ورود / عضویت

وردپرس چیست؟

وردپرس، پلتفرمی رایگان و منبع‌باز برای ایجاد وب‌سایت است. در سطح فنی‌تر، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می‌کند. 

وردپرس، ساده‌ترین و قدرتمندترین بستر وبلاگ‌نویسی و ایجاد وب‌سایت است که این روزها در جهان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وردپرس، یک پلتفرم عالی برای ایجاد انواع وب‌سایت‌ها است. وردپرس یک سیستم کنترل محتوای (CMS) همه‌کاره است و از وبلاگ‌نویسی گرفته تا تجارت الکترونیک و وب‌سایت‌های تجاری و شخصی را دربر می‌گیرد. باتوجه‌به امکانات گسترده و انعطاف‌پذیری بالا، وردپرس راه‌حلی عالی برای وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک به‌شمار می‌رود.

دربارهی وردپرس

وردپرس در سال 2003 شروع به‌کار کرد. در آن زمان، مایک لیتل و مت مولنوِگ یک ابزار وبلاگ‌نویسی کمتر شناخته شده به‌نام B2/cafelog را ایجاد کردند. لیتل و مولنوِگ به‌دنبال ایجاد یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی بهتر، ساخته شده بر اساس کد اصلی B2؛ اما با ویژگی‌های قوی‌تر و توسعه سازگارتر بودند.

نتیجهی تلاش آن‌ها وردپرس است. وردپرس در ابتدا ابزاری برای وبلاگ‌نویسی بود؛ ولی به‌سرعت به یک سیستم مدیریت محتوای گسترده (CMS) تبدیل شد که قادر به مدیریت انواع وب‌سایت‌ها بود.

آمار استفاده از وردپرس در سراسر وب

باتوجه‌به آمار استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا، درحال‌حاضر گزارش شده است که وردپرس نیروبخش بیش از ۶۰ میلیون وب‌سایت یا ۴۳ درصد از کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت و بیش از ۶۴ درصد از تمام وب‌سایت‌هایی است که سیستم‌های مدیریت محتوای شناخته شده‌ای دارند.

از آن‌جایی که وردپرس رایگان است و استفاده از آن بسیار آسان است، به‌طور گسترده‌ای به عنوان استاندارد طلایی برای سازندگان وب‌سایت پذیرفته شده است.

چه افرادی از وردپرس استفاده می‌کنند؟

اگر از وردپرس برای انتشار محتوای خود در بستر وب استفاده می‌کنید، این را بدانید که انتخاب خوبی داشته‌اید؛ زیرا بسیاری از شرکت‌های مطرح جهانی از وردپرس استفاده می‌کنند. بسیاری از وبلاگ‌های معروف، رسانه‌های خبری، سایت‌های موسیقی، شرکت‌های موجود در فهرست Fortune 500 (۵۰۰ شرکت برتر جهان) و افراد مشهور از وردپرس استفاده می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به NBC، CBS، USA Today، Time، Disney، Airbnb، Spotify، TechCrunch و... اشاره کرد.

وب‌سایت وردپرسی چیست؟

وب‌سایت وردپرسی به وب‌سایتی گفته می‌شود که از وردپرس به‌عنوان سیستم مدیریت محتوای خود استفاده می‌کند. وردپرس، نیروبخش بک‌اند وب‌سایت (واسطی که کاربر برای ایجاد تغییرات یا اضافه کردن محتوای جدید وارد آن می‌شود) و هم فرانت‌اند (بخش قابل مشاهده از وب‌سایت که بازدیدکنندگان شما در وب می‌بینند) است.

در ادامه، به چند نمونه از انواع وب‌سایت‌هایی که می‌توانید با وردپرس بسازید اشاره شده است.

وبلاگ

وبلاگ، نوع خاصی از وب‌سایت است که به اشتراک‌گذاری افکار، عکس‌ها، بررسی‌ها، آموزش‌ها، دستورالعمل‌ها و موارد دیگر اختصاص دارد. وبلاگ‌ها معمولاً در ابتدا، آخرین مطالب منتشر شده را نمایش می‌دهند.

وب‌سایت تجارت الکترونیک

یک وب‌سایت تجارت الکترونیک به شما امکان می‌دهد کالا یا خدمات را به صورت آنلاین بفروشید و از طریق یک سیستم پرداخت آنلاین، مبلغ آن را دریافت کنید. شما می‌توانید یک افزونه تجارت الکترونیک وردپرس را دانلود و نصب کنید تا عملکرد پیش‌فرض وردپرس را گسترش دهید تا بتوانید یک فروشگاه آنلاین در وب‌سایت خود داشته باشید.

وب‌سایت کسب‌وکار

بسیاری از مشاغل، از فعالیت در اینترنت سود می‌برند. اگر کسب‌وکار شما به یک وب‌سایت نیاز دارد تا مشتریان درمورد شرکت شما و آن‌چه شما ارائه می‌دهید بیاموزند، وردپرس یک گزینه عالی برای شما به‌شمار می‌رود. مشتریان می‌توانند از طریق وب‌سایت شما با شما تماس بگیرند، قیمت را بخواهند، قرار ملاقاتی را تعیین کنند و... .

وب‌سایت پرایوت (پولی)

وب‌سایت پرایویت، نوع خاصی از وب‌سایت است که به شما امکان می‌دهد تا محتوا را در ازای پرداخت پول یا عضویت در وب‌سایت در اختیار کاربران قرار دهید. برای دسترسی به صفحات یا پست‌ها، کاربران باید وارد سیستم شوند یا هزینه محتوا را پرداخت کنند. وردپرس همچنین می‌تواند وب‌سایت‌های پرایوت را با افزونه‌های اضافی مدیریت کند.

وب‌سایت پورتفولیو

در یک وب‌سایت پورتفولیو، شما نمونه‌کارهای خود را به‌ اشتراک می‌گذارید. شما می‌توانید آثار هنری، مهارت‌های طراحی و موارد دیگر را در یک وب‌سایت پورتفولیو ساخته شده روی وردپرس به نمایش بگذارید.

وب‌سایت انجمن

یک وب‌سایت انجمن می‌تواند مکانی مفید برای کاربران جهت پرسیدن سؤالات یا اشتراک‌گذاری مشاوره باشد. باور کنید یا نه، بسیاری از وب‌سایت‌های انجمن معروف که می‌شناسید، روی وردپرس اجرا می‌شوند.

وب‌سایت رویداد

میزبان یک رویداد خاص هستید؟ وردپرس اشتراک‌گذاری جزئیات رویداد و فروش بلیط را برای شما آسان می‌کند.

وب‌سایت آموزش الکترونیکی

دانش‌آموزان می‌توانند در یک وب‌سایت آموزش الکترونیکی، در دوره‌های آنلاین شرکت کنند، پیشرفت خود را پیگیری کنند، منابع را دانلود کنند و خیلی کارهای دیگر را انجام دهند. با نوع خاصی از افزونه به نام افزونه WordPress LMS، می‌توانید دوره‌های آنلاین را در یک وب‌سایت وردپرسی ارائه دهید.

وقتی صحبت از سفارشی کردن وب‌سایت وردپرسی می‌شود، امکانات بی‌پایانی در اختیار شما است. تِم‌ها و پلاگین‌های وردپرس می‌توانند گزینه‌های طراحی جدید و قابلیت‌های اضافی را در اختیار شما بگذارند.

آیا وردپرس برای من و کسب‌وکار من مناسب است؟

شاید برای شما این سؤال به‌وجود آمده باشد که چرا این‌روزها وردپرس به‌عنوان یک سیستم کنترل محتوا به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از مزایای وردپرس اشاره شده است.

سادگی: وردپرس به شما امکان می‌دهد محتوای وب‌سایت خود را به‌سرعت بسازید و منتشر کنید. حتی به‌عنوان یک مبتدی، می‌توانید به‌راحتی از وردپرس استفاده کنید.

هزینهی آن رایگان است: نرم‌افزار واقعی وردپرس موجود در WordPress.org برای دانلود و استفاده رایگان است. با‌این‌حال، باید برای هاست و نام دامنه هزینه کنید.

انعطاف‌پذیری: وردپرس به شما امکان می‌دهد انواع مختلفی از وب‌سایت‌ها را ایجاد کنید، از وبلاگ‌های شخصی و فروشگاه‌های آنلاین گرفته تا مجلات و روزنامه‌های آنلاین. 

استفاده از آسان است: اگر شما می‌توانید از یک نرم‌افزار پردازش کلمه مانند مایکرسافت ورد استفاده کنید؛ پس می‌توانید از وردپرس نیز برای ساخت و مدیریت یک وب‌سایت استفاده کنید. استفاده از آن بیش‌ازحد ساده است.

وردپرس یک نرم‌افزار منبع‌باز است: وردپرس نرم‌افزاری منبع‌باز است که دارای پروانه‌ی جامع همگانی گنو (GPL) است. این یعنی وردپرس متعلق به یک شرکت یا نهاد واحد نیست. صد‌ها توسعه‌دهنده و کاربر برای بهبود نرم‌افزار با هم همکاری می‌کنند و به توسعه‌ی آن کمک می‌کنند. روح منبع‌باز به‌معنای پیشرفت مداوم، مسئولیت‌پذیری و استفاده رایگان برای همه است.

برای کار با آن نیازی نیست برنامه‌نویس باشید: برای ایجاد یک وب‌سایت در حالت عادی، باید برنامه‌نویس باشید و کدنویسی را یاد بگیرید. وردپرس، نیاز اساسی به کدنویسی برای ساخت یک وب‌سایت را حذف می‌کند. وردپرس از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کند؛ اما برای استفاده از وردپرس نیازی به دانستن هیچ‌یک از آن‌ها نیست.

یک وب‌سایت وردپرسی را می‌توان به‌کمک افزونه‌ها توسعه داد: نرم‌افزار اصلی وردپرس را می‌توان با افزونه‌های وردپرس گسترش داد. افزونه‌های وردپرس، نرم‌افزار‌هایی هستند که می‌توانید برای افزودن ویژگی‌های بیشتر (مانند تجارت الکترونیک، سئو، پشتیبان‌گیری، فرم‌های تماس و موارد دیگر) در وب‌سایت خود آپلود کنید. هزاران افزونه رایگان وردپرس در فهرست پلاگین WordPress.org و صنعت پر رونق افزونه‌های پرمیوم موجود است.

به‌کمک تِم‌های وردپرسی می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید: تِم‌های وردپرس، طراحی و طرح‌بندی وب‌سایت شما را در اختیار شما می‌گذارند. با کلیک روی یک دکمه، می‌توانید با اعمال یک تِم جدید وردپرس، ظاهر کل وب‌سایت خود را تغییر دهید. تِم‌های پیشرفته‌ی وردپرس به شما کنترل بیشتری بر طرح‌بندی‌ها می‌دهند.

امنیت وب‌سایت: درحالی‌که هیچ پلتفرم وب‌سایتی ۱۰۰درصد ایمن نیست، امنیت وردپرس با تیم امنیتی هوشیاری متشکل از توسعه‌دهندگان و کاربران اصلی بهبود می‌یابد. مشکلات رایج امنیتی وردپرس معمولاً به‌دلیل خطای کاربر است نه خودِ نرم‌افزار.

ویژگی‌های وردپرس

وردپرس به‌عنوان یک پلتفرم ساخت وب‌سایت و CMS، دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های چشمگیر است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های وردپرس اشاره شده است.

سئو: بهینه‌سازی موتور‌های جستجو (SEO) در سطح فنی آغاز می‌شود و وردپرس یک پایه کد استثنایی برای سئو در اختیار شما قرار می‌دهد. سئو به محتوای وب‌سایت شما اجازه می‌دهد تا از طریق موتور‌های جستجوی استاندارد مانند گوگل یا بینگ پیدا شود.

سرعت: وردپرس یک چارچوب وب‌سایت ناب است که دائماً در تلاش است تا کدهای «مضر» را حذف کند؛ زیرا آن‌ها سرعت بارگذاری یک وب‌سایت را کاهش می‌دهند.

سازگاری با موبایل: اکثر تِم‌های وردپرس درحال‌حاضر با موبایل سازگار هستند که به این ویژگی، ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت گفته می‌شود.

کتابخانه فایل‌های چندرسانه‌ای: وردپرس شامل یک کتابخانه‌ی رسانه‌ای داخلی است که می‌توانید فایل‌های چندرسانه‌ای مانند تصاویر یا فیلم‌ها را در صفحات یا پست‌های خود آپلود و جاسازی کنید؛ حتی می‌توانید ویرایش‌های اولیه تصاویر خود را در وردپرس انجام دهید.

رابط کاربری آسان: استفاده از وردپرس بسیار ساده است و به تنظیمات پیچیده‌ نیازی ندارد. اگر شما می‌توانید از یک وب‌سایت وردپرسی استفاده کنید؛ پس می‌توانید خود نیز یک وب‌سایت وردپرسی را راه‌اندازی و مدیریت کنید. یکی از ویژگی‌های اصلی وردپرس، امکان استفاده توسط همگان است.

شروع کار با وردپرس

اکنون احتمالاً می‌پرسید، چگونه کار با وردپرس را شروع کنم؟

باز هم تأکید می‌کنیم خودِ وردپرس رایگان است. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرسی می‌توانید همین حالا اقدام کنید.

برای شروع کار با وردپرس به چند چیز نیاز دارید:

  • میزبانی وب با کیفیت
  • یک دامین
  • نرم‌افزار وردپرس نصب شده در وب‌سایت شما
  • اگر ترجیح می‌دهید از نسخه میزبانی شده وردپرس موجود در WordPress.com استفاده کنید، برای شروع باید یک حساب WordPress.com ایجاد کنید.

افزونهی وردپرس چیست؟

افزونهی وردپرس بسته‌ای از کد‌های اضافی است که می‌توانید برای افزودن ویژگی‌ها، عملکرد‌ها یا ادغام‌های جدید در وب‌سایت خود آپلود کنید.

  • افزونه‌ها را می‌توان از طریق منوی افزونه‌ها در داشبورد وردپرس اضافه کرد.
  • با استفاده از عملکرد جستجوی داخلی، می‌توانید افزونه‌های رایگان موجود در فهرست پلاگین WordPress.org را پیدا کنید.
  • افزونه‌ها می‌توانند به صورت فایل‌های فشرده بسته‌بندی شوند و آن‌ها را از طریق آپلود‌کننده منوی افزونه‌ها در داشبورد وردپرس خود آپلود کنید.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس، چارچوب طراحی وب‌سایت شما را فراهم می‌کند. اکثر تِم‌های وردپرس این ویژگی‌ها را به شما ارائه می‌دهند:

  • طراحی کلی (ظاهر، احساس و سبک) سایت شما
  • سبک‌های فونت در سطح سایت
  • طرح رنگی
  • سبک‌هایی برای پست‌های وبلاگ و آرشیو وبلاگ
  • طرح‌بندی صفحه (یا الگو‌ها)
  • مکان‌های ویجت
  • جزئیات سبکی اضافی

کلام آخر

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و منبع‌باز (CMS) است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانش فنی گسترده، وب‌سایت‌ها را ایجاد و مدیریت کنند. وردپرس اولین‌بار در سال 2003 منتشر شد و از آن زمان به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت وب‌سایت در جهان تبدیل شده است.

وردپرس طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، از جمله تِم‌های قابل شخصی‌سازی، پلاگین‌ها و ابزارک‌ها را ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌هایی برای اهداف مختلف ایجاد کنند. وردپرس یک رابط کاربرپسند دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوا را به‌راحتی ایجاد و ویرایش کنند.

وردپرس به‌دلیل انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری خود شناخته شده است. افراد، کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ به‌طور یکسان از آن برای ایجاد طیف گسترده‌ای از وب‌سایت‌ها (از وبلاگ‌ها و پورتفولیوها گرفته تا سایت‌های تجارت الکترونیک و رسانه‌های خبری) استفاده می‌کنند. به‌لطف ویژگی‌های قوی و کتابخانه وسیع افزونه‌ها و تِم‌ها، وردپرس را می‌توان برای تقریباً هر نیازی سفارشی‌سازی کرد.

Designed with ❤️ by Siteliner team