ورود / عضویت

نکات مهمی که باید درمورد سئو بدانید

به‌نظرت سئو خیلی مبهمه؟ این سئو که هر روز اسمش رو می‌شنوی دقیقاً چیه؟ توی این مطلب می‌خوام کلیات سئو رو خیلی خلاصه برات توضیح بدم تا متوجه بشی این مبحث دوست‌داشتنی دقیقاً چیه و چیکار می‌کنه.

سئو چیه و هدفش چیه؟ اگه تو هم این سؤال رو توی ذهنت داری، اجازه بده که من برات خیلی خلاصه اون رو توضیح بدم. قبلاً توی سایت لاینر از اهمیت رتبه‌ی سایت توی گوگل برات حرف زدم و حالا می‌خوام بگم که سئو چطوری بهت کمک می‌کنه که مشتری‌های بیشتری رو پیدا کنی و بیشتر دیده بشی. البته برای درک این مطلب اصلاً نیازی نیست که اهل فن باشی؛ چون نمی‌خوام تخصصی حرف بزنم.


سئو چیه؟

سئو یا به انگلیسی SEO، خلاصه شده‌ی عبارت «Search Engine Optimization» هست که به‌معنی بهینه‌سازی موتور جستجو هست. البته تو قرار نیست موتور جستجو رو بهینه کنی؛ کاری که تو می‌کنی اینه که سایت خودت رو بر اساس معیارهای یه موتور جستجو مثل گوگل یا بینگ بهینه می‌کنی تا توی نتایج اول این موتورهای جستجو دیده بشی.

بیشتر مردم فکر می‌کنن که سئو یعنی ترافیک رایگانی که از سمت گوگل وارد سایت میشه. البته درست هم فکر می‌کنن، سئو کاری می‌کنه که تو بدون تبلیغات زیاد، مشتری‌های زیادی رو رایگان جذب کنی.

خُب کیه که از ترافیک رایگان بدش بیاد؟

وقتی یه نفر یه کلمه‌ی کلیدی مربوط به کسب‌وکار تو رو توی گوگل سرچ می‌کنه، وب‌سایت تو توی صفحه‌ی اول نتایج گوگل نشون داده میشه. اون‌ها روی سایت‌های مختلفی که توی صفحه‌ی اول گوگل هستن کلیک می‌کنن و بالاخره وارد سایت تو هم میشن، یه چیزی رو می‌خرن یا این‌که یه قرار ملاقات می‌ذارن.

درک مفهوم اولیه‌ی سئو خیلی ساده‌ست. سئو یعنی کسب‌وکار تو توی بیشتر جستجوهایی که انجام میشه دیده بشه و این برابره با ترافیک بیشتری که به‌سمت سایت تو هدایت میشه و این برابره با فروش بیشتر یا قرار ملاقات‌های بیشتر.

سئو یه‌جورایی مثل تبلیغات رایگان برای کسب‌وکار تو هست. اگه گوگل تو رو توی فهرست نتایج خودش نشون میده (معروف به لیست جستجوی ارگانیک)، ترافیک زیادی وارد وب‌سایت تو میشه و این اصلاً برای تو هیچ هزینه‌ای نداره.

به‌همین‌دلیله که توی دنیای دیجیتال مارکتینگ، سئو حکم جام مقدس رو داره.

درکش ساده بود؟ خُب آره درکش ساده‌ست؛ ولی پیاده‌سازیش ممکنه خیلی سخت باشه.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشی اینه که موتورهای جستجوی دیگه‌ای مثل بینگ و یاهو هم وجود دارن؛ ولی به‌طور کلی ۷۳ درصد از جستجوها توی گوگل انجام میشن، ۸ درصد توی بینگ هستن، ۴ درصد توی یاهو هستن و بقیه هم توی موتورهای جستجویی مثل داک‌داک‌گو، یادنکس و... انجام میشن. درسته که بقیه هم مهم هستن؛ ولی عقل حکم می‌کنه که ما روی گوگل تمرکز کنیم و انرژی خودمون رو روی این بازیگر اصلی بذاریم.

سئو چطوری کار می‌کنه؟

توی قلب سئو، چیزی وجود داره که بهش «محتوا» میگن؛ به‌همین‌دلیل کسی که تولید محتوا می‌کنه جایگاه ویژه‌ای توی دنیای دیجیتال مارکتینگ داره.

برای این‌که توی سئو به موفقیت برسی باید محتوای ارزشمند و مفیدی تولید کنی که گوگل بتونه اون رو فهرست کنه و توی نتایج خودش نشون بده.

وظیفه‌ی اصلی گوگل اینه که تموم اطلاعات جهان رو سازمان‌دهی کنه و برای هر جستجو، بهترین پاسخ‌های ممکن رو ارائه بده. به‌همین‌دلیل اگه برای رسیدن به هدفی که داری محتوای مورد نیاز گوگل رو در اختیارش بذاری، با دادن یه جایگاه ویژه توی نتایج جستجوی خودش بهت پاداش میده. سئو یه‌جورایی بازی با گوگله و همینه که اون رو لذت‌بخش‌ کرده.

محتوا معمولاً به‌صورت متن نوشته میشه؛ ولی می‌تونه به‌صورت تصویر و ویدیو هم باشه. مثلاً تو اگه عبارت «چطوری نشتی لوله‌ی آب رو بگیریم؟» رو توی گوگل سرچ کنی، بهت ترکیبی از محتوای متنی، ویدیو و تصاویر رو نشون میده که هر کدوم از اون‌ها می‌تونن تو رو به وب‌سایتی که اون محتوا رو تولید می‌کنه هدایت کنن.


انتخاب محتوای مناسب

برای این‌که وب‌سایت تو توی نتایج جستجوی گوگل نمایش داده بشه، باید موضوع‌های جالب و مناسبی رو برای تولید محتوا انتخاب کنی.

معنی حرفم اینه که تو باید چیزی رو تولید کنی که مردم واقعاً دنبالش هستن.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌تونی مرتکب بشی، تولید محتوایی هست که مردم کمتر بهش اهمیت میدن. شاید یه چیزی برای تو خیلی جالب باشه و چیزی باشه که مردم هم باید بدونن؛ ولی اگه مردم بهش علاقه‌ای نداشته باشن نمیشه کاری کرد. تو نمی‌تونی که به زور محتوا به خورد مردم بدی.

پس چطوری میشه یه محتوای خوب رو برای ساختن پیدا کرد؟

سریع‌ترین و ساده‌ترین راه اینه که تو بیای یه چرخی توی اینترنت بزنی و ببینی که مردم چه سؤال‌هایی رو می‌پرسن و تو بعد سعی کنی که به این سؤال‌ها جواب بدی. مردم هر ثانیه توی اینترنت هزاران سؤال می‌پرسن و اگه تو بشینی و با دقت بررسی کنی، احتمالاً می‌تونی حداقل به صدتای اون‌ها جواب بدی. متوجه شدی چی میگم؟ تو محتوایی رو تولید می‌کنی و توی اون برای سؤال‌ها جوابی ارائه میدی. مثلاً اگه راه‌حل یه مشکل رو بلدی، براش تولید محتوا کن و اون رو توضیح بده.

علاوه‌بر‌این، تو باید خودت هم تحقیق کنی. تو می‌تونی به‌کمک ابزارهایی مثل SEMrush یا Google Keyword Planner کلمه‌های کلیدی رو جستجو کنی و ببینی که آیا مردم درمورد اون چیزهایی که توی سرت هستن سرچ می‌کنن یا نه. اگه متوجه شدی افراد کمی درمورد موضوعاتی که توی ذهنت داری جستجو می‌کنن، دست بردار و برو سراغ چیزهای پرطرفدار. به وب‌سایت‌های دیگه سر بزن و ببین کدوم مطالب بیشتر دیده میشن. تو می‌تونی از همون ابزار SEMrush برای این‌کار استفاده کنی و ببینی که چه چیزی روی بورسه. تو نیازی نیست که چرخ رو از نو اختراع کنی، کافیه سوار جریان بشی و پیش بری؛ ولی حواست باشه این وسط دیدگاه خودتم اضافه کنی.

همین الآن که داری این مطلب رو می‌خونی، احتمالاً متوجه شدی که من برای این‌که این مطلب سایت‌ لاینر رو توی گوگل بیارم، از روش اول استفاده کردم و به سؤالی که توی ذهن تو و خیلی‌های دیگه بوده جواب دادم. اون سؤال هم «سئو چیست؟» بود. با این ترفند میشه ترافیک ارگانیک وب‌سایت رو ۱۰ برابر کرد.


بهینه‌سازی محتوا برای موتور‌های جستجو

انتخاب موضوع مناسب و تولید محتوای باکیفیت فقط ۵۰ درصد کاره. حالا وقتشه که محتوای خودت رو توی بهترین قالب بذاری تا شانس فهرست‌شدن توی نتایج گوگل رو بالا ببری.

به‌همین‌دلیله که اصلاً از کلمه‌ی بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو استفاده می‌کنن.

خبره‌های این‌کار تخمین می‌زنن که ۲۰۰تا عامل وجود داره که روی رتبه‌بندی سایت‌ها توی موتورهای جستجو تأثیر می‌ذارن و رعایت کردن همه‌ی این‌ها شدنی نیست. من این زیر سعی می‌کنم چندتا مورد اصلی که معمولاً بیشتر کارشناس‌های سئو روی اون‌ها تمرکز می‌کنن و نتایج خوبی هم می‌گیرن رو برات توضیح بدم.

هدلاین‌ها و ساب هدلاین‌ها

کلمه کلیدی موضوع اصلی رو حتماً توی عنوان مطلب قرار بده و اگه نشد سعی کن اون رو توی هدلاین‌ها و ساب هدلاین‌ها قرار بدی و از نشانگرهای HTML مناسب (به‌عنوان‌مثال برچسب‌های H1، H2، H3) استفاده کن تا به ربات‌های Google اطلاع بدی که این‌ها موضوعات اصلی محتوای تو هستن. وقتی‌که تو از هدلاین‌ها و ساب هدلاین‌های مناسب استفاده کنی، نوشته‌ت جذاب میشه و خواننده اون رو خیلی بهتر هضم می‌کنه و همین باعث میشه که خواننده چند دقیقه بیشتر توی صفحه‌ی تو بمونه. گوگل دائماً ماندگاری خواننده‌ها توی صفحات مختلف رو نظارت می‌کنه. زمان ماندگاری یه کاربر توی یه صفحه به گوگل میگه که تو محتوای ارزشمندی رو تولید کردی و اون محتوا به‌حدی ارزشمند بوده که کاربر چند دقیقه توی اون صفحه مونده و فوراً به صفحه‌ی جستجوی گوگل برنگشته.

متا تگ‌ها و URL توصیفی

دوتا متا تگ وجود دارن که باید حواست بهشون باشه و اون‌ها هم متا تگ عنوان و تگ توضیحات هستن؛ چون این دوتا می‌تونن نحوه‌ی نمایش وب‌سایت تو رو توی نتایج گوگل تعیین کنن. اگه یه URL توصیفی هم داشته باشی یه قدم جلو می‌افتی. فرض کن که لیست نتایج جستجوی گوگل یه آگهیه. هدف تو اینه که سعی کنی کاربر رو تشویق کنی تا روی وب‌سایت تو کلیک کنه و وارد وب‌سایت تو بشه. وقتی‌که ترافیک بیشتری از سمت گوگل وارد سایت تو بشه یعنی نرخ کلیک (CTR) بالایی داری و گوگل فکر می‌کنه که تو حتماً محتوای ارزشمندی تولید می‌کنی که این‌طوری بازدید می‌خوری.

استفاده از کلمه‌ی کلیدی توی محتوا

وقتی‌که می‌خوای درمورد کلمه‌ی کلیدی مدنظرت تحقیق کنی، احتمالاً چندتا کلمه‌ی کلیدی اولیه و چندتا هم کلمه‌ی کلیدی ثانویه (یعنی مرتبط) رو انتخاب می‌کنی. هدف تو اینه که تا جای ممکن این کلمه‌های کلیدی اولیه و ثانویه رو توی محتوای خودت استفاده کنی؛ ولی خیلی هم تابلو نباشه. هرچی که تعداد کلمه‌های کلیدی توی متن تو بیشتر باشه، احتمال این‌که بالاخره برای یکی یا چندتا از اون‌ها توی نتایج گوگل رتبه‌بندی بشه خیلی بیشتره. البته حواست باشه که زیاده‌روی نکنی و تموم متن رو به کلمات کلیدی تبدیل نکنی؛ چون این باعث میشه ظاهر متن غیرطبیعی بشه و گوگل می‌فهمه که تو سعی می‌کنی دستکاریش کنی. شاید توی سال ۸۵ این ترفند جواب می‌داد؛ ولی الآن این‌طوری نیست. اون موقع یه کیلومتر برچسب و کلمه کلیدی می‌زدن؛ ولی اگه الآن این‌کار رو بکنی میری توی لیست سیاه گوگل. همیشه سعی کن برای خواننده بنویسی نه برای گوگل.


طول محتوا

همیشه یه محتوای طولانی معمولاً رتبه‌ی بهتری نسبت به محتوای کوتاه داره. دلیلش اینه که خواننده همیشه محتوای طولانی رو یه محتوای باارزش فرض می‌کنه و از طرفی یه محتوای طولانی کلمات کلیدی بیشتری رو توی خودش جا میده و بهتر به گوگل وصل میشه. مطالعات نشون میدن که یه محتوای ۱۷۰۰ الی ۱۹۰۰ کلمه‌ای شانس خیلی زیادی برای قرار گرفتن توی صفحه‌ی اول گوگل داره.

بیا تا این‌جا یه جمع‌بندی داشته باشیم:

مرحله‌‌ی اول: محتوای باکیفیتی رو منتشر کن که مردم دوست دارن بخونن.

مرحله‌ی دوم: محتوای خودت رو بهینه کن تا ربات‌های موتورهای جستجو بتونن محتوای تو رو خیلی ساده درک کنن و خواننده‌ها رو درگیر کنن.

یه مرحله‌ی سوم هم هست که می‌تونه بهت کمک کنه توی صفحه‌ی اول گوگل قرار بگیری و اون هم داشتن یه وب‌سایت نسبتاً سریعه. گوگل بارها تأکید کرده که سرعت بارگذاری صفحات خیلی مهمه و می‌تونه رتبه‌ی وب‌سایت تو رو توی نتایج گوگل افزایش بده؛ ولی اولویت بیشتر روی محتوای بهینه و باکیفیته.

دو تصور اشتباه درمورد سئو

وقتی‌که مردم می‌خوان درمورد سئو حرف بزنن معمولاً خیلی ناخواسته مرتکب دوتا اشتباه دردسرساز میشن. من دوست دارم که این اشتباهات رو برات توضیح بدم.

هزینه

همون‌طوری که گفتم خیلی از مردم فکر می‌کنن سئو یعنی یه منبع رایگان ترافیک ورودی به وب‌سایت. از نظر فنی همین‌طوریه؛ ولی همین‌جاست که مردم زمان و هزینه‌ی تولید محتوا رو نادیده می‌گیرن. اگه خودت تولید محتوا می‌کنی که هیچ هزینه‌ای به‌جز زمان نداری. بااین‌حال، ایجاد یه محتوای باکیفیت خیلی زمان‌بره؛ خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر می‌کنی. تو باید چند ساعت رو صرف تحقیق و نوشتن کنی و بعد این روند رو دائماً تکرار کنی. برای این‌که درک بهتری داشته باشی باید بگم که نوشتن هر مقاله توی سایت لاینر بین ۵ الی ۱۰ ساعت زمان می‌بره. از اون‌هایی که توی کار تولید محتوا هستن بپرسی بهت میگن که این زمان کاملاً استاندارده. حالا این مطلب نسبتاً ساده بود و قطعاً مطالب پیچیده‌تر زمان بیشتری رو به خودشون اختصاص میدن. اگه سرت خیلی شلوغه و نمی‌تونی خودت تولید محتوا کنی، باید از یکی که کارشناس تولید محتواست کمک بگیری و این برات هزینه‌ی مالی زیادی داره.

نتایج

سئو یه بازی خیلی طولانی با گوگله. وقتی‌که یه مطلبی منتشر میشه شاید ۶ الی ۱۲ ماه طول بکشه تا به صفحه‌ی اول گوگل برسه؛ تازه این بهترین حالتشه و ممکنه اصلاً به صفحه اول نرسه. توی سئو هیچ تضمینی وجود نداره و قطعاً رضایت از سئو هم آنی نیست. باید تو هر ماه و بدون انتظار از نتیجه‌ی قطعی به تلاشت ادامه بدی؛ ولی اگه تو کارها رو کاملاً درست انجام بدی و همین‌طوری ادامه بدی، بالاخره می‌تونی به صفحات اول گوگل برسی و حسابی دیده بشی و ترافیک وب‌سایت خودت رو برای آینده بیشتر کنی.


حرف آخر

حالا درک خوبی از سئو داری و می‌دونی که سئو چیه و چطوری کار می‌کنه.

سئو یه هنر و یه علمه و اصلاً شبیه به جادوگری نیست؛ پس گول این‌هایی که میگن یه ماهه سایتت میاد اول گوگل رو نخور. سعی کن که تحقیقات خودت رو ادامه بدی و بفهمی که جامعه‌ی هدف تو دوست دارن چه چیزی رو یاد بگیرن. بعد محتوای مورد علاقه‌ی اون‌ها رو تولید کن. اگه این‌کار رو درست انجام بدی، گوگل و بقیه‌ی موتورهای جستجو می‌تونن یه منبع پایدار برای ترافیک ورودی وب‌سایت تو باشن و تموم مشتری‌هایی که نیاز داری رو به‌سمتت هدایت کنن.

Designed with ❤️ by Siteliner team