنی. توی دنیای بازاریابی هم قضیه همینه. وقتیکه تو توی زمینهی دیجیتال مارکتینگ به مشکل برمیخوری، سراغ کارشناسهای دیجیتال مارکتینگ میری. این روزها تعداد زیادی از افراد هستن که ادعا میکنن استاد دیجیتال مارکتینگ هستن؛ ولی اونها بزرگنمایی میکنن. قابل درکه که بعضی از کسبوکارها درمورد همکاری با کارشناسهای دیجیتال مارکتینگ دچار شک و تردید میشن.
دلیل این موضوع هم ادعای کاذب خیلی از افرادی هست که ادعا میکنن کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستن. همیشه توی انتخاب شرکتهای دیجیتال مارکتینگ دقت داشته باش تا بتونی خیلی سریعتر به نتایج دلخواه برسی.
نکته: برای انتخاب بهترین کارشناس دیجیتال مارکتینگ سعی کن بهدنبال اثبات اجتماعی و نمونهکارها باشی.
از یه سوراخ دوبار گزیده نشو
حالا که با بیشتر اشتباهات دیجیتال مارکتینگ آشنا شدی، سعی کن که دیگه اونها رو مرتکب نشی. تیم سایت لاینر میتونه توی این زمینه بهت کمک کنه.
توی سایت لاینر، ما میتونیم انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ رو برای شما انجام بدیم. ما میتونیم کارهایی مثل طراحی سایت، سئو تولید محتوا، بازاریابی شبکههای اجتماعی و... رو برات انجام بدیم و از اونجایی که توی این زمینه چندین سال تجربه داریم، میتونیم تضمین کنیم که تو به اهدافی که داری میرسی.